Marketing Report
Belgische ACC en UBA brengen de directe en verborgen pitch-kosten in beeld whitepaper

Belgische ACC en UBA brengen de directe en verborgen pitch-kosten in beeld

Naar aanleiding van een uitgebreid onderzoek van de Belgische branchevereniging ACC (Association of Communication Companies) naar het aantal pitches waaraan haar leden het afgelopen jaar deelnamen en de uurbestedingen en out of pocket kosten die daarmee gepaard gingen, hebben ACC en UBA – in samenwerking met PitchPoint – een whitepaper uitgebracht over de directe en de verborgen kosten van pitchen bij bureaus én bij opdrachtgevers. UBA staat voor United Brands Association en is de Belgische tegenhanger van de bvA. ACC is de tegenhanger van het Nederlandse VIA.

62 Belgische bureaus, verdeeld over 6 disciplines, leverden een schat aan pitch-informatie op. Zo besteedt een gemiddeld Belgisch bureau in 2023 412.000 euro aan pitches (out of pockets + uurkost, berekend aan een bescheiden tarief van 113 euro per uur). Dat is 9,7 procent van de gemiddelde bruto marge. Anders gezegd: van elke 100 euro die een opdrachtgever in België zijn bureau betaalt, gaat er nagenoeg 10 euro naar het pitchen voor een andere opdrachtgever…

Bij de advertising/full servicebureau zijn in België extremere bestedingen te zien, namelijk gemiddeld 664.000 per bureau, wat niet minder dan 83 procent van de winst voor belastingen (PBT) van een gemiddeld bureau vertegenwoordigt.

De Whitepaper ordent alle details van het onderzoek en voorziet in adviezen van ACC, UBA en van PitchPoint in verband met het inperken van de directe en verborgen pitchkosten; het optimaliseren van het pitch-proces inclusief pitchen zonder conceptuele executies; de ervaringen met pitch-consultants en de voordelen van regelmatig evalueren, inclusief tips & tricks over hoe evaluaties in goede banen te leiden. 

De Whitepaper is hier downloaden.

www.acc.be

www.ubabelgium.be

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Lidl Belux kiest iO als digitale partner

18-03-2024 | 16:36:00
Lidl Belux (België en Luxemburg) heeft na een korte en intensieve pitch iO verkozen als partner voor de digitale marketing en campaigning

ACE | IM Lounge wordt mediabureau voor Signify Benelux

18-03-2024 | 09:16:14
De samenwerking omvat in 2024 acht B2C- en B2B-verlichtingsmerken van Signify. Hiervoor worden lokale mediastrategieën ontwikkeld

Rabobank kiest Dentsu Creative na pitch

01-03-2024 | 10:35:00
Rabobank heeft Dentsu Creative verkozen als creatief bureau na een pitch. Dentsu Creative heeft de opdracht gekregen om Rabobanks positionernig als cooperatieve bank verder  te versterken door merk, business en maatschappelijke betekenis nadrukkelijker met elkaar te verbinden

Mindshare vernieuwt samenwerking Stage Entertainment Nederland

29-02-2024 | 13:44:33
De samenwerking omvat de brand to demand mediastrategie, -planning en media-inkoop van de grote langlopende producties van de musicalproducent

Havas Media wint pitch Cooper Consumer Health

29-02-2024 | 11:14:44
Het zelfzorggeneesmiddelen- en gezondheidsproductenconcern heeft de visie empowering healthier living en past daarmee in het health portfolio van Havas
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief