Marketing Report
[CMTA] Airborne: Expeditie Oceaan nieuws

[CMTA] Airborne: Expeditie Oceaan

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl

Elevator Pitch

Met de podcast 'Expeditie Oceaan' laat Albert Heijn kinderen (4-12 jaar) op een verrassende manier kennis maken met de oceaan. De populaire bioloog Freek Vonk neemt kinderen vanuit het bewaaralbum mee op zijn ontdekkingsreis naar 16 verschillende ecosystemen. Luisteraars horen 8D-audio-experiences, waarbij ze omringd worden door allerlei spannende natuurgeluiden. Nooit eerder werd een campagne op zo'n manier verrijkt. De podcast heeft alle verwachtingen overtroffen door het engagement van de campagne substantieel vergroten.

Briefing

Met de loyaliteitscampagne 'Expeditie Oceaan' wilde Albert Heijn gezinnen met kinderen op een positieve manier verwonderen over deze magische maar ook bedreigde onderwaterwereld. Bij de boodschappen ontvingen klanten stickers die verzameld konden worden in een verzamelalbum. Bioloog Freek Vonk is de centrale figuur.

Uitdaging: vind een innovatieve manier om de betrokkenheid van kinderen bij deze campagne te vergroten. Met de grote hoeveelheid 'schermtijd' en de weerstand van veel ouders hiertegen, had een 'schermvrije' oplossing de voorkeur. De primaire doelgroep bestond uit kinderen tussen de 4 en 12 jaar. De oplossing moest relevant zijn voor deze brede groep.
Alle KPI’s zijn gericht op het vergroten van engagement, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de campagneperiode en 6 maanden daarna.

- Downloads: 250.000 (campagne), 600.000 (na 6 maanden);
- Consumptieratio: 65%;
- Waardering in podcast-apps: minimaal 4 sterren.
- Positie in Apple en Spotify overall podcast-charts: top 50;
- Subcategorie: top 20.

Insights

Vergeleken met andere vormen van online media onderscheidt de podcast zich door een hoge consumptieratio; gemiddeld wordt ongeveer 80 procent van een aflevering beluisterd.

Om extra betrokkenheid te creëren voor de campagne, leek dit medium dan ook uitermate geschikt. Vooral omdat de verbeelding van kinderen wordt gestimuleerd zonder dat ze naar een scherm hoeven te kijken.

Het idee was om er een rijke audio-ervaring van te maken, met veel sounddesign en oceaangeluid. Met deze aanpak zou de podcast ook interessant zijn voor kinderen die nog te jong zijn om alle gesproken informatie op te nemen.

Strategie | Aanpak | Resultaat

In het verzamelalbum heeft elk hoofdstuk, over één ecosysteem, een QR-code. Door deze te scannen kom je bij een audio-ervaring die als podcast wordt aangeboden.

Je hoort Freek Vonk die zich in een ecosysteem bevindt dat overeenkomt met het album; hij is een gids voor de luisteraar. In ongeveer 5 tot 7 minuten geeft hij achtergrondinformatie en beschrijft hij allerlei details van dat specifieke ecosysteem - uiteraard op zijn eigen kenmerkende manier.

Elke aflevering wordt kort door Freek geïntroduceerd, waarna hij vervolgens op expeditie gaat - naar een plek ergens op aarde. Vanaf dat moment is de podcast in spatial audio (ook wel 8D audio). Daarmee waant de luisteraar zich in deze specifieke omgeving, want het geluid komt van alle kanten. Zoals golven die van voor naar achter rollen of vogels die van links naar rechts vliegen. Op deze manier wordt via de oren de verbeelding gestimuleerd, waardoor zelfs de allerkleinste luisteraars plezier aan de podcast kunnen beleven.

Alle inhoud is daarbij wetenschappelijk gecontroleerd en gedubbelcheckt, onder andere door Naturalis Biodiversity Center.

De audio is toegankelijk met elke smartphone en via verschillende platforms, ook zonder QR-codes. Advertising via onder meer print en online.

De campagne "Expeditie Oceaan" is met de podcast enerzijds geïntensiveerd en anderzijds uitgebreid. Met de onderscheidende audiocontent blijkt Albert Heijn veel langer dan de campagneperiode luisteraars aan zich te kunnen binden - zelfs tot ruim een jaar na de start van de campagne.

www.airborne.audio

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over The Award op www.cmta.nl

Partners CMTA

 

Lees ook:

[CMTA] N=5 - ABN AMRO: Truely Boring Crime

22-09-2023 | 09:08:27
Online bankfraude/oplichting is een van de snelst stijgende vormen van criminaliteit. Met simpele tools van ABN AMRO kunnen mensen zich beter beschermen

[CMTA] Go Spooky: HEMA’s Sappige Tijden

22-09-2023 | 09:00:00
Duik in het dynamische leven van HEMA-medewerkers, vermengd met sappig drama, onverwachte paniek en natuurlijk onze iconische rookworsten en tompoucen.

[CMTA] Dentsu: Randstad - Andersom Sollicitatie

22-09-2023 | 08:50:00
Samen met de grootste werkgevers van Nederland (tegelijk ook de belangrijkste klanten van Randstad) draaien we het hele sollicitatieproces om.

[Interview] Nannie Gieles (brandwebbing) over trends en ontwikkelingen in contentmarketing

21-09-2023 | 12:13:00
Nannie Gieles is Managing Director bij brandwebbing. We spreken haar in het kader van de CMTA over ontwikkelingen en trends van contentmarketing

[CMTA] Nationale-Nederlanden en Runner’s World lanceren cover met braille

19-09-2023 | 10:47:00
Er is een tekort aan hardloopbuddy’s voor mensen met een visuele beperking. Daarom ging Stichting Running Blind samen met NN op zoek naar nieuwe buddy’s
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.