Audify: opnieuw record met audio/radioreclame naar 105,1 miljoen euro

Audify: opnieuw record met audio/radioreclame naar 105,1 miljoen euro

De bestedingen in radioreclame zijn in het eerste half jaar gestegen naar 105,1 miljoen euro. Dat is 4,4 procent meer dan in de eerste helft van 2022.  De radiospotomzet steeg naar 94,8 miljoen euro; een stijging van 5,1 procent. De digitale radio-omzet steeg met 23,8 procent naar 5,1 miljoen euro. Branded contentreclame daalde van daalde echter met 16,1 procent naar 5,2 miljoen euro. De stijging is opvallend aangezien de tv-reclamemarkt juist daalde in het afgelopen half jaar.

Retail

Retail is al jaren lijstaanvoerder als grootste branche, zelfs meer dan tweeëneenhalf keer ze groot als de nummer twee branche Financiële Dienstverlening. Horeca, Toerisme, Recreatie is derde in de rij gevolgd door de branche Overheid, Educatie en Non-Profit. Telecom, ICT maakt de top vijf rond. Het merk T-Mobile Netherlands was prominent in de radioreclameblokken aanwezig, Dit merk verstevigde zijn nummer 1 positie door een kwart meer te investeren. KPN volgt als nummer twee merk op radio en Bol.com is derde. Albert Heijn en McDonalds completeren de top vijf in het eerste half jaar van 2023. Deze cijfers zijn van Nielsen afkomstig.

Liedewij Hentenaar, directeur Audify: “Het eerste half jaar was een radio-rollercoaster met de introductie van het nieuwe NMO Luisteronderzoek en de veiling van de FM-frequenties. De adverteerders en bureaus hebben het nieuwe luisteronderzoek omarmt. Zij maken goed gebruik van alle nieuwe toepassingen en fijnmazigere kennis van de verscheidene audioshows. We kijken uit naar de tweede helft van het jaar waarin het NMO Luisteronderzoek verder doorontwikkelt en de luisteraars opnieuw afgestemd zijn op hun favoriete radiozenders.”  

Audify is de branchevereniging van de verkoophuizen van audiomerken. Onder meer DPG Media (Qmusic/Joe), Talpa Network (One Media Sales), Mediahuis (Audiohuis), Ster, ORN, Classicnl, FD Mediagroep (BNR), Kink, ePower Sales (regionale commerciële zenders) zijn hierbij aangesloten.

www.audify.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Audify] NMO-maandcijfers april 2024: NPO Radio 2 grootste radiozender; Qmusic grootste in 20-49

14-05-2024 | 15:46:00
Audify heeft de april-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars met 131,1 minuten per dag stabiel is

Audify: radioreclamebestedingen stijgen 10,2 procent

06-05-2024 | 11:07:00
In het eerste kwartaal is de omzet in de radioreclamesector gestegen naar 48,8 miljoen euro. Dat is 10,2 procent meer vergeleken met het eerste kwartaal van 2023

[Audify] NMO-maandcijfers maart 2024: NPO Radio 2 nog steeds grootste radiozender; Qmusic grootste in 20-49/25-65

09-04-2024 | 16:41:00
Audify heeft de maart-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars licht gedaald is naar 131,1 minuten per dag (was 135,5 minuten)

Audify Maandrapport met NMO-maandcijfers februari 2024

19-03-2024 | 15:21:00
Audify heeft de februari-maandcijfers bekendgemaakt aan de hand van cijfers uit het NMO Luisteronderzoek. Daaruit blijkt dat de luistertijd van radioluisteraars licht gestegen is naar 135,5 minuten per dag (was 132,8 minuten)

[Interview] Liedewij Hentenaar (Audify): wij verwachten dat audio in 2024 opnieuw piekt

19-02-2024 | 18:13:00
Liedewij Hentenaar is directeur van Audify. Audify is de marketingorganisatie die audiomakers en verkoophuizen in de audio/radiomarkt vertegenwoordigt. Tevens is Audify één van de opdrachtgevers van het NMO Luisteronderzoek
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.