[Be More Challenger] Tessel en Dorris de Heij over Gebrouwen door vrouwen

[Be More Challenger] Tessel en Dorris de Heij over Gebrouwen door vrouwen

In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama, creatieve directie van Cheil Benelux, op zoek naar de mensen achter de beste challenger merken van Nederland en België. Waarom zijn marktleiders bang voor ze en hoe komen ze aan die challenger mindset? Tim & Daan spreken bij merken en mensen die anders goed en goed anders zijn.

In deze jubileumeditie gingen ze langs bij twee beroemde vrouwen die brouwen. Tessel de Heij en Dorris de Heij. De brouwende zusjes die de wereld van speciaalbier bestormen met hun heerlijk anders smakende bieren.

Ha die Tessel & Do! Wat leuk om bij jullie op bezoek te zijn. Jullie bier wordt gebrouwen door vrouwen, maar is het ook gebrouwen voor vrouwen?

Steeds meer, denken wij! De biermarkt wordt natuurlijk traditioneel gedomineerd door mannen. Wij kunnen niet precies nagaan hoe de verdeling is, maar als we afgaan op social media zien we dat we een steeds vrouwelijker publiek krijgen. Daar zijn de mannen eigenlijk al ingehaald. Misschien is dat omdat we af en toe zijn uitgeschoten met het roze, haha, onze bieren zitten zelfs in roze fusten. Maar nee, ons bier wordt gedronken door vrouwen en mannen. In het begin waren we juist heel erg bezig om genderneutraal te zijn. Nu omarmen we het vrouwelijke veel meer. Natuurlijk maken we bier met smaken als vlierbloesem, gember of watermeloen en zul je bij ons ook niet zo snel een dubbele IPA of Stout in het assortiment zien. 

En we moeten het toch even vragen: wordt écht al jullie bier gebrouwen door vrouwen?

Al onze recepten maken we zelf maar we brouwen ze in de grote brouwerij van Jopen in Haarlem. Hier op kantoor werken alleen maar vrouwen. En heel belangrijk: onze hoofdbrouwer bij Jopen is een vrouw: Lucia. Zij vertaalt onze recepten naar de ketels. Bij Jopen werken natuurlijk wel veel mannen, en in onze eigen bar lopen er ook twee rond! Maar voornamelijk vrouwen dus. En dat is dus ook in grote mate deel van onze identiteit geworden. Die empowerment is deel van ons merk. Dat omarmen we steeds meer, zonder mannen uit te sluiten. We willen geen Jillz worden.   

Ontwikkelen jullie die recepten na 10 jaar nog steeds zelf?

Ja! Dat doen we nog steeds met hetzelfde oude boek. Een soort bijbel voor onze recepten. Hier komen alle ideeën in en worden ze ook in geëvalueerd. We laten ons inspireren door dingen die we proeven, in een gerecht of bijvoorbeeld een frisdrank en dan schrijven we het recept. We brouwen het eerst zelf in ons kleine keteltje, die iets van 20 liter maakt. Dan proeven we het met iedereen hier op kantoor en bepalen met z’n allen of we het in productie nemen of niet. We hebben nu tien verschillende soorten, dus dat is al best veel.

...met allemaal een eigen naam en label natuurlijk. 

Ja. Dat was in het begin een hele opgave. Toen we tien jaar terug eindelijk iemand gevonden hadden die ons bier in productie wilde nemen, hadden we zes weken de tijd om met een naam, een label en eigenlijk het hele merk te komen. Toen hebben we een hoop experts gesproken. Van designers tot marketingmensen. Van alles geprobeerd. ‘M’adam’’ bijvoorbeeld. Of ‘Pegazus’. Van sommige namen hebben we zelfs een logo en een etiket gemaakt. Af en toe bekte het best lekker of zag het er goed uit, maar het klopte gewoon niet voor ons. ‘Gebrouwen door Vrouwen’, dat wás ‘m gewoon. Maar ja, extreem onhandig natuurlijk. Veel te lang. Bij Albert Heijn mogen artikelen bijvoorbeeld maximaal 13 tekens hebben. Daar kwam ‘ie al niet doorheen.

Afkorten dan maar. Zijn een hoop Amsterdammers dol op gelukkig, Afko’s!

Afkorten gebeurt inderdaad aan de lopende band. Vinden we helemaal niet erg. Onze familie vraagt op feestjes hoe is het met ‘gebrouwen’. Op menu’s zien we ‘GDV’ staan of ‘Gebr. d vrouw’ of ‘Gebrouw’. Haha, bij die laatste is het hele vrouwelijke er zelfs af. Nou ja, de naam is een zege omdat het zo opvalt, maar dus absoluut niet de makkelijkste. Zeker niet als we naar het buitenland willen.

Brewed by Women heeft inderdaad een hele andere vibe.

