Marketing Report
[CMTA] Fresh Bridge: Sanquin goes TikTok - Het werven van jonge donors nieuws

[CMTA] Fresh Bridge: Sanquin goes TikTok - Het werven van jonge donors

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl

 

Elevator Pitch

Bloed- en plasmadonors zijn gemiddeld 40+. Daarom is Sanquin gestart met een TikTok Always-On campagne om jongeren te bereiken gericht op het: informeren, activeren en aan te zetten te doneren. ?In 3 maanden scoorden we met behulp van de laatste trends, ad hoc-posts en informatieve video’s alles fors boven target zonder advertising: meer dan 600.000 views, meer dan 12.000 likes/shares/comments, 900 nieuwe volgers, en we wierven nieuwe donors!

Briefing

Jongeren (leeftijd 18-30) doneren te weinig bloed. De donoren van Sanquin worden steed ouder. De content via de Sanquin communicatie kanalen (online, social, print, nieuwsbrieven) sloot te weinig aan bij de jongere doelgroep. Daarom wilde Sanquin verjongen en jongeren bereiken op een vernieuwende manier die bij hun past. Er is voor een TikTok focus gekozen in content en benadering, omdat daar de jongere doelgroep heel actief is.

De content moest organisch werken en inhaken op de trends, zodat het echt zou aanslaan bij de jongere doelgroep. Daarbij wilde Sanquin zich presenteren als een eigentijdse, inspirerende en innovatieve organisatie voor de (jongere) doelgroep. Het streven is om de jonge doelgroep te enthousiasmeren, te informeren en activeren rondom het donorschap bij Sanquin.

Het doel was om binnen 6 maanden via TikTok 100.000 views te realiseren en 300 volgers te realiseren zonder advertising.

Insights

Er waren 2 emotionele insights die een barrière vormen: Ik vind bloed doneren belangrijk, maar ik weet niet hoe het werkt en ik vind het eng. Ik weet niet hoe belangrijk het is om bloed te doneren.
Daarbij zagen we een verschuiving van jongeren naar TikTok (Newcom 2023). Het was voor ons belangrijk om aan te sluiten bij TikTok en hierdoor moest de content werken zonder advertising, om zo niet een distributie push te hebben die niet aansloot. De content themas sloten we aan bij de insights: Hoe werkt bloed doneren, informeren rondom het donorschap, leuke weetjes en community gevoel.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Op basis van de emotionele insights hebben we de content thema’s gedefinieerd: Hoe werkt bloed doneren, informeren rondom het donorschap, leuke weetjes en community gevoel. In de content combineren fun met informative elementen in de content waardoor we informatie op een toegankelijke manier overbrengen en tegelijkertijd kunnen meeliften op trends en inhakers voor extra views,
volgers en engagement. 

We posten 3x per week, gebaseerd op een contentkalender van vier weken, waarbij we de flexibiliteit voor adhoc contentcreatie behouden. Onze strategie draait om het vergroten van het bereik van Sanquin door het slim inzetten van trending hashtags, geluiden en challenges. Ongeveer de helft van de content maakte gebruik van actuele trends om de betrokkenheid van ons publiek te vergroten. Door het meeliften op de trends konden we ‘gemakkelijk’ het Sanquin account vanuit niks opbouwen.

Daarbij zorgde community management met doelgerichte directe reacties op vragen óf door er een video van te maken om verder de dialoog met de doelgroep te verdiepen In de eerste drie maanden hebben we alle targets al fors overschreden met meer dan 600.000 views, meer dan 12.000 likes, shares en comments, 900 volgers én het aller belangrijkste: nieuwe donors. Alles met een effectief proces: 1x per maand een brainstorm met trends en ideeën, een dag later presenteren aan Sanquin en 3 dagen later produceerden we alles op locaties. In een halve dag maken we content voor de hele maand met gemiddeld 3 posts per week.

www.freshbridge.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over The Awards op www.cmta.nl

Partners CMTA

 

Lees ook:

Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD B2B + BRONS Campagnes - N=5: Volop ondernemen

01-12-2023 | 10:00:00
Deze case is het toonbeeld van het synergie-effect tussen content en advertising. De kernbelofte van ABN AMRO is Expertise for you.

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2C - Born05 - SNS: Future Money Talks

01-12-2023 | 09:23:00
SNS Future Money Talks komt op voor de (financiële) belangen van de nieuwe, jonge doelgroep van SNS die vooruit wil in het leven

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2B + Innovatie met AI - Axioma: Laat ondernemen niet eindigen in 'Er was eens...'

01-12-2023 | 08:16:00
Het doel? Avéro Achmea bij het intermediair positioneren als kennisexpert op gebied van risicomanagement.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER CAMPAGNES - Go Spooky: HEMA’s Sappige Tijden

30-11-2023 | 10:00:00
Duik in het dynamische leven van HEMA-medewerkers, vermengd met sappig drama, onverwachte paniek en natuurlijk onze iconische rookworsten en tompoucen.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER B2E - Axioma: Ik zoek jou!

30-11-2023 | 09:11:00
Hoe werf je zorgmedewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Triade Vitree laat zien dat goed gekozen influencers hét verschil kunnen maken.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.