bvA introduceert initiatief om positive change van adverteerders te versnellen

bvA introduceert initiatief om positive change van adverteerders te versnellen

bvA en DLA Piper hebben een evenement onder de naam No washing, no hushing georganiseerd over duurzaamheidsclaims. Volgens bvA wordt steeds kritischer gekeken naar duurzaamheidsreclame en door toenemende regelgeving worden bedrijven terughoudender in hun communicatie.

bvA vindt het positief dat er wordt toegezien op de feitelijke juistheid van claims, maar wil voorkomen dat de terughoudendheid in communicatie van adverteerders de noodzakelijke transities vertragen. Het is zonde als merken te voorzichtig worden, aangezien juist merken een grote bijdrage kunnen leveren aan de positieve verandering in gedrag en beeldvorming.

Sterk geloof in eigen vak

Een onderzoek onder marketeers toont aan dat de motivatie voor het bijdragen aan positive change bijzonder groot is: 81 procent denkt dat hun business een fundamentele draai gaat maken, 74 procent vindt hun huidige marketing niet verenigbaar met een duurzame toekomst en 94 procent vindt dat marketeers meer moeten durven en experimenteren om echte verandering te realiseren. Tegelijkertijd is er een sterk geloof in het eigen vak, want maar liefst 93 procent denkt dat marketing een belangrijke rol kan spelen in de duurzaamheidtransitie.

Zeven stappen naar innovatie

Het blijkt in de praktijk echter soms lastig voor merken om de positieve bijdrage te realiseren. Daarom heeft bvA aan de ervaren strategie- en duurzaamheidsexperts Jasper Bronner en Willem van der Schoot gevraagd een blauwdruk te ontwikkelen voor de realisatie van impactvolle en duurzame innovaties. De blauwdruk richt zich op vier innovatiegebieden die in zeven stappen worden uitgewerkt. Het stelt bedrijven in staat op een compacte manier impactvolle ideeën te verrijken, te toetsen en te concretiseren.

Henriette van Swinderen, directeur van bvA: “Het doel van de aanpak is te komen tot concepten met relevante en aantoonbare duurzaamheidsvoordelen. Als dat van het begin het uitgangspunt is, zul je ook niet zo snel in discussies over greenwashing terechtkomen en is het maken van goed onderbouwde claims ook niet meer zo ingewikkeld.”

24 van 24 challenge

bvA-leden kunnen zelf met deze aanpak aan de slag of onder begeleiding van Jasper Bronner en Willem van der Schoot een programma volgen waarin al deze facetten terugkomen. In deze ‘24 van 24 Challenge wordt in 24 uur toegewerkt naar concrete concepten die het bedrijf direct kan uitvoeren en die voor positive change zorgen. Henriette van Swinderen: “We hopen dat veel merken deze challenge aangaan en dat dit initiatief hen helpt hun positieve impact te vergroten”

fotocredits: Jan Buteijn - Butino

www.bva.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

bvA-directeur Henriette van Swinderen voorzitter National Associations Council

26-06-2024 | 12:56:00
Henriette van Swinderen was al lid van het Executive Committtee van WFA en zal deze rol vervullen naast haar huidige functie bij bvA

Els Dijkhuizen (Heineken) beoogd nieuw bestuurslid bvA

14-06-2024 | 15:02:00
Het bvA-netwerk heeft tijdens het jaarlijkse bvA CMO-diner haar nieuwste bestuurslid bekendgemaakt. Els Dijkhuizen volgt Brenda Smith op

bvA: Hornbach 150e lid en Brenda Smith uit bestuur

30-05-2024 | 13:27:55
bvA telt inmiddels 150 leden. De Bond van Adverteerders die zich tegenwoordig netwerk van merkleiders noemt, verwelkomde Hornbach als 150e lid

Screenforce over de bvA-Webinar over de aandachtseconomie

23-05-2024 | 12:06:00
Hoe en waar kun je de consument nog bereiken zodat jouw merk de aandacht krijgt waar je naar op zoek bent

Reclamebranche gaat standaard ontwikkelen voor eigen CO2-emissies

22-05-2024 | 15:07:35
Het is een gezamenlijk initiatief van bureaus, adverteerders en media-exploitanten, dat geïnitieerd is door bvA en VIA.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.