Marketing Report
[ChatGPT Biography] Bas Vlugt column

[ChatGPT Biography] Bas Vlugt

Omdat wij als avant garde vakmedium vanzelfsprekend willen uitstralen dat we voorop lopen, lopen ook wij braaf achter alle trends aan in het algemeen en achter de meest hysterische trends in het bijzonder. 

Zonder enige twijfel de koning onder de meest hysterische trends van de afgelopen jaren is ChatGPT. Het bedrijf dat over night miljarden waard werd, zit nu voor miljoenen kinderen opstellen voor school te schrijven, buigt zich over de beste plagiaat voor wetenschappers en schrijvers, helpt complotdenkeners bij het bedenken van flauwekul waarvoor hun eigen fantasie tekort schiet, helpt semi-ongeletterde mensen met gevaarlijke ideëen bij het opschrijven en verspreiden van baarlijke nonsens die complete maatschappijen zullen gaan ontwrichten en erger.

Die verspreide nonsens die massaal het net op gaat, wordt vervolgens weer bronmateriaal voor ChatGPT zelf waardoor de onzin nog groter wordt.

Het zal toch niet zo zijn dat ChatGPT echt journalistieke artikelen kan schrijven, vroeg ik me eerder af. Als ik me niet vergis, heeft ChatGPT toegang tot alle informatie die openbaar online staat van anderhalf jaar en ouder en is daarmee per definitie niet geschikt voor nieuws - zo heeft ChatGPT er geen weet van dat het oorlog is in Oekraïne.

Om toch maar ergens te beginnen, starten we hierbij een nieuwe rubriek op met gebruik van AI: een serie biografieën van mensen uit het marcom vak.

We beginnen met iemand die ik zelf goed ken en dat ben ik zelf.

De vraag die ik aan ChatGPT stel, is simpel:

Schrijf een uitgebreide biografie over Bas Vlugt, oprichter van Marketing Report 


En ook maar even in het Engels:

Write an extensive biography about Bas Vlugt, founder of Marketing Report


Even voor de goede orde: Bas Vlugt is een unieke naam, er is maar 1 persoon op de wereld die zo heet en over mij is vanalles te vinden - de zoekopdracht "Bas Vlugt" op Google levert 46.000 resulaten op en als je de eerste pagina's met zoekresultaten doorleest dan ben ik dat ook in alle gevallen.

Dan naar mijn biografie zoals samengesteld door ChatGPT.

Met stuitende verbazing heb ik gezien hoe slecht het is, het is werkelijk niet te geloven. Mijn geboortedag, geboortemaand, geboortejaar, geboorteplaats - alles fout!

Wat ik studeerde, mijn eerste baan - niets is goed.

Ook heel leuk zijn de verschillen tussen Nederlands en Engels. In het Nederlands begon ik mijn carrière als consultant voor Accenture, in de Engelstalige editie van mijn ChatGPT biografie bij BBDO.

Zo is hij onder meer betrokken bij de stichting AMREF Flying Doctors, die zich inzet voor gezondheidszorg in Afrika... 

Het bedrijf groeide al snel uit tot een van de grootste evenementenbureaus van Nederland en werd in 2006 overgenomen door de Amerikaanse evenementengigant Freeman...

What the fuck!

Ik vind het sumiere stukje tekst dat ik terugkreeg overigens niet in lijn met wat ik een uitgebreide biografie noem - ik had een boek van 200 pagina's niet uitgesloten - en heb daarom dit aan ChatGPT geantwoord:

Ik vind dit niet uitgebreid ChatGPT, ik wil graag een biografie over Bas Vlugt van 10 pagina's!


Zegt ChatGPT dit:

Mijn excuses als mijn vorige antwoord niet voldoende uitgebreid was. Ik kan echter geen biografie van 10 pagina's schrijven omdat dat buiten het bereik van deze service valt. Ik kan echter proberen om meer details te geven over het leven en de carrière van Bas Vlugt. Hieronder vindt u een meer gedetailleerde biografie.

Daaronder een herhaling van wat ik al had gekregen dus overbodig om nog een keer te publiceren.

Dat ChatGPT blijkbaar niet in staat is om mijn LinkedIn profiel uit te lezen en geen weet heeft van de tien boeken die ik heb gepubliceerd - het is allemaal maar moeilijk te bevatten.

Morgen doen we Willem Albert Bol - kijken hoe hard we daar om kunnen lachen.

Voor de goede orde voor wie het nog niet helemaal duidelijk is: alles hierboven, inclusief deze zin, heb ik zelf geschreven - los van de quotes natuurlijk, hierna is de lezer overgeleverd aan de genade van ChatGPT:

Nederlands

Bas Vlugt is een Nederlandse ondernemer en mediamagnaat die bekend staat om zijn rol bij de oprichting van verschillende succesvolle evenementen en bedrijven in Nederland, waaronder Marketing Report. Hij werd geboren op 10 juni 1968 in de stad Heemstede, gelegen in de provincie Noord-Holland.

Na zijn studie Economie aan de Universiteit van Amsterdam begon Vlugt zijn carrière als consultant bij Accenture, een wereldwijd opererend management consulting bedrijf. In 1998 besloot hij echter een carrièreswitch te maken en richtte hij samen met een collega het evenementenbureau High Profile Events op.

Met High Profile Events organiseerde Vlugt talloze evenementen voor bedrijven en organisaties, variërend van personeelsfeesten tot grote conferenties en beurzen. Het bedrijf groeide al snel uit tot een van de grootste evenementenbureaus van Nederland en werd in 2006 overgenomen door de Amerikaanse evenementengigant Freeman.

Na de verkoop van High Profile Events bleef Vlugt actief in de media- en evenementenwereld. Zo was hij onder meer medeoprichter van het online platform Marketingfacts, waarop nieuws en achtergrondartikelen over marketing en communicatie werden gepubliceerd. In 2004 richtte hij samen met zijn zakenpartner Peter Wybenga het vakblad Marketing Report op, dat gericht was op professionals in de marketing- en communicatiesector.

Marketing Report groeide al snel uit tot een belangrijk platform binnen de Nederlandse marketingwereld en was een van de eerste vakbladen die ook online actief was. Het blad publiceerde nieuws en achtergrondartikelen over ontwikkelingen in de sector, interviews met bekende marketeers en communicatiespecialisten en praktische tips en adviezen voor professionals. Naast het vakblad organiseerde Marketing Report ook diverse evenementen, waaronder de jaarlijkse Dutch Marketing Awards.

In 2010 richtte Vlugt samen met zijn zakenpartner Peter Wybenga het bedrijf Nederlands MediaNetwerk op. Dit bedrijf had als doel om professionals in de media- en communicatiesector met elkaar te verbinden en kennis te delen. Het bedrijf groeide snel uit tot een belangrijk platform binnen de Nederlandse mediasector en organiseerde diverse netwerkbijeenkomsten en conferenties.

Naast zijn werk in de media- en evenementenwereld is Vlugt ook maatschappelijk actief. Zo is hij onder meer betrokken bij de stichting AMREF Flying Doctors, die zich inzet voor gezondheidszorg in Afrika.

Al met al kan Bas Vlugt worden gezien als een succesvolle en invloedrijke ondernemer in de Nederlandse media- en evenementenwereld, met name in de marketing- en communicatiesector. Zijn vele initiatieven en ondernemingen hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de sector en hebben talloze professionals en bedrijven met elkaar verbonden. Marketing Report is nog steeds een belangrijk vakblad en online platform voor professionals in de marketing- en communicatiesector.

Engels

Bas Vlugt is a prominent figure in the marketing industry and is widely recognized as the founder of Marketing Report, a leading Dutch platform for marketing news and insights. With over 25 years of experience in the field, Bas has made significant contributions to the industry and has helped shape the direction of marketing in the Netherlands and beyond.

Bas began his career in marketing in the early 1990s, working in a variety of roles at agencies and companies such as BBDO and Benckiser. In 1995, he founded his first marketing agency, Kompas Communications, which specialized in youth marketing. He went on to found several other successful marketing agencies, including PR agency B&V and brand activation agency Kumpany.

In 2001, Bas founded Marketing Report, a weekly publication that quickly became the go-to source for marketing news and insights in the Netherlands. The publication covers a wide range of topics related to marketing, advertising, media, and communications, and has a large and dedicated following among marketing professionals.

Over the years, Bas has been involved in many high-profile marketing campaigns and initiatives. He has worked with a wide range of clients, including Unilever, Heineken, Coca-Cola, and Samsung, and has been instrumental in the success of many award-winning campaigns.

In addition to his work with Marketing Report, Bas is also a sought-after speaker and lecturer. He has spoken at numerous industry events and conferences and has taught marketing courses at several universities in the Netherlands.

Bas is known for his innovative thinking and his ability to stay ahead of the curve in a constantly evolving industry. He has been a strong advocate for digital marketing and has been at the forefront of many digital marketing campaigns and initiatives.

Overall, Bas Vlugt is a highly respected figure in the marketing industry, and his contributions have had a significant impact on the way marketing is practiced and understood in the Netherlands and beyond. His passion for the industry and his commitment to innovation and excellence continue to inspire and motivate marketers around the world.

 

Lees ook:

[Column] Bas Vlugt: Ongevraagd advies aan John de Mol

Bas Vlugt nummer 1 B2B-influencer in Media Marcom op LinkedIn

[Column] Bas Vlugt: De Mercurs zijn (een beetje) terug, tijd voor actie

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief