[Blog] Monia Kayila (Serviceplan MAKE): Waarom AI zorgt voor meer spektakel op de winkelvloer

[Blog] Monia Kayila (Serviceplan MAKE): Waarom AI zorgt voor meer spektakel op de winkelvloer

De wereld van reclame is in een stroomversnelling geraakt door de opkomst van kunstmatige intelligentie (AI). Deze technologische vooruitgang heeft niet alleen invloed op online advertenties, maar verandert ook de manier waarop we reclame ervaren in fysieke winkels. Point of sale (POS)-materiaal, zoals folders en displays, ondergaat een transformatie - evenals de manier waarop de consument fysiek naar het product wordt geleid.

De komst van AI heeft een nieuwe fase ingeluid voor POS-materialen. Het is belangrijk om de ervaring buiten de winkel, effectief door te vertalen naar het POS-materiaal. Door het gebruik van optische illusies en interactieve displays worden winkelvloeren steeds meer een plek van spektakel en beleving. Ook ligt er meer focus op het begeleiden van de consument vanuit de digitale ervaring naar het point of sale.

Consumenten zoeken tegenwoordig naar een naadloze en coherente winkelervaring in plaats van een eenvoudige transactie via de verkooppunten. Innovatie, inhoudspersonalisatie, evenals duurzaamheid en nieuwe technologieën zijn de echte uitdagingen van vandaag.

De laatste Maybelline-campagne, voor de Lash Sensational Firework! mascara, is hier een mooi voorbeeld van. Hiervoor werden verschillende POS-materialen ontwikkeld voor retailer Kruidvat in 16 steden in de Benelux. Deze waren onderdeel van een activatiecampagne en werden ingezet om de consument fysiek succesvol te begeleiden naar het point of sale.

Raamstickers

De fysieke customer journey begint bij de raamstickers. Deze zorgen voor herkenning vanuit de online campagne. Ook de grootte en de manier van plaatsing van de raamstickers zorgt ervoor dat ook de toevallige voorbijganger er niet omheen kan en als het ware de winkel wordt ingetrokken.

Naast de raamstickers, heeft Serviceplan MAKE verschillende POS-materialen opgemaakt waaronder banners en vloerstickers, die allemaal bijdragen aan een impactvolle winkelervaring, waarbij het kleurgebruik en de opvallende actie de boventoon voeren.

Vloerstickers

De tweede stap zijn de vloerstickers die direct starten bij de entree en de consument door de winkel heen begeleiden naar het point of sale. Ook worden vloerstickers geplaatst bij het product zelf.

Totem en vloerdisplay
De totem wordt ingezet als extra touchpoint ter attentie van de lancering en kan overal in de winkel geplaatst worden. De vloerdisplay daarentegen is de ‘pilaar’ waar het product verkrijgbaar. Dit is, op de kassa na, het eindstation waar je naar toe wordt geleid. 

Deze toepassingen zorgen ervoor dat fysieke winkels aantrekkelijker worden en een concurrentievoordeel krijgen in een steeds digitaler wordende wereld. AI is de motor achter deze transformatie en zal de toekomst van retailreclame ongetwijfeld blijven vormgeven.

Credits:

Graphic Designers: Paul Follezou – Dinahlee Cameriere – David Laurent – Jeffrey Gijsen – Christopher Perri – Kevin Cherton | Project Managers: Tatevik Petrosyan – Zina Chénani – Kieu Tien To Hoang – Cyriane de Portocarrero – Hedwich Hornstra | Studio Managers: Veronique Renier – Bert de Blouw | Managing Director: Monia Kayila | Client: L’Oréal Group Benelux, Maybelline--

Monia Kayila is Managing Director bij Serviceplan MAKE Benelux.

www.serviceplan.be

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Koninklijke Jumbo kiest voor Mediaplus

16-07-2024 | 11:55:00
Binnen deze samenwerking gaat Mediaplus de mediastrategie en -inkoop voor de verschillende producten van Jumbo verzorgen.

Europese Kikkoman-account naar Mediaplus

01-07-2024 | 09:20:00
Het bureau is verantwoordelijk voor de complete mediastrategie, planning, inkoop en distributie van Kikkomans tv-campagnes.

Serviceplan Group wint 14 awards tijdens Cannes Lions 2024

26-06-2024 | 12:38:00
De internationale Serviceplan Group nam tijdens het 71ste Cannes Lions Festival 3 Gouden, 3 Zilveren en 8 Bronzen Lions mee naar huis

Mediaplus: Recap TNW 2024: Waar innovatie en verantwoordelijkheid samenkomen 


26-06-2024 | 11:40:00
Terwijl de creatieve top van de wereld zich verzamelde in Cannes, kwamen meer dan 10.000 tech-fanaten bijeen voor de The Next Web Conference

De genomineerde cases van Serviceplan Groupe Cannes-Lions 2024

19-06-2024 | 11:46:39
Van 17-21 juni vindt het Cannes Lions Festival plaats. Serviceplan Group is aanwezig met cases van internationale campagnes.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.