![[CMTA] LBL communicatie & content: Geldzorgen campagne](images/2023/Q3/LBL_Gem.-Nijmegen-Header-CMA.png)
[CMTA] LBL communicatie & content: Geldzorgen campagne
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl
Wij zijn LBL. Denkers en doeners, strategen en makers. Relatiebouwers. We willen waarde toevoegen, iets in gang zetten, een publiek bereiken, een verschil maken. Wij geloven niet in kortetermijnaandacht en quick fixes. Wij zijn ervaren en betrokken. Dat geeft ons de tomeloze energie om voor elk vraagstuk de beste oplossing te vinden. Met jou. Voor jouw organisatie.
LBL is een multidisciplinair bureau met zo’n 50 specialisten. Samen werken we voor mooie organisaties en A-merken die Nederland groener, beter en leuker maken. Zo zijn we trotse contentpartner van onder meer Jumbo Supermarkten, Staatsbosbeheer, TenneT en Essent.
Elevator Pitch
Mensen met schulden praten niet graag over hun zorgen. Ze voelen schaamte en denken vaak dat ze het alleen moeten oplossen. Terwijl daardoor de problemen alleen maar groter worden. Via een brede publiekscampagne doet de Gemeente Nijmegen een handreiking naar huishoudens en ondernemers met beginnende schulden en roept op het gesprek aan te gaan over hun geldzorgen. De meerjarige, crossmediale campagne communiceert een positieve kernboodschap: Geldzorgen? Samen komen we eruit.
Briefing
Aangezien schulden in alle lagen van de bevolking voorkomen én de sociale omgeving van de mensen met schulden de secundaire doelgroep zijn, wil deze campagne alle Nijmegenaren aanspreken. Doel van de campagne is dat mensen met schulden tijdig schuldhulpverlening inschakelen (wanneer de schulden nog relatief laag zijn), uit zichzelf of met hulp van hun sociale omgeving. Naast Nijmegenaren met schulden richt de campagne zich op ondernemers met schulden en mensen met kleine betalingsachterstanden.
Insights
Aan de hand van gedragsanalyse van onderzoeksbureau Tabula Rasa, interviews en een focusgroep kregen we goede inzichten in de problematiek. Daaruit bleek dat de sociale omgeving een belangrijke stimulans is voor het zoeken van hulp. Net als de behoefte aan rust en een persoonlijke aanpak.
Strategie | Aanpak | Resultaat
De meerjaren campagne met vaste kernboodschap geeft jaarlijks drie maanden extra exposure aan de weg naar schuldhulpverlening via een subcampagne op abri’s, social media en via pr. De vaste (landings)pagina over schuldhulpverlening - binnen de website van de gemeente - wordt jaarlijks aan de lopende (sub)campagne aangepast. De communicatiestrategie is geënt op herkenbare situaties bij de doelgroep en het wegnemen van de verstikking die schulden veroorzaken. Waar in het eerste jaar de focus lag op oplossingen als 'Niet meer bang voor post’ en ‘Geen stress bij het pinnen’, is de campagne inmiddels uitgebreid met echte, persoonlijke (video)verhalen van mensen uit de doelgroep die hulp hebben gezocht en rust gevonden: ‘Mijn schulden zeggen niets over mij als mens’ en ‘Ik had stapels brieven liggen...’. Of (uit de subcampagne 2023, gericht op ondernemers): "Ik heb veel ervaring als ondernemer, je zou denken dat het dan bijna niet fout kan gaan." Al na het eerste campagnejaar meldden zich significant meer mensen met beginnende schulden bij de instanties en er wordt elk jaar een piek waargenomen in en na het kwartaal waarin de subcampagne plaatsvond. Door het kleurgebruik en de bijzondere portretfotografie valt de campagne enorm op tussen andere social posts en in abri's.
Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023
Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketing cases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.
Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.
Lees alles over The Award op www.cmta.nl
Partners CMTA
Lees ook:
[CMTA] N=5 - ABN AMRO: Truely Boring Crime
[CMTA] Go Spooky: HEMA’s Sappige Tijden
[CMTA] Dentsu: Randstad - Andersom Sollicitatie
[Interview] Nannie Gieles (brandwebbing) over trends en ontwikkelingen in contentmarketing
[CMTA] Nationale-Nederlanden en Runner’s World lanceren cover met braille