Budi & Thijs schrijven meest gelezen column van 2023

Budi & Thijs schrijven meest gelezen column van 2023

In onze serie eindejaars overzichtsartikelen mag deze natuurlijk niet ontbreken: de lijst met de meest gelezen columns van 2023.

Bovenaan staan Budi Conzalez de Chaves en Thijs de Boer, oprichters van Bijvoorkeur, met hun column De midlifecrisis van De Reclame, die tot op het moment van publiceren van de lijst door 2662 mensen is gelezen. 

Om de top 10 te halen moet jouw column door minimaal 1700 mensen zijn gelezen. Hier opgesomd alle columns van 2023 die meer dan 1200 keer zijn gelezen.

[Budi & Thijs] De midlifecrisis van De Reclame[Budi & Thijs] De midlifecrisis van De Reclame

16 JUNI. Ik heb een beetje een probleem thuis. Nee, niet met Mariëlle. Wij hebben nooit problemen. Zolang ik gewoon doe wat zij zegt. Wat ik heerlijk vind. Nee, ik heb een beetje een probleem met pindakaas. Niet met mijn oude vertrouwde pindakaas. Je weet, ik eet bijvoorkeur Calvé pindakaas. Die gaat nog steeds met industriële hoeveelheden op mijn bruine boterham. Flinke berg sambal erbovenop, en dan een zo groot mogelijke hap. Liefst zo groot, dat de pindakaas bijna via de neus het lichaam weer verlaat. Heerlijk. Maar nu is er dus een nieuwe pindakaas, en die is nogal opdringerig. Ze heeft zich voorgenomen een Love Brand Relationship met mij aan te gaan. WTF?!? Die is echt totaal van het padje af Thijs... lees verder

In augustus waren Budi en Thijs te gast in de uitzending van Marketing Report Radio. Luister dat interview hier

[Column] David de Jong: Aanval op vrijheden dreigt ook in reclamewereld[Column] David de Jong: Aanval op vrijheden dreigt ook in reclamewereld

16 JUNI. Reclame is het aanprijzen van jezelf, de bedoeling is dat de ontvanger van de boodschap het merk of product onthoudt en dat merken hun publiek aanspreken. Reclame is aldus geen journalistiek en geeft de facto geen volledig beeld met hoor/wederhoor en/of feitencheck.

Toch lijkt het deze kant op te gaan als de Britse Advertising Standards Authority (ASA) gevolgd zou worden in zijn opvattingen. Die stelde onlangs dat reclames van oliemaatschappijen Shell, Repsol en Petronas omdat ze hun investeringen in oplaadpunten voor electrische oplaadpunten niet mogen benadrukken in campagnes... lees verder

[Column] David de Jong: Aanval op vrijheden dreigt ook in reclamewereld

[Column] David de Jong: Reclameverkoop SBS6 en Net5 naar Mediahuis, gaat dat werken voor ACM?

13 JANUARI. En ineens was het remedievoorstel op vrijdag 13 januari 2022 grotendeels openbaar. RTL Group en Talpa Network deden een statement en Mediahuis Nederland publiceerde erover in De Telegraaf met de eigen CEO aan het woord. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) accepteerde in feite de eerdere voorstellen tot overname van Talpa Network door RTL Group niet en vreesde een te grote en verstorende marktmacht. Een en ander zou geheim moeten blijven, maar ja als je met mediapartijen te maken hebt, is dat lastig... lees verder

[Column] Sanne Demir - De Dans der Generaties: Van Disco tot TikTok[Column] Sanne Demir - De Dans der Generaties: Van Disco tot TikTok

7 SEPTEMBER. In onze marketingwereld gaat het vaak over Gen Z. De generatie die alles op z’n kop zet. Eerlijk is eerlijk, wij doen er zelf ook aan mee. En terecht, wat mij betreft. Een beetje flauw uit mijn mond, gezien mijn eigen leeftijd. Maar ik ben van mening dat om in de transitie van de wereld te kunnen meevaren, je de nieuwe generaties moet begrijpen. Zij gaan de wereld verder vormen.

Onlangs had ik het met een collega over het effect van door Gen Z ingezette shifts in de wereld en hoe die ook effect hebben op het leven van andere generaties. Waarna het besef kwam: waarom is er eigenlijk alleen maar interesse in de transitie van Gen Z? Heeft niet elke generatie zijn eigen transities doorgemaakt? En kunnen we daar niet ook nog heel veel van leren... lees verder

[Column] Ernst-Jan Smids (JUMP! RETAIL): De jump van ALDI[Column] Ernst-Jan Smids (JUMP! RETAIL): De jump van ALDI

30 MEI. Deze maand heb ik ALDI gekozen als het merk dat sinds 2020 echt een jump laat zien en wat nog maar het begin is van wat er gaat komen. ALDI is in de winning mood om in 2025 Nr. 1 Discounter van Nederland te zijn.

De discounter in hart en nieren van destijds slaagt erin om zich op alle terreinen opnieuw uit te vinden.

