[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM.

Deze keer vragen we de genomineerden voor De Belofte 2023:

Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Aäron Loupatty | journalist en podcastmaker BNR: "Ik wil niet per se als zo’n schreeuwerig en klagend jochie van 24 overkomen die zit af te geven op al die boomers in de mediawereld. Zo was ik eerder wel, maar gelukkig is mijn toon op dat gebied wat gematigd. Wel merk ik dat het bij oudere mensen in de media lastig is om aan te tonen dat bepaalde sociale media en vertelvormen potentie hebben. Discussies hierover kunnen soms erg lang duren en op een gegeven moment kom juist ik als een zeurkous over. Ik denk dat het misschien een goed advies is aan de oudere generatie om eerder te geloven in de dingen die jonge mediapersonen zien en vertellen... lees het volledige interview met Aäron hier

Anna Witteveen | Strategy Consultant OMD Nederland: "Jonge mensen snappen dat werk een groot deel uitmaakt van de manier waarop we ons leven invullen. En daarmee draagt werk ook bij aan je identiteit. Daarom vinden jonge mensen het ook zo belangrijk om zich te kunnen ontwikkelen (zolang het niet ten koste gaat van je mentale gezondheid). We willen betekenisvol werk doen en flexibiliteit ervaren op de werkvloer (of dus even thuis). Een les die de gevestigde orde hieruit kan halen is dat een goede balans om meer gaat dan alleen het aantal uur dat je werk verricht per week. Het gaat erom dat je werk doet waar je trots op bent, waar je kan ontwikkelen, en waar je fouten durft te maken... lees het volledige interview met Anna hier

Dionne van Dijk | Head of Social Advertising Accenture Song: "Het draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales. Jongeren willen tegenwoordig meer van een bedrijf zien - wie je ben en waar je voor staat. Jongeren hebben een soort bullshit-radar ontwikkeld. Als je boodschap niet echt is en voelt als een marketingtruc, prikken ze er zo doorheen. Merken zullen daarom open(er) en transparant(er) moeten zijn om jongeren voor zich te winnen. De jongere generatie is natuurlijk ook volledig opgegroeid in een digitale wereld. Ze consumeren content op een andere manier. Natuurlijk, een coole tv-reclame kan nog steeds impact maken, maar het is niet genoeg om jongeren te bereiken. En hen bereiken gaat verder dan alleen een TikTok-dansje nadoen… Bovendien zijn er trends die steeds meer onder jongeren gaan leven, en waarvan ik verwacht dat deze het traditionele marketinglandschap gaan veranderen. Denk aan virtuele influencers, meer diversiteit in marketing (maar niet geforceerd) en social media als een one-stop-shop. Gelukkig zie ik dat steeds meer organisaties jonge mensen een stem willen geven en ze willen betrekken. Zo ben ik zelf junior jurylid bij de Effie Awards. Dit is het eerste jaar dat ze junior juryleden hebben, en wat mij betreft een mooie stap om onze inzichten en perspectieven breder kenbaar te maken... lees het volledige interview met Dionne hier

Esi Sarfo | marketeer jongeren en jongvolwassenen Rijksmuseum: "Het belang van de maatschappelijke impact van je merk. Bijna niets meer gaat aan je publiek voorbij. Zelfs als je denkt dat je alles goed doet, het kan altijd beter. Je moet blijven luisteren naar je mensen, zowel intern als extern. En wil je iets veranderen of creëren, consult dan de groep die het aangaat. Als de mensen in de kamer geen goede afspiegeling zijn van de doelgroep die je wil bereiken, ga dan buiten die kamer in gesprek met de doelgroep, of nog beter; haal die groep de kamer in... lees het volledige interview met Esi hier

Jermaine Ellenkamp | misdaadverslaggever bij RTL Boulevard: "Het zou heel gemakkelijk zijn om te zeggen dat ik sneller ben op crossmediaal gebied, maar ik denk dat het vooral aan de organisatie ligt waar je in werkt en in hoeverre collega’s je meenemen in de nieuwe technieken en mogelijkheden. Het heeft natuurlijk te maken met je karakter, in hoeverre je openstaat om jezelf door te ontwikkelen en niet te blijven hangen in oude gewoontes. De kunst is om de sterke punten van wat je altijd al doet, te combineren met innovaties... lees het volledige interview met Jermaine hier

Jhelisa Panfred | strategist HERC: "De echte betekenis van diversiteit en inclusiviteit, en hoe waardevol de denkwijze is van jonge mensen, van jonge talenten. Niet alleen om het over de nieuwste trends te hebben op TikTok, maar omdat de jongere generatie in een hele andere wereld is opgegroeid dan onze voorgangers. Hierdoor zijn we meer open en is onze manier van denken grenzeloos. Als je dit goed weet aan te wakkeren en in te zetten in je bedrijf, kan het tot zoveel moois leiden. Daarom denk ik dat het belangrijk is om samen te werken op alle niveaus, maar daarvoor hebben jonge mensen het vertrouwen nodig van hun voorgangers, want je moet ook wel kansen krijgen. Dit is iets wat de gevestigde orde nog niet helemaal lijkt te begrijpen als ik kijk naar de manier waarop jonge mensen vaak worden ingezet. Het mooie is dat een handjevol het gelukkig wel begrijpt, onder wie Emilio de Haan... lees het volledige interview met Jhelisa hier

