Advies Nationaal Rapporteur: reclame online gokken verder verbieden

Advies Nationaal Rapporteur: reclame online gokken verder verbieden

De Nationaal Rapporteur Verslavingen Prof. dr. Arnt F.A. Schellekens heeft in het adviesrapport Gokken met Gezondheid: advies over online kansspelen aangegeven dat reclame voor online-gokken verder ingeperkt moet worden.

België en Italië voorbeelden

Daarbij stelt de rapporteur dat het verbod op tabaksreclame en verboden zoals die in België en Italië gelden als voorbeeld kunnen dienen. In België is zowel ongerichte als gerichte reclame verboden evenals gepersonaliseerde reclame. In Italië bestaat een totaalverbod op reclames voor online gokken.

Reclame via internet gaat gewoon door

In Nederland is per 1 juli 2023 een verbod op ongerichte reclame via televisie, radio en publieke binnen- en buitenruimtes. Reclames via internet en direct mailings zijn – indien aangetoond kan worden dat 95 procent van de gebruikers boven de 24 jaar is – toegestaan. Per 1 juli 2024 wordt programma en evenementensponsoring verboden en per 2025 ook sportsponsoring. In de praktijk blijkt dat online gokbedrijven uitgebreider via internet adverteren.

De Kansspelautoriteit zei desgevraagd dat de verantwoordelijkheid altijd bij de kansspelaanbieder – die moet zich ervan verzekeren dat zijn advertentieplatformen in staat zijn de juiste doelgroep te targeten. Aanbieders van online kansspelen moeten doorlopend rapportages bijhouden om aan te kunnen tonen dat zij aan deze eis voldoen; bij toezichtsdoeleinden kan de Kansspelautoriteit die opvragen.

De aanbieder moet de doelgroepen volgens de regelgeving aantonen via de best beschikbare technieken. Dat gebeurt praktisch gezien met paneldata.

158 miljoen euro aan tv-reclames

De rapporteur stelt dat er afgelopen jaar een forse stijging van online reclames waarneembaar is. Tussen 1 oktober 2021 en 1 juli 2023 is er volgens de rapporteur voor 271 miljoen euro aan gokreclames ingekocht waarvan 158 miljoen euro op televisie. Na de eerste drie maanden van de legalisering van online gokken (4e kwartaal 2021) is er voor enkele tientallen miljoenen euros uitgegeven vooral door Holland Casino en Toto die in handen zijn van de Nederlandse staat. De rapporteur heeft niet aangegeven of deze cijfers netto (dus daadwerkeljike bestedingen zijn) of bruto bestedingscijfers zijn.

Relatie gokken en reclame

Verder meldt het rapport dat een recente meta-analyse uit 2023 (samenvatting en her-analyse van alle bestaande wetenschappelijke studies tot dat moment) aantoont dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen blootstelling aan reclame voor gokproducten en een positievere houding ten opzichte van gokken, een grotere intentie om te gokken en om meer te gokken.

Er zijn volgens deze studie aanwijzingen voor een dosis-respons-effect; hoe groter de blootstelling aan reclame, hoe hoger de deelname, wat leidt tot een groter risico op schade. Er is bewijs voor een sterkere impact van reclame op kinderen en jongeren en op degenen die al risicovol gokgedra vertonen, waarbij de meest kwetsbaren meer risico hebben om beïnvloed te worden. Beperkingen op gokreclame kunnen derhalve de totale schade verminderen, met name onder kinderen/jong volwassenen en kwetsbare groepen.

Andere maatregelen

De adviezen omvatten verder een aansprakelijkheid stelling voor bedrijven die spelers onvoldoende beschermen tegen gokverslavingen, het limiteren van totaalbedrijven bij alle bedrijven en een richtlijn voor de zorgplicht van de bedrijven zou er moeten komen. De rapporteur vindt dat de maatregelen snel (urgent) moeten worden ingevoerd.

Prof. dr. Arnt F.A. Schellekens is naast zijn werk als rapporteur, professor in de psychiatrie en verslavingen bij de Nijmeegse Radboud Universiteit.

Eind 2023

Demissionair staatssecretaris Maarten van Ooijen (ChristenUnie) van Volksgezondheid heeft de Tweede Kamer laten weten in overleg met onder meer minister Franc Weerwind (D66) voor Rechtsbescherming voor eind 2023 met een inhoudelijke reactie te komen.

www.rijksoverheid.nl

www.rapporteurverslavingen.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.