Marketing Report
[CMTA] N=5: Wandelverhalen nieuws

[CMTA] N=5: Wandelverhalen

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl

 

Elevator Pitch

Het leesniveau in Nederland daalt dramatisch. Zeker tijdens de vakanties. Terwijl 15 minuten per dag lezen genoeg is om het leesniveau op peil te houden. Het is een kwestie van leeskilometers maken. Daarom introduceerde Blink in de herfstvakantie een nieuw fenomeen: Wandelverhalen. Samen met Ocean Outdoor veranderden we de stad in een groot leesavontuur op je smartphone. Hier werd massaal gehoor aan gegeven met een gemiddelde leestijd van 20! minuten. Een unicum voor DOOH.

Briefing

Kinderen lezen te weinig. Het onderzoeksrapport van december 2022 over leesvaardigheid in EU-landen, waarin Nederland bijna onderaan eindigde, benadrukte nogmaals de urgentie van het leesprobleem. Vanuit de missie om ontlezing tegen te gaan en zo te bouwen aan een generatie die wel met plezier leest, zoekt Blink continu naar innovatieve manieren om kinderen met lezen in aanraking te brengen. Want het maakt niet uit wat en hoe je leest, als je maar leest.

Maar hoe maak je kinderen in de kerstvakantie enthousiast voor lezen, als er zoveel ander leuks te doen is en de telefoon voor afleiding zorgt? Dat was de uitdaging die voor ons lag. Want we weten dat kinderen alleen blijven lezen als ze intrinsiek gemotiveerd zijn.

Insights

Er waren drie kerninzichten:
1. Om het leesniveau van kinderen op niveau te houden, moeten ze elke dag minimaal 15 minuten lezen. Het maakt niet uit wat ze lezen, als ze maar lezen. In de vakanties voor ouders (en leraren) een grote uitdaging.

2. Kinderen vinden lezen het leukst wanneer ze zelf kunnen ontdekken, zelf kunnen ervaren en als hun nieuwsgierigheid hen stimuleert om zelf na te denken.
3. Kinderen anno 2023 leven in een wereld vol mixed reality. Ze zijn dol op smartphonegames die buiten spelen combineren met technologie (Pokémon Go en Jachtseizoen bijvoorbeeld).

Strategie | Aanpak | Resultaat

Om kinderen te stimuleren, hebben we een digitale ervaring bedacht in de echte wereld: Wandelverhalen. Hierbij veranderden we DOOH in een leesavontuur dat op je smartphone verder ging. Van
billboard naar billboard werden kinderen steeds dieper in het verhaal getrokken. Hun nieuwsgierigheid motiveerde hen om door te lezen, want wat zal het volgende ontbrekende deel van het verhaal onthullen?

Voor het idee werkten we samen met de bekroonde kinderboekenschrijfster (en echte Rotterdammer) Maranke Rinck. Ze heeft meer dan 25 kinderboeken op haar naam staan, maar dit was ook voor haar een unieke ervaring. En daar maakte ze optimaal gebruik van door de locaties van de billboards, en bekende plekken van Rotterdam, te verwerken in haar plot.

De innovatieve wijze om DOOH in te zetten, in combinatie met de ervaring op smartphone, prikkelde de fantasie en zorgde voor een onvergetelijk leesavontuur. Ondanks het beperkte budget slaagden we erin het plezier in lezen voor kinderen (en hun begeleiders) tijdens de vakantie terug te brengen. En dat is terug te zien in de resultaten: de gemiddelde leestijd van Wandelverhalen was maar liefst 20 minuten. Ruim boven de dagelijkse 15 minuten leestijd die door onderwijsinstellingen wordt aanbevolen voor basisschoolkinderen. Blinks innovatieve leesaanpak bereikte meer dan 600 leerkrachten (de belangrijkste afnemers van Blinks verhalen). De DOOH’s verzamelden 1.322.578 impressies. En tot slot werd het idee breed opgepikt door websites die leuke dagjes uit promoten. Zoals Uitzinnig.nl, Rotterdam.info, Uitjes.nl (#1 op uitjes.nl in de kerstvakantie), Coolesuggesties.nl en Dagjeweg.nl.

www.nis5.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over The Awards op www.cmta.nl

Partners CMTA

 

Lees ook:

Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD B2B + BRONS Campagnes - N=5: Volop ondernemen

01-12-2023 | 10:00:00
Deze case is het toonbeeld van het synergie-effect tussen content en advertising. De kernbelofte van ABN AMRO is Expertise for you.

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2C - Born05 - SNS: Future Money Talks

01-12-2023 | 09:23:00
SNS Future Money Talks komt op voor de (financiële) belangen van de nieuwe, jonge doelgroep van SNS die vooruit wil in het leven

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2B + Innovatie met AI - Axioma: Laat ondernemen niet eindigen in 'Er was eens...'

01-12-2023 | 08:16:00
Het doel? Avéro Achmea bij het intermediair positioneren als kennisexpert op gebied van risicomanagement.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER CAMPAGNES - Go Spooky: HEMA’s Sappige Tijden

30-11-2023 | 10:00:00
Duik in het dynamische leven van HEMA-medewerkers, vermengd met sappig drama, onverwachte paniek en natuurlijk onze iconische rookworsten en tompoucen.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER B2E - Axioma: Ik zoek jou!

30-11-2023 | 09:11:00
Hoe werf je zorgmedewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Triade Vitree laat zien dat goed gekozen influencers hét verschil kunnen maken.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.