Bioscoopjaar 2022 ziet begin noodzakelijk herstel

Bioscoopjaar 2022 ziet begin noodzakelijk herstel

De Nederlandse bioscopen en filmtheaters lieten na twee jaar coronacrisis in 2022 een fors herstel zien. Na het eind van de lockdown op 26 januari 2022 wist het publiek de weg naar de bioscoop en het filmtheater weer goed te vinden. Grote blockbusters zoals Top Gun: Maverick en Avatar: The Way of Water trokken  als vanouds veel publiek en ook Nederlandse films zoals Soof 3 waren in trek.

Ondanks deze successen lag het bezoek in 2022 nog wel flink onder het niveau van de jaren voor de coronacrisis. Met een zeer aantrekkelijk filmaanbod verwacht de sector in 2023 de trend van herstel door te zetten, maar er zijn ook grote uitdagingen, zoals de oplopende kosten voor energie.

In totaal werden er 25 miljoen bezoeken gebracht aan Nederlandse bioscopen en filmtheaters, een stijging van 75 procent in vergelijking tot 2021. Het gemiddeld aantal bezoeken per hoofd van de bevolking steeg van 0,8 in 2021 naar 1,4 in 2022. Ten opzichte van de pre-coronajaren (het gemiddelde van 2017 t/m 2019) lag het bezoek nog wel 32 procent lager.

Ook in andere landen (zoals Duitsland, Frankrijk en Spanje) lagen bezoekersaantallen nog ruim beneden het peil van voor de coronacrisis. De totale omzet uit de kaartverkoop kwam in 2022 uit op 258 miljoen euro, een stijging van 81 procent ten opzichte van 2021. Dat de omzet uit de kaartverkoop procentueel harder steeg dan het aantal bezoeken kwam onder andere door een stijging van de gemiddelde ticketprijs (+3 procent). In vergelijking tot de pre-coronajaren lag de omzet uit de kaartverkoop -20 procent lager.

Uitdagingen

Met de coronacrisis nog vers in het geheugen, wordt de sector nu geconfronteerd met een nieuwe uitdaging: de energiecrisis. De energiekosten stijgen met een factor 2,5 à 3, desondanks komen veruit de meeste partijen uit de sector niet in aanmerking voor de tegemoetkoming van de overheid. Dit in combinatie met de stijging van de loon- en inkoopkosten, het feit dat de consument minder te besteden heeft en dat een deel van de bezoekers nog niet is teruggekeerd, geven reden tot zorg. De voorzitters van de FDN en de NVBF, Sharita Hasnoe en Boris van der Ham, willen dat de overheid de filmsector hierbij tegemoetkomt.

Best bezochte films van 2022

Op filmgebied werd 2022 vooral gekenmerkt door het succes van Top Gun: Maverick (1.266.000 bezoeken), maar ook Avatar: The Way of Water (877.000 bezoeken) wist in zeer korte tijd een recordaantal mensen te trekken tijdens de kerstvakantie. Andere populaire films waren Minions: Hoe Gru een Superschurk Werd (1.191.000 bezoeken), Spiderman: No Way Home (951.000 bezoeken) en Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore (649.000 bezoeken). In de 
Nederlandse filmtheaters was de film Good Luck to You, Leo Grande met 69.000 bezoeken het populairst.

Nederlandse films

De Nederlandse film deed het goed in 2022. Ondanks dat er weer meer buitenlandse films zijn uitgebracht, trokken films van eigen bodem relatief veel publiek. In totaal werden Nederlandse films 4 miljoen keer bezocht, goed voor een marktaandeel van 16%. Met name Soof 3 (497.000 bezoeken) en Bon Bini Holland 3 (440.000 bezoeken) waren in trek, maar ook Costa!! (261.000 bezoeken), De Grote Sinterklaasfilm: Gespuis in de Speelgoedkluis (259.000 bezoeken) en De 
Allergrootste Slijmfilm (216.000 bezoeken) waren populair. In de kerstvakantie trok juist De Tatta’s in korte tijd veel publiek (192.000 bezoeken). 

2023: een veelbelovend filmjaar

Het komende jaar gaat de bioscoopsector alles op alles zetten om Nederlanders weer te laten genieten van een bezoek aan een bioscoop of filmtheater. Met veel aantrekkelijke films, zoals The Super Mario Movie, The Little Mermaid, Dune: Part Two, Mission Impossible: Dead Reckoning, The Fabelmans, The Whale en Nederlandse films zoals Klem en Grenzeloos Verraad staan de seinen ruim op groen.

Daarnaast blijft de sector investeren in de ultieme filmbeleving in de bioscoopzaal en daarbuiten. In vergelijking tot andere activiteiten buiten de deur is een bioscoopbezoek nog steeds een van de voordeligste uitjes. Dat schept vertrouwen voor de toekomst van de sector, al blijft 2023 een jaar vol uitdagingen waarbij een volledig herstel nog niet aan de orde is.

Bezoek totaal:
2022: 24.987.771
2021: 14.280.494
2017-2019: 36.809.467 (gemiddeld, pre-corona)

verschil 2021-2022: 75 procent.
verschil 2022-2017/2019: 20,1 procent

Omzet:
2022: 258.462.344 euro
2021: 142.974.450 euro
2017-2019: 323.395.440 euro (gemiddeld, pre-corona)

verschil 2022-2021: 80,8 procent
verschil 2022-2017/2019: -32,1 procent

Bezoek Nederlandse Film:
2022: 4.007.291 (23,3 procent marktaandeel)
2021: 3.328.449 (16 procent marktaandeel)
verschil: 20,4 procent

Omzet Nederlandse film:
2022: 37.571.654 euro (14,5 procent marktaandeel)
2021: 31.113.902 euro  (21,8 procent marktaandeel)
verschil: 20,8 procent

Aantal nieuw uitgebrachte titels in 2022:
Totaal 468
Verenigde staten 116
Verenigd Koninkrijk: 34
Europese Unie zonder Nederland: 142
Overige landen: 93
Nederland 83

Gemiddelde ticketprijs:
2015: 8,37 euro (+3,1 procent)
2016: 8,41 euro (+0,5 procent)
2017: 8,38 euro (-0,4 procent)
2018: 8,75 euro (+4,4 procent)
2019: 9,14 euro (+4,5 procent)
2020: 9,04 euro (-1,1 procent)
2021: 10,01 euro (+10,7 procent)
2022: 10,34 euro (+3,3 procent)

www.nvpi.nl/fdn/
www.denvbf.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.