Marketing Report
[CMTA] True Ideas: Sparen VS nieuws

[CMTA] True Ideas: Sparen VS

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023 | www.cmta.nl

 

Elevator Pitch

Sparen VS’ is een inspirerende videoserie over alternatieven naast sparen, zoals crypto, verzamelen en beleggen. We zetten deze populaire manieren van vermogen opbouwen tegenover ‘gewoon sparen’. Neem bijvoorbeeld het verzamelen van sneakers… is dat nou een slimme investering? Wat zijn de kansen en risico’s? En hoe verhoudt dit zich tot sparen? Met persoonlijke verhalen en de conclusies van onze presentator, vergroot deze videoserie je spaarbewustzijn.

Briefing

Hoe maken en houden we een onderwerp als sparen interessant om over te communiceren? Dat is de grote vraag die we ons als online spaarbank stelden. Want dit is best lastig. Sparen is – zoals veel financiële producten - niet een heel sexy of ‘binge-waardig’ onderwerp. De spaarrentes waren lange tijd extreem laag. En het zijn dure tijden; mensen houden weinig geld over om te sparen. Kijkend naar ons bedrijfsdoel: soms moet er meer spaargeld opgehaald worden, wat leidt tot een campagnepiek. Dan is het belangrijk dat mensen ons kennen. En we opvallende content hebben waarmee we lange tijd zichtbaar kunnen zijn, waarop de wervingscampagne kan steunen. De uitdaging was dus om een contentformat te ontwikkelen voor de lange termijn, waarmee we opvallend én relevant zijn voor de doelgroep.

Insights

Data speelde een belangrijke factor in de ontwikkeling van de videoserie en keuze van onderwerpen. In de veranderende wereld is sparen niet de enige manier om geld opzij te zetten. Kijk naar de populariteit van investeren in crypto, aandelen, vastgoed en collectibles. Hierin zijn we ons verder gaan verdiepen. Op Instagram, Youtube en in Facebook comments op onze én andere kanalen, hebben we opgemerkt dat mensen verschillende spaarvormen vergelijken en zich daarin verdiepen. Dit hebben we verder uitgezocht met Google Trends en een uitvoerig keyword onderzoek, om zo thema’s te ontdekken waar men meer informatie over wilde hebben.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Na het onderzoeken van data rondom doelgroepinteresses, zijn we onderwerpen van de afleveringen gaan vastleggen. En (echte!) mensen gaan zoeken die hun verhaal wilden delen. Om de videoserie zo optimaal mogelijk uit te rollen, is deze eerst in batches getest. De serie is van week 20 t/m week 35 met korte promo’s aangejaagd op Facebook en Instagram. In de bijgaande PDF delen we graag eerste mooie resultaten en learnings.

Als we kijken naar het communicatiedoel, dan zijn we nu al tevreden met het resultaat. Voor ‘Sparen VS’ zijn we begonnen met 3 afleveringen waarop we goede reacties hebben gekregen. Ook blijkt uit de cijfers dat de afleveringen goed worden bekeken.

Tegelijkertijd hebben we een rijk domein aangesneden. Er zijn nog voldoende onderwerpen om nieuwe afleveringen over te maken. Daarnaast gebruiken we het thema van elke aflevering ook om blogs over te schrijven. Dit levert rijkere content op die nog beter over de lange termijn te spreiden is.

We hebben ook echt iets gemaakt dat past bij ons merk: Onze focus ligt 100% op sparen. En we willen onze klanten vanuit onze expert-rol graag informeren én inspireren over sparen in de breedste zin. Zodat ze meer houvast hebben en slimmere financiële beslissingen kunnen nemen. En dat doen we met deze videoserie ook: we zijn transparant over je financiële mogelijkheden en vergroten graag je spaarbewustzijn.

www.trueideas.nl

Dit is een inzending voor Content Marketing | The Awards 2023

Content Marketing | The Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over The Awards op www.cmta.nl

Partners CMTA

 

Lees ook:

Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD B2B + BRONS Campagnes - N=5: Volop ondernemen

01-12-2023 | 10:00:00
Deze case is het toonbeeld van het synergie-effect tussen content en advertising. De kernbelofte van ABN AMRO is Expertise for you.

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2C - Born05 - SNS: Future Money Talks

01-12-2023 | 09:23:00
SNS Future Money Talks komt op voor de (financiële) belangen van de nieuwe, jonge doelgroep van SNS die vooruit wil in het leven

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2B + Innovatie met AI - Axioma: Laat ondernemen niet eindigen in 'Er was eens...'

01-12-2023 | 08:16:00
Het doel? Avéro Achmea bij het intermediair positioneren als kennisexpert op gebied van risicomanagement.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER CAMPAGNES - Go Spooky: HEMA’s Sappige Tijden

30-11-2023 | 10:00:00
Duik in het dynamische leven van HEMA-medewerkers, vermengd met sappig drama, onverwachte paniek en natuurlijk onze iconische rookworsten en tompoucen.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER B2E - Axioma: Ik zoek jou!

30-11-2023 | 09:11:00
Hoe werf je zorgmedewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Triade Vitree laat zien dat goed gekozen influencers hét verschil kunnen maken.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.