[CMTA] DPG Media: Donald Duck - Veredivisie

[CMTA] DPG Media: Donald Duck - Veredivisie

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

www.cmta.nl

Naast marktleider in het Nederlandse kidssegment is Donald Duck het tijdschrift met het grootste tijdschriftenbereik onder volwassenen. Dankzij de inzet van zowel off- als online media heeft Donald Duck een naamsbekendheid van bijna 100% met een heel sterke lezersbinding. En … men steekt er meer van op dan men denkt! Of het gaat om lezen, leren of spelen: met Donald Duck is het leuker. Diverse onderwerpen komen aan bod in Donald Duck, waarbij ‘fun’ altijd voorop staat en ‘leren’ een natuurlijk gevolg is.

Elevator Pitch

De Eredivisie bestaat 65 jaar! Om dit te vieren én om jong en oud te blijven betrekken bij de Eredivisie, is een uniek Donald Duck album geproduceerd. Bij aankoop van één of twee actieproducten van Procter & Gamble bij Kruidvat kreeg men dit grappige en leerzame album cadeau. Hierin ontdekt men alles over 65 jaar Eredivisie aan de hand van aansprekende voetbalverhalen en strips over de historie van de Eredivisie, de voetbalclub(s) en de topspelers.

Briefing

De Eredivisie bereikte vorig seizoen de belangrijke mijlpaal van het 65 jaar bestaan en zocht een manier om dat groots te vieren. Samen met de makers van Donald Duck Weekblad en ESPN werd het album ‘Donald Duck ontdekt de Eredivisie’, een ode aan 65 jaar Eredivisie, geproduceerd. Hierbij is het doel om jong én oud te enthousiasmeren over de historie én de actualiteit van de belangrijkste Nederlandse voetbalcompetitie.

De redactie van Donald Duck creëerde hiervoor een 128 pagina's tellend limited edition album. Via dit aantrekkelijk en creatief vormgegeven stripalbum leert men, op een grappige manier, meer over de historie van de Eredivisie en de voetbalclubs. In het album leest men de meest bijzondere en grappigste feitjes én ontdekken we uiteraard welke nieuwe sterspeler Dagobert Duck voor FC Duckstad heeft aangekocht. Van Lieke Kwartels tot Duckan Tadic: een potje voetballen brengt iedereen immers samen. De Duckstad bewoners maakten ze zich dan ook klaar voor de (V)Eredivisie! Dit album is exclusief gemaakt voor Procter & Gamble en was te verkrijgen bij Kruidvat bij aankoop van één of twee verzorgingsproducten.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Donald Duck vormt een uitstekende match met de campagne. Het blad waarin plezier altijd voorop staat en ‘leren’ een natuurlijk gevolg is, sluit naadloos aan bij het doel van deze campagne.

Om het speciale album extra onder de aandacht te brengen, is een advertentie geplaatst in de (reguliere) Donald Duck, in de Kruidvatfolder en was de actie te zien in de tv-commercial van Kruidvat. Daarnaast is in de Kruidvat winkels een speciale display geplaatst waarin de Procter & Gamble actieartikelen zijn geplaatst waarbij men het album cadeau kreeg. Tevens werd het eerste album aan Jan Joost van Gangelen uitgereikt in het televisieprogramma ‘de Eretribune’.

Vervolgens is de Eredivisie samen met ESPN op zoek gegaan naar de leukste ‘verduckte’ spelersnamen. Dit is onder andere via social posts extra onder de aandacht gebracht. Hierbij staat de vraag centraal welke ‘verduckte’ spelersnaam absoluut in het (V)Eredivisie Elftal van Duck Advocaat hoort. PSVeer is de hofleverancier van de ploeg, al is SC Veerenveer, na de transfer van Andries Moppert, ook goed gerepresenteerd. Het hele (V)Eredivisie elftal is uiteindelijk vereeuwigd in een echte ‘verduckte’ elftaltekening en uitgereikt aan degene die de leukste naam heeft verzonnen.

Het album is een mooi resultaat van sterke contentintegratie. Een combinatie van strips met verwijzingen naar én informatie over 65 jaar Eredivisie maken dat het een leuk, leesbaar én informatief album is geworden. De uitgave is gemaakt voor een brede doelgroep: kinderen vinden het lezen van de strips heel leuk en volwassenen moeten lachen om de ‘verduckte’ namen in het boek. Zowel de Eredivisie als ESPN zijn zeer tevreden over het resultaat. Navraag bij diverse Kruidvat vestigingen leert dat mensen soms wel vier actieproducten kochten om twee albums te bemachtigen. Dit overtrof de verwachtingen. Vanwege de grote concurrentie in het retailkanaal kunnen wij helaas geen exacte (verkoop)cijfers delen.

www.dpgmedia.nl

www.eredivisie.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2022

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

www.cmta.nl


Lees ook:

[CMTA] Social Inc: De kracht van durven kiezen

[CMTA] Com&co: Agency Life

[CMTA] MPG: Rabobank & Elektrificatie

[CMTA] Familyblend x KPN: Digitaal Opvoeden

[CMTA] M2Media: Hoe Schiphol de zakelijke reiziger opnieuw voor zich won

Partners CMTA







 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.