Marketing Report
ASICS lanceert campagne Move Her Mind in aanloop naar International Women's Day nieuws

ASICS lanceert campagne Move Her Mind in aanloop naar International Women's Day

Met International Women's Day in zicht, onthult ASICS de resultaten van een wereldwijd onderzoek naar de bewegingskloof tussen mannen en vrouwen. Zo beweegt meer dan de helft van de vrouwen niet zoveel als ze zouden willen, wat een negatieve invloed heeft op hun mentale gezondheid. Vrouwen die regelmatig bewegen voelen zich namelijk 52 procent gelukkiger, 48 procent zelfverzekerder en 50 procent energieker dan als ze dit niet doen. ASICS lanceert daarom de Move Her Mind campagne waarmee het haar licht schijnt op vrouwen: van alledaagse rolmodellen die barrières doorbreken, tot initiatieven die inspireren om te gaan bewegen.

In opdracht van ASICS werd het onderzoek wereldwijd uitgezet onder 24.772 mensen en 26 focusgroepen. Onder leiding van Dr. Dee Dlugonski en Professor Brendon Stubbs bleek dat meer dan de helft van de vrouwen wereldwijd stopt met sporten. Dit heeft een negatieve impact op hun gemoedstoestand. Naast dat vrouwen zich bij regelmatig bewegen gelukkiger voelen, zorgt het ook voor een minder gestrest 67 procent en gefrustreerd 80 procent gevoel.

Des te belangrijker zijn de mensen en organisaties die zich hard maken voor de beweging van vrouwen. ASICS erkent het belang hiervan en laat met de campagne licht schijnen op de positieve impact die bereikt wordt door initiatieven op kleine en grote schaal. Van het doorbreken van barrières tot het empoweren en inspireren om wel te bewegen.

Dagelijkse belemmeringen om niet te bewegen

Uit het onderzoek bleek het verontrustende feit dat meer dan de helft van de vrouwen ontevreden is met de hoeveelheid die ze bewegen. Tijdens hun leven krijgen vrouwen te maken met belemmeringen die ze ervan weerhouden om te bewegen, variërend van tijdsdruk 81 procent en weinig zelfvertrouwen 38 procent tot een intimiderende omgeving 35 procent of zich niet sportief genoeg voelen 46 procent. 

Bovendien noemde bijna twee derde 61 procent van de moeders het moederschap als de belangrijkste reden waarom ze niet meer regelmatig aan lichaamsbeweging of sport deden. Deelneemsters aan focusgroepen beschreven hoe maatschappelijke verwachtingen over genderrollen een  rol speelden bij het stoppen met sporten. Het voorbeeld dat vrouwen het grootste deel van de zorg voor het gezin en huishoudelijke taken op zich moeten nemen, werd hierbij aangehaald.

Mispercepties bij mannen

Het bleek dat er bij mannen sprake was van een misperceptie over de uitdagingen die vrouwen ervan weerhouden om te bewegen. Slechts 34 procent van de mannen zag tijdgebrek als een belemmering voor vrouwen om te sporten, terwijl ruim driekwart 81 procent van de vrouwen dit probleem noemde. In plaats daarvan dachten de mannen dat onzekerheid over haar lichaam het grootste probleem was voor de vrouw: 58 procent van de mannen noemde dit als belangrijkste barrière, tegenover 38 procent van de vrouwen. Er zit een verschil in de top vijf belemmeringen die vrouwen en mannen ervaren om te bewegen. Zo kwam er slechts één belemmering, kosten, overeen tussen beide genders. Dit benadrukt het verschil tussen de perceptie van mannen en de dagelijkse realiteit die vrouwen ervaren als het gaat om bewegen.

Desondanks bleek uit het onderzoek dat meer dan een derde van de vrouwen zegt dat vriendinnen hun belangrijkste beweegredenen zijn om te bewegen. Hierbij wordt specifiek genoemd dat ze meer gemotiveerd raken om te sporten door vrouwen zoals zijzelf, dan door bekende mensen. Ouders en romantische partners hadden ook invloed, waaruit blijkt dat zowel mannen als vrouwen invloed kunnen hebben op de sportparticipatie van vrouwen. Op de vraag waarom ze zouden sporten, antwoordden de vrouwen in het onderzoek dat ze het voornamelijk doen voor hun mentale 92 procent en fysieke 97 procent gezondheid.