De knop werd in 2019 omgezet. Na een neergaande spiraal van circa 15 jaar op alle KPI’s werd de beslissing genomen het tij te keren, de daling te stoppen en weer op te stomen naar een leiderschapspositie als discounter. Dit besluit is de basis, waardoor er geen sprake is van stap, maar van een jump... lees verder

[Column] Ger Nijkamp: Content Marketing, een dun laagje chroom..?[Column] Ger Nijkamp: Content Marketing, een dun laagje chroom..?

9 JANUARI. Het lijkt alsof alle marketing, communicatie en advertising tegenwoordig ineens content marketing heet. Doordat ik al zo’n 15 jaar met contentmarketing bezig ben, fascineert deze ontwikkeling mij enorm. Voornamelijk omdat ik besef dat de ene discipline zeker niet de andere is en doorgaans totaal andere doelen dient. Na een aantal recente gesprekken naar aanleiding van de jurering van de CMTA op een rij te hebben gezet, wordt het beeld rond deze trend duidelijker... lees verder

[Column] Joyce Lopulalan: Ticketingzwendel bestaat nog steeds[Column] Joyce Lopulalan: Ticketingzwendel bestaat nog steeds

19 JUNI. Het Nederlandse volk staat al eeuwen bekend als een handelsvolk. Online marktplaatsen schoten de vorige eeuw als paddenstoelen uit de grond. En een paar jaar geleden volgde ik de ontwikkelingen van collega’s die hun geluk beproefden met bitcoin op de voet, met wisselend succes. Maar wanneer is de grens van ethisch verantwoord handelen bereikt? Die vraag hield mij de afgelopen weken bezig... lees verder

[Column] Patrick Petersen: Verzacht jouw harde marketingbelofte onze pijn? (+ top 5)[Column] Patrick Petersen: Verzacht jouw harde marketingbelofte onze pijn? (+ top 5)

17 JANUARI. De harde kern van onze zichtbare marketing- en media-inspanningen is altijd al het brengen van (meer)waarde geweest. De waarde wordt opgeklopt in een doordachte marketingmix en de uiteindelijke waardepropositie crossen wij de channels over in de vorm van beloften. Het is de consument die ergens waarde aan hecht en die hechting met die consument-van-waarde willen wij allemaal... lees verder

[Column] Rodger Werkhoven (iO): Lions 2023: hoe ChatGPT heel Cannes van Meta- naar AI-expert omschoolde[Column] Rodger Werkhoven (iO): Lions 2023: hoe ChatGPT heel Cannes van Meta- naar AI-expert omschoolde

26 JUNI. Het contrast kon niet groter. Als ik vorig jaar ‘AI' zei, moest ik ’t vaak ook meteen spellen: “Eej - Ai.” En dan daarna toch ook nog ’ns helemaal voluit ’artificiële intelligentie’ zeggen. Gelukkig helemaal niet vaak. Weinigen waren namelijk geïnteresseerd. Zo kwalificeerden de mensen die ik daar sprak van Dutch Digital Design, OpenAIs DALL•E 2 als oninteressant, “omdat je er alleen maar plaatjes mee maakt, Rodger. En die zijn niet interactief.” Dat er nog nooit eerder in de 4 miljard jarige geschiedenis van ’t leven op aarde een Nederlandse biologische levensvorm - ik - met een artificiële mind interactie had in natural language, ANY natural language, zélfs zo'n kleintje als Dutch, kon de bestuursleden van Dutch Digital Design niet intrigeren... lees verder

[Column] Arjen Hoekstra: Op een dag drink je geen bier meer[Column] Arjen Hoekstra: Op een dag drink je geen bier meer

22 JUNI. Vroeger was de biermarkt heerlijk helder. Boven de rivieren dronk je Amstel of Heineken, in Twente Grolsch. Maar wij hebben Dommelsch, Oranje Boom of Bavaria. En de bierliefhebber op zoek naar iets speciaals koos voor een Palm. Die Tukkers hadden een vooruitziende blik, want op een dag drink je inderdaad geen bier meer. Maar drink je IPA, NEIPA of DIPA. Pils is zeg maar niet het TIPA van de nieuwe generatie bierdrinkers, die kiezen liever voor iets nieuws... lees verder

[Budi & Thijs] De midlifecrisis van De Reclame

[Budi & Thijs] Moeilijke chips

2 FEBRUARI. Ik vertel jou niets nieuws als ik zeg dat mensen niet van nadenken houden. Om professor Kahneman te citeren: “Thinking is to humans as swimming is to cats: they can do it, but they would prefer not to”. De Canadese McGill University heeft er mooi onderzoek naar gedaan. Mensen moesten kiezen of ze 20 seconden lang een bepaalde cognitieve taak moesten vervullen (oftewel nadenken), of 20 seconden lang een bepaalde pijnprikkel kregen. De moeilijkheid van de cognitieve taak varieerde (van 0 tot 4), net als de intensiteit van de pijnprikkel (van 10 tot 100)... lees verder

[Column] Nadine Kooiker (Somention): Gen Z aan het woord[Column] Nadine Kooiker (Somention): Gen Z aan het woord

21 JUNI. Van middenscheidingen tot het bespreken van hun rising sign en hun liefde voor zelfgebrouwen, gefermenteerde drankjes die goed zijn voor de darmflora: Gen Z baant haar eigen weg. Ze maken hun eigen regels en voor old-school merken is het lastig om bij te blijven. We merken dan ook dat merken echt de tijd en moeite moeten nemen om hen te leren kennen.

De succesvolle merken die Gen Z echt bereiken hebben dan ook één ding gemeen: ze weten precies hoe ze op dezelfde golflengte moeten zitten als hun doelgroep. En dat zonder klakkeloos elke TikTok trend over te nemen. Hoewel we als marketeers Gen Z 'kennen' van deepdives, LinkedIn posts en decks, is het vooral de vraag wanneer we voor het laatst ècht naar ze hebben geluisterd. Gen Z is talking. Are you listening... lees verder

Sander Tacx Managing Director Wayne Parker Kent

[Column] Sander Tacx (WPK): Breek de silo’s; bouw vertrouwen

12 JULI. “Hoe kan dit nou?” Iedereen uit het groepje marketeers keek verbaasd. “Heeft deze consument het over hun bedrijf?” De marketeers keken mee bij een focusgroep toen één van de deelnemers zijn werkgever omschreef als ‘dat bedrijf met een pand langs de A2 met dat grote hek eromheen’, waarna de overige deelnemers instemmend knikten.

De naam van het bedrijf zal ik uit discretie niet noemen, maar één feit kan ik wel kwijt: er stáát helemaal geen hek om het pand. Maar waarom dachten die consumenten dat in hemelsnaam... lees verder

[Column] Michael van Kerkwijk: Generatie X - Help waar ben ik gebleven?[Column] Michael van Kerkwijk: Generatie X - Help waar ben ik gebleven?

8 AUGUSTUS. Nog nooit is een doelgroep zo vaak belicht als Generatie Z. En vaak wordt die generatie vergeleken met de babyboomers. De maximale generatiekloof die tot uiting komt in de verschillen in mediaconsumptie, behoeftes, kledingstijl, levensopvatting, gedrag enzovoort. In die overdaad aan aandacht voel ik mij vergeten, overgeslagen en ondergewaardeerd. Is er op mijn de onzichtbaarheidsknop gedrukt voor mij en mijn generatie lotgenoten? Ja, ik heb het over Generatie X - de vergeten helden van de generatieshow... lees verder

8 FEBRUARI. [Column] Paola Cassone: Ongevraagd advies aan John de Mol

2 MEI. [Column] Ernst-Jan Smids (JUMP! RETAIL): Een stap is geen jump

6 DECEMBER[Column] Rodger Werkhoven: Moi? DALL•E? ChatGPT? Nee: m'n collega Brian Hirman. Díe is pas écht invloedrijk

14 OKTOBER. [Column] Bas Vlugt: Adnight 2023 Report!

3 APRIL. [Column] Bob ten Berge (Talpa Social): WTS!? -- WHAT THE F… SOCIAL!?

23 MAART. [Column] Arjan Hoekstra (SuperRebel): Genderneutrale Mannekes

22 MAART. [Column] Thijs Muller (Havas Media): Alles over de as van Meaningfulness

4 MEI. [Column] Arjan Hoekstra (SuperRebel): EVERYBODY EQUAL? S**T UP!

28 MAART. [Budi & Thijs] De mens als merk

20 FEBRUARI[Column] Joyce Lopulalan: Single, maar niet alleen

24 JANUARI. [Column] Paola Cassone: Hoe uniek is Gen Z eigenlijk?

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts starten Studio The Editors

26-07-2024 | 12:01:00
Caren Wassink, Jildou van der Bijl en Mariëlle Arts zijn onder de naam Studio The Editors een bureau  begonnen dat zich richt op een hoofdredactionele visie bij merken en organisaties

[Interview] Ingmar Larsen (This Agency) doet oproep voor campagne tegen roekeloos fatbikergedrag

26-07-2024 | 11:04:00
Ingmar Larsen, oprichter en Creative Director van This Agency heeft een oproep gedaan om een campagne te ontwikkelen voor gedragsverandering rondom fatbikers onder de noemer Doe ******g normaal op het fietspad! We spreken hem over deze spontane actie

[Be More Challanger] Jan van Hövell over KLABU

26-07-2024 | 10:23:00
In de rubriek Be More Challenger gaan Tim de Waard & Daniel Samama op zoek naar de mensen achter de beste challenger merken van Nederland

[Vacancy] TBWA/NEBOKO has a position for Motion Designer

26-07-2024 | 09:29:00
TBWA\NEBOKO is looking for Motion Designer

[Vacatures] Pink Marketing zoekt een (Junior) Social Advertising Consultant

26-07-2024 | 08:33:00
Pink Marketing is per direct op zoek naar (Junior) Social Advertising Consultant -Groningen • 36-40 uur

 

 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.