The Best of Content Marketing Awards 2023 | ZILVER NON-PROFIT - iO Digital: De Verdwenen SS'er voor Kamp Amersfoort

The Best of Content Marketing Awards 2023 | ZILVER NON-PROFIT - iO Digital: De Verdwenen SS'er voor Kamp Amersfoort

Nu de Content Marketing Awards 2024 eraan komen, blikken we deze week ter inspiratie terug op een aantal winnende cases van de 2023 editie.

Vandaag De Verdwenen SS'er van iO Digital voor Kamp Amersfoort, deze case won een ZILVEREN award in de categorie NON-PROFIT.

Schrijf je in voor Content Marketing Awards 2024

De inschrijving voor Content Marketing Awards 2024 is geopend.

Lees hier alles over hoe in te sturen

Moedig project

De Jury: "Een puur journalistieke aanpak en een laag budget leidde hier tot het summum van creativiteit. Dit is waar storytelling om draait: sterk inzoomen en één verhaal groot maken. De aanpak is gedurfd, de research grondig en de resultaten echt indrukwekkend. Een moedig project dat ook aantoonbaar leidde tot meer bezoekers van het museum."

Elevator Pitch

Kennisoverdracht is voor Kamp Amersfoort één van de belangrijkste pijlers. Om deze impact te realiseren is een hogere naamsbekendheid essentieel. Met de podcast De Verdwenen SS’er zijn we er meer dan in geslaagd om met relatief beperkte middelen een zeer impactvolle (podcast)campagne te maken. Daarmee zijn niet alleen heel veel mensen bereikt, maar ook geactiveerd om het museum te bezoeken. Een publiekswaardering met score van 4,8 uit 5 is de spreekwoordelijke kers op de taart.

Briefing

Zeg je Tweede Wereldoorlog en concentratiekampen in Nederland, dan zegt menigeen direct Kamp Westerbork, sommigen halen Kamp Vught aan. Kamp Amersfoort wordt niet vaak genoemd. Terwijl in Kamp Amersfoort 47.000 mensen gevangen hebben gezeten, er 652 mensen de dood vonden en er een afgrijselijk regime huishield.

In 2021 is Kamp Amersfoort vernieuwd met een indrukwekkend ondergronds museum. Maar een ‘mooi’ museum is één ding, bezoekers kennis laten maken of ze zelfs je museum laten bezoeken is iets anders. Daarbij is kennisoverdracht één van de belangrijkste pijlers. Dat het onderhouden en versterken van de kennis over de Tweede Wereldoorlog essentieel is, bleek de afgelopen jaren wel uit diverse mediaberichten: “Veel scholieren weten niet wat antisemitisme betekent” of “Bijna een kwart van de jongeren twijfelt aan Holocaust”.

De briefing concreet: breng de verhalen van Kamp Amersfoort naar de buitenwereld. Primaire (marketing)doel: toename bekendheid; 150.000 downloads

Secundaire afgeleide (bedrijfs)doel: 5% extra bezoekers

Insights

Onze uitdagingen? Hoe krijgen we het verhaal, of eigenlijk de verhalen over Kamp Amersfoort terecht bij een grotere groep mensen? Maar ook, hoe zorg je ervoor dat bezoekers je museum weten te vinden? En hoe kunnen we een combinatie maken tussen fysieke en digitale ervaringen en die elkaar laten versterken?
Er waren een paar vertrekpunten voor een succesvolle én impactvolle campagne voor Kamp Amersfoort. Uit publieksinzichten bleek dat historische feiten en ontwikkelingen beter blijven hangen als deze gekoppeld worden aan een verhaal. Een verhaal dat blijft hangen. We kozen ervoor om een indrukwekkend verhaal te vertellen. En wel in podcastvorm.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Strategie
De podcast mocht ‘entertainend’ worden, maar moest wel een echt historisch verhaal zijn. Een zoektocht waarin de luisteraar weken geboeid meeluisterde. Met daarbij nog een belangrijke beperking: een ‘laag’ budget. Uit eerste gesprekken tussen Kamp Amersfoort en ons kwamen indrukwekkende verhalen naar boven. Eén verhaal was minder bekend. Het verhaal over wat er met Walter Heinrich na de oorlog is gebeurd. Heinrich was de eerste kampcommandant en hield er een zeer naargeestig regime op na. Wat er met hem na de oorlog is gebeurd, is onbekend. Hij is nooit berecht en is spoorloos verdwenen. Dit gegegeven werd het vertrekpunt voor een historisch onderzoek: de podcast ‘De Verdwenen SS’er  . We hadden geen mediabudget, dus ontwikkelden we de campagne om vanuit earned media gelanceerd te worden.

Aanpak
Er zijn diverse hypotheses gevormd en aan de hand daarvan hebben de hoofdonderzoeker van Kamp Amersfoort en de podcastmaker van iO wekenlang archieven doorzocht, op zoek naar informatie. Er werd gezocht bij het NIOD, het Nationaal Archief, The National Archives in Londen en in de VS en in Duitse archieven. Er zijn gesprekken gevoerd met bekende en minder bekende experts. Er is op zoek gegaan naar familie én er werd nieuws gevonden. 

De zoektocht, het speurwerk, de belletjes en bezoeken met experts, alles komt terug in de podcast. Er is niets gescript of van tevoren bedacht. Het is een onderscheidend en historische boeiend verhaal geworden, dat chronologisch wordt verteld. Een verhaal over Kamp Amersfoort, waardoor je wellicht daar ook een bezoek wil brengen.

www.iodigital.com

Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2023

De Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de winnaars van de Content Marketing Awards hier

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.