Complexe uitdaging

Dr. Dee Dlugonski, assistent-professor aan het Sports Medicine Research Institute van de Universiteit van Kentucky: "Ons onderzoek heeft aangetoond dat de bewegingskloof tussen mannen en vrouwen een complexe uitdaging is die niet van de ene op de andere dag is ontstaan. Omdat het geen eenduidige oorzaak heeft, kunnen we het niet oplossen met één enkele oplossing. Wel merkten de vrouwen op dat het toegankelijker en inclusiever maken van beweging, erkenning en het bijstellen van de genderspecifieke verwachtingen, hen zou helpen om meer te bewegen.

Dit betekent ook dat lichaamsbeweging gericht moet zijn op vrouwen en hun behoeften. Van kinderopvang tot het combineren van werk, plezier, betaalbare opties, veiligheid, gastvrijheid en zonder oordelen. Deze oplossingen zijn weliswaar klein, maar kunnen een grote impact hebben." 

Met de Move Her Mind campagne zet ASICS de mensen en initiatieven die deze impact maken in de spotlights. Zo viert het merk successen en dient het als inspiratiebron om meer vrouwen te laten bewegen. Omdat er zoveel mensen zijn die het verschil maken, roept ASICS mensen op om rond International Women's Day hun verhalen te delen en andere vrouwen te inspireren.

Rutger Koene, Marketing Manager Benelux bij ASICS: "ASICS's fundament is gebaseerd op de overtuiging dat sport en beweging goed zijn voor het lichaam en de geest. Daarom heten we ASICS: Anima Sana in Corpore Sano of Sound Mind in a Sound Body. Uit ons onderzoek bleek dat veel vrouwen niet tevreden zijn met hun bewegingsniveau, maar het bracht ook de enorme impact aan het licht die individuen en maatschappelijke organisaties hebben op het ondersteunen van vrouwen.

Door Move Her Mind te lanceren, hopen we deze mensen een platform te geven om met elkaar in contact te komen en anderen te inspireren, zodat iedereen een gezonde geest in een gezond lichaam kan krijgen. Het wordt tijd dat meer vrouwen en meisjes de positieve fysieke en mentale voordelen van lichaamsbeweging ervaren."

www.asics.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

TBWA en NS inspireren mensen met merkcampagne om de trein te nemen

23-04-2024 | 14:04:00
De NS lanceert in samenwerking met TBWA\NEBOKO een campagne die het merk een richting geeft. Het doel is om meer Nederlanders te inspireren

Xelion kiest Fightclub voor branding en performance campagnes

23-04-2024 | 10:34:00
Fightclub heeft onlangs een hernieuwde merkpositionering ontwikkeld voor Xelion, en werkt nu aan een campagne die de creatieve visie van het bureau vertaalt naar een aansprekende en effectieve strategie

This Agency, Robot Kittens en The Good Roll lanceren The Shitlist

22-04-2024 | 16:49:00
Een ludieke actie waarmee het milieuvriendelijke toiletpapiermerk een statement maken voor onze planeet

Dentsu Creative ontwikkelt hardloop-campagne Nationale-Nederlanden

22-04-2024 | 16:08:29
Nationale-Nederlanden (NN) wil ook de beginnende hardloper in beweging brengen om zo bij te dragen aan het welzijn van een zo groot mogelijke groep mensen

Megawatt ontwikkelt campagne rondom erotische realityshow voor EasyToys

22-04-2024 | 16:05:00
EasyToys ondersteunt de recent gelanceerde realityshow The Clitoris Conquest met een uitgebreide campagne, ontwikkeld door Megawatt. De campagne bestaat uit onder meer een landingspagina en interactieve online game.  

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief