![[CMTA] Audio agency Airborne: Op Koers](images/2023/Q3/Airborne_CMTA_MarketingReport.png)
[CMTA] Audio agency Airborne: Op Koers
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl
Airborne is the most experienced and award-winning podcast specialist in the Netherlands. We let people listen to brands with appealing and distinctive stories. At Airborne we work with a multidisciplinary team of thinkers and makers. We are connected to a large network of experts in the field of online marketing, data, and technology. Airborne works directly on behalf of organizations and brands. Besides, based on our expertise we enjoy working with other agencies, publishers, and listening platforms.
Elevator Pitch
Met 'Op Koers' neemt Damen Shipyards Group haar 12.500 medewerkers wereldwijd mee in de bijzondere ontstaansgeschiedenis van het bedrijf. Met deze aansprekende en rijk geproduceerde storytellingpodcast krijgen luisteraars mee waar het bedrijf voor staat en vanuit welke visie het is ontstaan. Door het schetsen van een brede historische context, krijgt het verhaal extra impact en is het ook voor buitenstaanders luisterwaardig. 'Op Koers' is in twee talen uitgebracht en heeft alle vooraf bepaalde doelstellingen overtroffen.
Briefing
Damen Shipyards Group is één van 's werelds grootste scheepsbouwers (35 werven, 20 andere bedrijven, actief in 20 landen, 12.500 medewerkers). Het is actief binnen vrijwel elke vorm van scheepsbouw. Het familiebedrijf heeft een lange traditie in het betrekken van het personeel: veel medewerkers werken al jaren voor het bedrijf. Zij begrijpen vanuit welk gedachtegoed het bedrijf ontstaan is, ‘leven’ de kernwaarden en voelen zich nauw verbonden met Damen. Maar voor nieuwe medewerkers, zeker buiten Nederland, is dat minder vanzelfsprekend. Damen besteedt daarom structureel veel aandacht aan interne communicatie, via onder meer een intranet, nieuwsbrieven, magazines en evenementen. Binnen de bestaande contentprogrammering was Damen op zoek naar iets waarmee het op een nieuwe en verrassende manier medewerkers kon bereiken. Iets dat echt een toegevoegde waarde heeft op de bestaande middelenmix. Binnen de krappe arbeidsmarkt anno 2023 zou het bovendien ook ingezet moeten kunnen worden als onderdeel van recruiment-campagnes en onboarding.
Insights
Binnen de bestaande middelenmix gericht op (potentiële) medewerkers was het potentieel van audio al vrij snel evident: dit middel was nog niet eerder ingezet binnen deze context, terwijl digitale audio en podcasts voor de hedendaagse mediaconsument inmiddels een vast onderdeel vormen van het ‘mediadieet’. Een podcast vanuit Damen zou dus een geschikt middel kunnen zijn om op een nieuwe en verrassende manier medewerkers te bereiken - in lijn met de doelstelling.
Strategie | Aanpak | Resultaat
Om podcastluisteraars te boeien, is een meerdelig verhaal een beproefd middel. Bij Damen lag dat voor het oprapen: de ontstaansgeschiedenis van het bedrijf bood veel inhoudelijke aanknopingspunten, waarbij ook de visie en de kernwaarden op een organische en logische manier belicht konden worden - zonder dat het zou aanvoelen als ‘verplichte kost’. Het verhaal is daarbij ook voor externe doelgroepen relevant. Het idee was dat als de podcast de trots van medewerkers aanwakkert, zij de podcast hopelijk zelf binnen hun eigen netwerk zouden delen.
De reeks laat zien hoe Kommer Damen vanuit een uitgesproken visie een klein familiebedrijf uitbouwt tot een internationale scheepsbouwer. Omdat het meer moest zijn dan ‘Damen vertelt over Damen’ wordt er ook een bredere context geschetst. Zo wordt het duidelijk dat Damen telkens inspeelt op allerlei veranderende economische en maatschappelijke omstandigheden. Zoals de oliecrisis en de val van de Muur.
Aanpak:
- Ca. 20 geïnterviewden, binnen en buiten Damen;
- De 6-delige podcast met chronologisch verhaal is in het Nederlands en Engels uitgebracht;
- Veel aandacht voor soundtrack, sounddesign en de visuele identiteit;
Distributie (intern en extern):
- Wekelijkse publicatie vanaf 31 mei 2023;
- Landingspagina;
- Campagne via interne magazines, intranet, nieuwsbrieven, etc.
- Pop-up tentoonstelling met luisterpalen (door PR-bureau Fitzgerald), reist in 2023 en 2024 langs de verschillende internationale locaties van Damen;
- Bedrukte EarPods als give-away;
- Eigen social kanalen (bedrijfsaccount en indidivuele medewerkers);
- Betaalde campagne op LinkedIn;
- Persbericht vakpers en lokale media;
- Vanaf 2024: onderdeel van een vernieuwde arbeidsmarktcampagne.
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023
Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over The Award op www.cmta.nl
Partners CMTA
Lees ook: