Marketing Report
Buitenreclame beïnvloedt keuzes van consumenten onbewust nieuws

Buitenreclame beïnvloedt keuzes van consumenten onbewust

Buitenreclame is een geschikt medium als het gaat om vergroten van naamsbekendheid en het activeren van consumenten. Het exacte effect op keuzes van consumenten inzichtelijk maken, dat kan soms uitdagend zijn doordat consumenten buitenreclame ook onbewust consumeren.

Voor Out of Home Masters, Clear Channel en Cool Creative reden om de proef op de som te nemen en een experiment op te zetten samen met beïnvloedingsexpert Niels Houtepen. De bevindingen bevestigen dat buitenreclame in staat is om menselijke keuzes onbewust te beïnvloeden.

Meer over het experiment

Voor dit experiment legden vier proefpersonen een route af door Utrecht centrum. Wat ze niet wisten, was dat er op hun route strategisch geplaatste hints verborgen waren, onder andere in de vorm van meerdere vormen van buitenreclame van een groene Tony Chocolonely reep. Het doel ervan was om te onderzoeken of consumentengedrag te beïnvloeden is door wat ze onderweg zouden tegenkomen. Na hun route door de stad kregen de deelnemers alle vier de opdracht van beïnvloedingsexpert Niels Houtepen om een willekeurig product te kopen in de supermarkt.

De resultaten

Elke deelnemer kocht zonder enige sturing een reep Tony Chocolonely chocolade. Exact het resultaat waar we op hoopten en ook het resultaat dat Niels Houtepen vooraf al had voorspeld. In de tas waarmee deelnemers naar de supermarkt gingen zat namelijk al een gesloten envelop waarop voorspeld stond wat ze zouden kopen. Wat onze verwachting overtrof en wat we niet hadden durven voorspellen, is dat drie van de vier deelnemers voor een groene reep zouden kiezen; twee deelnemers exact de groene reep van de Tony Chocolonely buitenreclame en één deelnemer een lichtgroene. Voor ons hét bewijs dat buitenreclame, onbewust, iets had geactiveerd in de hersenen van onze deelnemers, waardoor zij tot hun keuze voor de Tony Chocolonely reep kwamen.

Dit experiment toont aan dat buitenreclame ongelofelijk krachtig is in het beïnvloeden van gedrag, zelfs onbewust! Met de juiste strategieën en creatieve aanpak kunnen we een onuitwisbare indruk achterlaten in het brein van consumenten, wat resulteert in impactvolle aankoopbeslissingen.

www.clearchannel.nl

www.outofhomemasters.nl

www.coolcreative.nl

Lees ook:

WhitePaper Sessions 2023 | Havas Media | N=5 | Pink Marketing | DCVF | Towel | ZIGT

24-11-2023 | 15:28:00
Voorafgaand aan het M100 Event 2023 organiseert Media Meetings & Magazines - op dezelfde locatie - de vierde editie van de WhitePaper Sessions. Een kleinschalig, interactief event dat in het kader staat van hoogwaardige kennistransfer. Dit is een marketeers-only kennissessie en kosteloos te bezoeken

JCDecaux start per 1 januari 2024 met digitale reclame-exploitatie in Utrecht

17-11-2023 | 14:04:00
JCDecaux kan alsnog de digitale reclame-exploitatie van abri’s, vrijstaande reclamevitrines en billboards in de gemeente Utrecht op zich nemen per 1 januari 2024. Per 1 januari 2025 volgt de papieren reclame-exploitatie. In 2018 gunde de gemeente Utrecht de concessie aan RBL Outdoor, dat samenwerkt met Clear Channel Nederland

Clear Channel realiseert 700ste bushalte met sedum dak

19-10-2023 | 14:50:00
Sinds die tijd zijn onder andere Gouda, Zaandam, Dordrecht en Tilburg toegevoegd aan het groene netwerk en staat de teller op 700 bushaltes met sedum dak

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Ad Operations Specialist

25-09-2023 | 10:23:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Ad Operations Specialist 

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Junior Controller

25-09-2023 | 10:14:00
Clear Channel is per direct op zoek naar een Junior Controller

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.