Ja, om over Frans of Duits nog maar te zwijgen. Shanghai lagen we ook ergens in een grote bierhandel. Wel leuk, maar toen we daar gingen kijken, kwamen we in een gigantisch speciaalbiercafé. Na een tijd zoeken stonden we daar dan ergens in een hoekje van een koelkast. Dat is het dan ook niet helemaal voor ons. We zouden dan liever samenwerken met een brouwerij of café die zich met ons kan identificeren. In plaats van je bier daar naartoe te brengen. Helemaal niet duurzaam ook.

En de Albert Heijn hè, die je net noemde. Dat is natuurlijk wel even een next step qua volumes?

Zeker! Dat begon met de AH Product Pitch. Jonge ondernemers met een nieuw product die hun product mogen pitchen aan de hoge bazen en de winnaar komt in de Albert Heijn. Was heel leuk om te doen. Kregen we een coach, hulp bij de distributie en van alles eromheen. Daarna liep ‘t meteen ontzettend goed daar. Zelfs iets té goed. Bij de eerste heroverweging belden ze op met de vraag of we onze productie wilden opschalen naar 400 winkels. Dat werd ons toen eigenlijk te gortig. Hebben toen beleefd gevraagd of we weer terug mochten naar 200. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt. In 2020 belde elke supermarkt die er was of ze ons mochten verkopen.

Geweldig. Fijn dat zoveel winkels ons in hun assortiment willen hebben. Onze verdeling is nu ook 60 procent retail en 40 procent horeca. Dat is bij de meeste biermerken andersom. Het geeft een goed gevoel dat zowel retail als horeca ons graag verkoopt.

Wij snappen dat wel. Het is ook nog eens een goed verhaal, toch?

Zeker. Ook dat is harstikke fijn voor horeca. Dat je er wat storytelling bij kunt doen, net als met wijn. Dat is prettig voor je variëteit en leuk om iets anders op je bierkaart te hebben staan. Zelfs voor toeristen werkt dat goed. Brewed by two sisters from Amsterdam!

Daarover gesproken. Is het nou voornamelijk Amsterdam? Of kent heel Nederland jullie?

Speciaal bierliefhebbers wel. In heel Nederland. Die kennen ons, maar die kennen ook echt alles. Die komen naar festivals, speciaal om je bier te proeven, dat is toch te gek? Voor de gemiddelde horecabezoeker is het in Amsterdam iets anders dan in de rest van Nederland. Ik denk dat je ergens in een klein dorp aan de andere kant van het land raar aangekeken wordt als je Gebrouwen door Vrouwen bestelt.

Het kan altijd nóg beroemder dus?

Dat kan, maar om dan met traditionele middelen in de weer te gaan, dat trekt ons nog niet zo. Zo’n rondje outdoor bijvoorbeeld, dat is ons veel te duur. Wat we nu voornamelijk nog doen, zijn collabs. Zoals met Yous & Yay, die hun eigen bier brouwden met ons. En dat dan in hun podcast vertellen. Of met een actie als Gebrouwen door Vrouwen BierYoga. Je begint met een koud biertje en tijdens de yoga poses drink je het biertje op. Heel leuk. Dat werd zelfs laatst een keer gedaan tijdens een Vader-Zoon dag. Hilarisch moet dat geweest zijn.

We voelen een ADE-event aankomen…

Jaaaa. Dat is de droom. Zijn we ook al mee bezig geweest, maar moeten we nog even vol de focus op richten. Een ADE-event met onze bieren en alleen maar vrouwelijke DJ’s. Dat zou toch te gek zijn? Volgend jaar!

www.cheil.nl

www.gebrouwendoorvrouwen.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Marketing Report Radio] Dennis Hamakers (Cheil), Lotte Poort (Basic-Fit) en Carlijn Prins (Samsung) over de verassende samenwerking

19-09-2024 | 08:00:00
Dennis Hamakers is Strategy Director bij Cheil Benelux, Lotte Poort is Senior Accountmanager Retail Media & Partnerships bij Basic-Fit en Carlijn Prins is (Digital) Marketing Communication Specialist bij Samsung. Te gast bij Marketing Report Radio op New Business Radio spreken we hen over de verassende samenwerking tussen Cheil, Samsung en Basic-Fit.

[Interview] Know more, train better – Cheil en de gamified work-out met Samsung en Basic-Fit

03-09-2024 | 07:00:00
Basic-Fit wilde leden extra aan het sporten krijgen en Samsung wilde hen in aanraking brengen met de fitness-innovaties in Samsung-producten. 

Cheil en Basic-Fit lanceren gamified work-out Samsung Galaxy SpaceSquat

27-08-2024 | 09:11:00
De installatie demonstreert de mogelijkheden van de Samsung Smart Watches. De activatie en campagne zijn bedacht en ontwikkeld door Cheil Benelux.

[Marketing Report Radio] Danique Rozestraten (Samsung) en Daniel Samama (Cheil) over de Olympische Spelen

23-08-2024 | 10:00:00
Danique Rozestraten, Marketing Communications Specialist bij Samsung Electronics en Daniel Samama, creatief directeur bij Cheil.

[Be More Challenger] Jan van Hövell over KLABU

26-07-2024 | 10:23:00
In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama op zoek naar de mensen achter de beste challenger merken van Nederland
 

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.