Jordi Hillenga | marketing manager Scapino Retail: "Ik denk dat er meer zaken zijn wat jonge mensen nog niet snappen en de gevestigde orde wel heel goed snappen. Ik heb daar veel aan te danken. Niet alleen learning by doing of theorie, nee de gevestigde orde geven ons de mooiste lessen. Wat wij jonge mensen niet snappen is wellicht ook goed om te vermelden. Jonge mensen snappen minder dat de juiste vraag stellen aan de gevestigde orde je al heel veel kan brengen. Net dat ene antwoord wat je inzicht kan veranderen. Wat wij als jonge mensen goed snappen is dat wij snel kansen zien en daar ook volledig op kunnen ingaan. Kansen zien = kansen grijpen. De durf en lef pakken we graag bij het zien van een kans... lees het volledige interview met Jordi hier

Maud van Hecke | Applied Behavioral Scientist Open Now: "Ik denk niet dat we te veel moeten polariseren tussen de gevestigde orde en jonge mensen, maar juist gebruik moeten maken van deze samenwerking. Ook twijfel ik of niet snappen hier de goede term is. Ik denk namelijk dat er bepaalde zaken zijn waar de gevestigde orde minder alert op is dan de jonge garde. Zo heeft elke generatie denk ik zaken waar ze mee moeten dealen en waar voor hen dus de nadruk op ligt. Logisch dat het in mijn sociale kringen bijvoorbeeld meer leeft om met duurzaamheid bezig te zijn, aangezien oudere generaties voor hun gevoel misschien minder te maken krijgen met de negatieve gevolgen hiervan. Het is dan ook niet zo dat de gevestigde orde dingen niet snapt maar het is bij hen misschien minder top-of-mind, waardoor juist het gesprek tussen de gevestigde orde en jonge mensen van belang is. In mijn werk bij Open Now merk ik vaak juist hoe leuk het is om bepaalde onderwerpen waarvan de opvattingen mogelijk per generatie verschillen op tafel te leggen. Bij onze vraagstukken houden we namelijk ook vaak rekening met bepaalde waarden die bij doelgroepen leven, deze verschillen soms sterk per generatie. Voor effectieve gedragsverandering is het dan van belang dat je je hiervan bewust bent en weet welke weerstanden het kan oproepen. Ervaring in het vak en een frisse blik om vanuit een veranderende context naar problemen te kijken is volgens mij erg waardevol... lees het volledige interview met Maud hier

Mike Kleijnen | creatief bij N=5: "Dat jonge mensen vaak de aandacht krijgen – hence De Belofte 2023 – maar dat juist de jonge mensen de gevestigde orde nodig hebben. Het mentorschap is een zeldzaamheid in de reclame en dat is precies wat beginnende reclamemensen nodig hebben. Jong en snel wil graag leren van de ervaring. Het gaat misschien te vaak over Tiktok en te weinig over het vakmanschap van copywriting... lees het volledige interview met Mike hier

Robert Heijmans | Trading Manager & Senior Media Consultant dentsu: "Junior medewerkers hebben tegenwoordig veel meer opties dan vroeger. De dagen van een 30-jarige carrière bij dezelfde instelling, wat een bekend patroon was bij onze ouders, zijn voorbij. De arbeidsmarkt is aan beide kanten competitiever geworden, zowel voor werkzoekenden als voor werkgevers. Werknemers van Generatie Z lijken de bedrijfscultuur, carrièreontwikkeling en vaardigheidsontwikkeling erg belangrijk te vinden. Dit betekent dat ze sneller bereid zijn van rol te wisselen wanneer ze zich gefrustreerd voelen. Als bureaus zich niet aanpassen aan nieuwe verwachtingen, zoals het overstappen op een hybride werkomgeving of het bieden van verschillende ontwikkelingsmogelijkheden, dan zullen vooral jonge talenten verder kijken. Dat gezegd hebbende, is het een feit dat er vaak een hoger verloop is onder junior medewerkers. Met minder financiële en persoonlijke verplichtingen is het gemakkelijker om verschillende carrièreopties en functies te verkennen. De sleutel tot het behouden van talent is hen vroeg genoeg te betrekken bij hun carrièreambities en het identificeren van mogelijkheden binnen het bedrijf, in plaats van via een concurrent of een andere industrie in zijn geheel... lees het volledige interview met Robert hier

www.crossmediaawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

[Interview De Belofte 2023] Jordi Hillenga: Scapino onderscheidt zich door durf, lef en ondernemerschap

19-09-2023 | 09:44:00
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Maud van Hecke: Kijk niet vanuit jezelf, maar vanuit je doelgroep naar een boodschap

06-09-2023 | 09:06:38
Maud van Hecke is Applied Behavioral Scientist bij Open Now. Zij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken haar.

[Interview De Belofte 2023] Jermaine Ellenkamp: het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van al mijn collega’s inspireert me elke dag

04-09-2023 | 10:02:00
Jermaine Ellenkamp is misdaadverslaggever bij RTL Boulevard. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023.

[Interview De Belofte 2023] Dionne van Dijk: Onze business draait niet alleen meer om sales, sales en nog meer sales

31-08-2023 | 11:53:39
Robert Heijmans is Trading Manager & Senior Media Consultant bij dentsu. Hij is genomineerd voor De Belofte 2023. We spreken hem.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.