Marketing Report
Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD Innovatie met AI - Weber Shandwick: Pedigree Dogfishing nieuws

Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD Innovatie met AI - Weber Shandwick: Pedigree Dogfishing

Deze inzending van Weber Shandwick won op 28 november in Beeld en Geluid een GOUDEN award in de categorie Innovatie met AI bij Content Marketing | The Awards.

De Jury: "Weber Shandwick  laat met deze case laat zien hoe AI uitstekend en innovatief kan worden ingezet. Vanuit het inzicht dat de werking van dating-apps voor mensen onderling ook tussen mens en huisdier kan werken, worden vier asielhonden met AI omgetoverd tot mensen met de nadruk op persoonlijkheid en karaktereigenschappen. AI werkt hier effectief voor het bereiks- en impactdoel van het merk Pedigree, én voor het maatschappelijk doel achter deze case. Voor de jury was dit overtuigend het “AI pet-project” in deze categorie." 

Elevator Pitch

Pedigree zet AI in om visueel te maken hoe vier asielhonden eruit zouden zien als ze mensen waren, met de nadruk op persoonlijkheid en karaktereigenschappen. Deze profielen bestormden populaire dating-apps voor een match met een potentiële eigenaar. Dit als tegenreactie op het feit dat veel baasjes hun nieuwe hond vooral op uiterlijk uitkiezen met ‘mismatches’ (en volle dierenasielen) als gevolg.

‘Dogfishing’ ter ondersteuning van Pedigree’s wereldwijde ambitie: elke hond een fijn thuis in 2030. 

Briefing

Pedigree’s wereldwijde ambitie luidt: ‘In 2030 every dog in the world finds its forever home’. Pedigree Nederland geeft invulling aan deze missie door middel van donaties aan asielen en het stimuleren van het adopteren van asielhonden. Om deze missie kracht bij te zetten en Nederlanders te verleiden om een hond uit het asiel te adopteren, vroeg Pedigree aan Weber Shandwick Nederland om hiervoor een earned Brand PR campagne te ontwikkelen.

Target Audience: mogelijke hondenbezitters met een oprechte liefde voor honden.
Budget (en uitdaging): 50k

Insights

Dating apps zijn dé manier geworden om een levenspartner te vinden. Millennials spenderen gemiddeld 10 uur per week op datingapps en 41% van de (oudere) Nederlandse gebruikers van dating apps vindt een relatie op het platform. Sinds de lancering van Tinder tien jaar geleden is de dating app profiel foto het stukje content geworden dat wij mensen analyseren in de zoektocht naar een partner voor het leven.

Strategie | Aanpak | Resultaat

Uiterlijk is voor de meeste mensen dé keuzefactor voor het kiezen van een hond en velen gaan hierin voorbij aan persoonlijkheid en karaktereigenschappen (zoals bijvoorbeeld hoe energiek, aanhankelijk, sociaal of waakzaam een hond is). Dit is ook de reden waarom we kiezen voor een pup in plaats van een hond uit het asiel. De vraag ‘’past deze hond wel bij mijn levensstijl en leefsituatie?’’ wordt te weinig gesteld, met als resultaat ‘mismatches’ en meer hondjes in het asiel.

Opmerkelijk want in het normale dating leven kijken we veel verder dan uiterlijk om te weten of een persoon echt bij ons past. Daarom, wat als asielhonden als mensen de datingmarkt zouden kunnen betreden? We transformeerden 4 bestaande asielhonden met AI naar menselijke datingprofielen, die visualiseerden hoe de honden eruit zouden zien als ze mensen waren, met de nadruk op hun karaktereigenschappen, interesses en hobby’s. Met deze profielen bestormden we de populaire dating-apps voor een match met een potentiële eigenaar. Gebruikers werden direct geïnformeerd dat ze waren ‘gedogfished’, maar dat deze hond niet kon wachten ze te ontmoeten. Met een link naar de campagnepagina waarvandaan werd doorverwezen naar de website van het asiel.

Met 500+ gedogfishte gebruikers genereerde de guerrilla activatie zowel internationale, nationale en regionale media-aandacht (10.5 miljoen media reach!). Highlights: een item in prime time talkshow Renze, NOS Stories en PR Week UK. Maar nog belangrijker is dat het asiel van de campagne-honden een piek zag in websitebezoek (400%) en dat drie van de vier honden daadwerkelijk geadopteerd zijn.

www.webershandwick.nl

Dit is een inzending voor de Content Marketing Awards 2023

De Content Marketing Awards vormen een grootse en feestelijke erkenning voor de beste contentmarketingcases, de beste expertise op gebied van creatie en distributie en de beste mensen en partijen in het vakgebied.

Binnen elk van de vijf award-categorieën wordt door de vakjury een Bronzen, Zilveren en Gouden Award toegekend. De beoordeling van de cases richt zich op de samenhang tussen briefing, strategie, aanpak en resultaten met substantiële aandacht voor consistentie en lange-termijn inzet die eigen is aan contentmarketing.

Lees alles over de winnaars van de Content Marketing Awards hier

Partners CMTA

 

Lees ook:

Content Marketing Awards 2023 | Winnaar Award GOUD B2B + BRONS Campagnes - N=5: Volop ondernemen

01-12-2023 | 10:00:00
Deze case is het toonbeeld van het synergie-effect tussen content en advertising. De kernbelofte van ABN AMRO is Expertise for you.

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2C - Born05 - SNS: Future Money Talks

01-12-2023 | 09:23:00
SNS Future Money Talks komt op voor de (financiële) belangen van de nieuwe, jonge doelgroep van SNS die vooruit wil in het leven

Content Marketing Awards 2023 | BRONS B2B + Innovatie met AI - Axioma: Laat ondernemen niet eindigen in 'Er was eens...'

01-12-2023 | 08:16:00
Het doel? Avéro Achmea bij het intermediair positioneren als kennisexpert op gebied van risicomanagement.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER CAMPAGNES - Go Spooky: HEMA’s Sappige Tijden

30-11-2023 | 10:00:00
Duik in het dynamische leven van HEMA-medewerkers, vermengd met sappig drama, onverwachte paniek en natuurlijk onze iconische rookworsten en tompoucen.

Content Marketing Awards 2023 | ZILVER B2E - Axioma: Ik zoek jou!

30-11-2023 | 09:11:00
Hoe werf je zorgmedewerkers in een krappe arbeidsmarkt? Triade Vitree laat zien dat goed gekozen influencers hét verschil kunnen maken.
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.