![[CMTA] Axioma: Ik zoek jou!](images/2023/Q3/CMTA_Logo_2023_Groot.png)
[CMTA] Axioma: Ik zoek jou!
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl
Elevator Pitch
Hoe werf je zorgmedewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Triade Vitree laat zien dat goed gekozen influencers hét verschil kunnen maken. Zij gingen een co-creatie aan met cliënten Carmin, Roy en Yordi, die met hun inzet de doelgroep in het hart wist te raken. Het resultaat? Een ontwapenende recruitmentcampagne die laat zien dat succesvolle influencermarketing niet altijd gaat om het grootste bereik, maar om wie de grootste invloed heeft op de doelgroep.
Briefing
Het is volop in het nieuws: het personeelstekort in de zorg is hoog en loopt alleen maar verder op. Het tekort lag vorig jaar al op 49.000 mensen - en zal komende jaren stijgen naar maar liefst 135.000! Niet gek dus dat veel zorginstellingen opzoek zijn naar medewerkers. Zo ook Triade Vitree die werkzaam is in gehandicaptenzorg, jeugdhulp en GGZ. Hun vraag was simpel: hoe kunnen we nieuw personeel werven?
De oplossing een stuk complexer. Want hoe bereiken we een doelgroep waar al zo veel aan 'getrokken' wordt, waar zoveel druk op staat? Daarnaast zien we wél een stijging in zzp'ers in de zorg. Aan de ene kant fijn: het kan het gat van personeelstekort vullen, maar tegelijkertijd houdt dit het probleem juist in stand: want meer zzp’ers betekent minder zorgmedewerkers in loondienst. De vraag was dus eigenlijk: kunnen nieuw zorgpersoneel aantrekken én zzp'ers verleiden om in loondienst te gaan?
Insights
De uitdaging: hoe krijgen we onze vacatures onder de aandacht? Mensen raken, begint met luisteren. Dus zijn we gestart met doelgroeponderzoek, waarin we keken naar de drijfveren van potentiële kandidaten. Wat beweegt ze? Waar gaat hun hart sneller van kloppen? Na diverse gesprekken en doelgroep-analyse werd duidelijk: zorgmedewerkers hebben een passie voor het helpen van anderen. Ze hopen met het verlenen van goede zorg, een verschil te maken in het leven van hun cliënt. De cliënt is hun drijfveer. Of zoals iemand in de gesprekken mooi aangaf: “Het grootste compliment op mijn werk is de lach van een cliënt”.
Strategie | Aanpak | Resultaat
De cliënten zijn slachtoffer v/h personeelstekort en stijging in zzp’ers. Of zoals Yordi zei: “Er komen wel verschillende mensen helpen, maar een vaste begeleider vind ik fijner. Dan weet ik wie er komt en kunnen we elkaar ook beter leren kennen. Het lijkt me leuk om maatjes te worden en leuke dingen te doen.” De gesprekken raakten ons, we wisten: dít zijn de meest waardevolle influencers. Niet TriadeVitree zoekt medewerkers; Yordi zoekt een begeleider! Een maatje. Dit vorm dan ook de kern v/d campagne, waarin we voor alle zorggebieden van TriadeVitree een co-creatie zijn gestart. Een vorm van influencer-inzet die ongekend is in de zorg. Een cliëntinfluencer inzet: met eigen landingspage, social campagne én Meet&Greet.
Een goede werksfeer staat bij zorgmedewerkers op één als sollicitatiemotivatie. En is precies wat TriadeVitree onderscheidt. Op de locaties, waar kleine teams nauw samenwerken, hangt een hechte werksfeer. Dit kun je vertellen, maar moet je eigenlijk ervaren. De persoonlijke campagne is daarom extreem laagdrempelig. We wilden kandidaten niet vragen na te denken over een sollicitatiebrief of vermoeien met lange
sollicitatieprocedures. We gooiden het traditionele sollicitatieproces over boord en organiseerden meet&greets: “Maak eerst kennis met ons, solliciteren kan altijd nog!” Zo kunnen kandidaten langsgaan op de locaties hun interesse. Ze leren cliënten en werknemers kennen en proeven de werksfeer. En bij vertrek? Word je bij goed gevoel meteen door een collega uitgenodigd voor gesprek! De campagne is zowel extern uitgerold 'Yordi zoekt jou': via social, lokale abri's, advertising. Als intern via een referral-campagne: ‘Ik zoek voor Yordi’.
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023
Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over The Award op www.cmta.nl
Partners CMTA
Lees ook: