The Best of Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD B2B + BRONS Campagnes - N=5: Volop ondernemen

The Best of Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD B2B + BRONS Campagnes - N=5: Volop ondernemen

Nu de Content Marketing Awards 2024 eraan komen, blikken we deze week ter inspiratie terug op een aantal winnende cases van de 2023 editie.

Vandaag Volop ondernemen van N=5 voor ABN AMRO, deze case won een GOUDEN award in de categorie B2B en BRONS in de categorie Campagnes.

Schrijf je in voor Content Marketing Awards 2024

De inschrijving voor Content Marketing Awards 2024 is geopend.

Lees hier alles over hoe in te sturen

Volop ondernemen

De jury over B2B: "De slimme en solide strategie achter deze case benutte inzichten over hoe ondernemers media consumeren. Dit leidde tot indrukwekkende resultaten. Met een cross-mediale benadering die de actualiteit niet schuwde, liet ABN AMRO zien hoe je expertise op een relevante en dynamische manier deelt. De uitvoering was top-notch, een toonbeeld van hoe je met een helder idee en een strakke uitvoering een publiek kunt inspireren en bewegen. Een echte gouden greep, die laat zien hoe inhoud en intelligentie hand in hand gaan."

De jury over de winst bij de categorie Campagnes: "Bij Volop Ondernemen voor ABN Amro is het budget slim ingezet, net als de timing van de campagne. De jury waardeert hoe compleet deze case was: gebaseerd op inzichten, inhoudelijke content, distributie recht in het hart van de doelgroep: zeer effectief. Alles klopt aan deze campagne."

Elevator Pitch

Deze case is het toonbeeld van het synergie-effect tussen content en advertising. De kernbelofte van ABN AMRO is Expertise for you. We vroegen onszelf af: hoe kunnen we die belofte met de kracht van content ook echt bewijzen? We creëerden een dagelijkse radiocolumn waarin ABN AMRO ondernemersadvies gaf specifiek voor die dag. We brachten de expertise nog dichterbij met een wekelijkse krantencolumn waarin een echte bakker zijn uitdagingen en oplossingen besprak met de bank.

 

Briefing

Ondernemers staan voor grote uitdagingen. De coronacrisis, stijgende inflatie en rentekosten, grote personeelstekorten, ga er maar aan staan. ABN AMRO kan met zijn expertise veel voor ondernemers betekenen door met hen mee te denken over mogelijke oplossingen. Helaas ervaren veel ondernemers de relatie met hun bank als afstandelijk en soms zelfs als onpersoonlijk. Als gevolg hiervan overwegen ondernemers minder snel om hun bank te vragen mee te denken over mogelijke oplossingen. Dat willen we veranderen, door ondernemers op een persoonlijke en sympathieke manier te laten ervaren dat ABN AMRO met kennis van zaken, meedenkt over mogelijke oplossingen. Dat was het doel.

Insights

Ondernemers hebben vaak grote dromen. Toch worden zij door actuele gebeurtenissen vaak gedwongen zich te richten op kortetermijnproblemen. Denk aan een plotseling grondstoffentekort of stijgende energiekosten. Onze content moest dan ook on par zijn met de dagelijkse realiteit van ondernemers. Om beter in te kunnen spelen op de actualiteit en onze plek te vinden in het dagritme van ondernemers,
analyseerden we de mediaconsumptie van ondernemers. Het leidde tot twee kernmomenten. Elke ochtend luisteren honderdduizenden ondernemers naar de radio vanuit de auto. Daarnaast lezen ondernemers vaak verdiepende stukken in het weekend, met name in de krant.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Advertising is telling the world you are a rockstar, content is showing the world you are one. En dat laatste hebben we gedaan. Door elke dag stipt om 8 uur op alle radiozenders geen spotje in te kopen, maar een eigen format te lanceren.

In ‘De ondernemersvraag van vandaag’ beantwoordt een expert van ABN AMRO elke dag een andere actuele vraag van een ondernemer. In de grote kranten publiceerden we daarnaast wekelijks een column over de ondernemersuitdagingen van die week, geschreven door een echte ondernemer. Waarbij ABN AMRO vervolgens vanuit deskundigheid erop reflecteerde en adviseerde. Zo bewezen we met content de belofte die we in advertising op tv maakten: bij ABN AMRO denken we met kennis van zaken met ondernemers mee.

Met ongekend resultaat. In de merkeffectmeting vergeleken we de groep ondernemers die alleen de advertisingcampagne (advertising only) zag met de groep die ook de content luisterde en las (brand publishing). Het resultaat bewijst de kracht van brand publishing: de combinatie van content met advertising. Waar de ‘advertising only’-groep slechts lichte stijgingen liet zien op de merkparameters, liet de groep ‘brand publishing’ grote stijgingen zien. Zo steeg de belangrijkste associatie ‘deskundigheid’ met +9%! En bij de associaties ‘sympathiek’ en ‘persoonlijk’, de waarden die voor een bank als ABN AMRO ongelofelijk moeilijk zijn om te bewegen, was het synergie-effect respectievelijk +35% en +43%! Het bewijs dat content niet meer een nice to have is, maar een onmisbaar onderdeel van een effectieve campagneaanpak.

www.nis5.nl

Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2023

De Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de winnaars van de Content Marketing Awards hier

Partners CMTA

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.