[Column] Andy Mosmans (VENGEAN): Het Moedermerk

[Column] Andy Mosmans (VENGEAN): Het Moedermerk

Het kabinet wil in het bevolkingsregister het woord 'moeder' vervangen door de term 'ouder uit wie het kind is geboren'. In het AD lees ik dat "de wijziging volgens de toelichting bij het wetsvoorstel het gevolg is van een eerdere aanpassing van het besluit burgerlijke stand uit 2022. Toen werd er een uitzondering mogelijk voor transgender personen die een kind krijgen, bijvoorbeeld iemand die nog wel de biologische geslachtskenmerken heeft van een vrouw, maar juridisch al als man staat geregistreerd. In dat geval komt op de geboorteakte geen 'moeder' te staan, maar 'ouder uit wie het kind is geboren'." Ik dacht: is het al 1 april?! En 'vader' dan?! En 'Europapa'?!

De orthodox-christelijke SGP is boos. Volgens SGP-Kamerlid André Flach wordt 'een uiterst gevoelige wijziging' door het kabinet 'weggemoffeld'. De wijziging staat namelijk in een zogenoemde verzamelwet, een wet waarmee in één klap meerdere aanpassingen aan bestaande wetten worden gedaan. Het gaat in deze wet vooral om 'verschrijvingen', 'gebreken' en 'onjuiste verwijzingen' die worden rechtgezet – zo wordt bijvoorbeeld een puntkomma veranderd in een komma.

Een puntkomma veranderen in een komma, lijkt mij van een andere orde dan het woord 'moeder' schrappen. Moeder is een woord met een hoofdletter en met een betekenis die grenst aan het woord God. Zullen we dat dan ook maar schrappen en met name de mannelijke vorm waarin Hij altijd wordt aangeduid?

Woorden hebben waarde en vertegenwoordigen waarden. Met name ook het woord Moeder. Voor Moeders, voor alle kinderen die uit een Moeder zijn geboren en dus voor alle mensen die er ooit waren, zijn en zullen zijn. Er is waarschijnlijk geen sterker Merk dan het woord Moeder. Ook Jezus was er niet geweest zonder Moeder. En Moeder schijnt het meest getatoeëerde woord te zijn ter wereld.

Moeders hebben ook macht en zijn moedig. Zo liet Ljoedmila Navalnaja, de Moeder van de overleden Russische oppositieleider Aleksej Navalny, zich niet chanteren door het Kremlin en kreeg ze het voor elkaar dat het lichaam van haar zoon na ruim een week alsnog aan haar werd overgedragen om hem eervol te begraven.

Degene die het voornemen hebben om het woord Moeder weg te zetten in het rijtje 'verschrijvingen', 'gebreken' en 'onjuiste verwijzingen' en dus te schrappen, kan ik niet anders omschrijven dan een stelletje M*th*rf*ckers.

PS. Begrijp dat na publicatie en ophef hierover Hugo de Jonge als verantwoordelijke minister inmiddels spreekt van een 'onnodige fout' die 'spoedig wordt rechtgezet'. "Het woord 'moeder' is prachtig en verdient een plek in onze wet. En nu weer aan het werk!" stelt hij op X. Waarvan akte.

Andy Mosmans is CEO & Founder van Creative Branding Engine VENGEAN. 

www.vengean.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Interview] Wouter Simons (Lionsville), Merel Wit en Cees-Jan de Melker (VENGEAN) over de rebranding van Lionsville

08-07-2024 | 14:15:00
Wouter Simons, founder en Executive Director bij Lionsville, Merel Wit, Creative Strategist en Cees-Jan de Melker, founder en Executive Creative Director bij VENGEAN , praten over de rebranding van Lionsville

VENGEAN helps Patagonia King Salmon achieve global growth

27-06-2024 | 12:42:51
A strategically planned international Social and PR-campaign underpins the spread of PKS' story of success

VENGEAN ontwikkelt brand strategy, -story en -theme voor Bakkerij ’t Stoepje

24-06-2024 | 14:40:00
De strategie richt zich op de relatie tussen marktlui en hun klanten. Het thema – Warm, warmer, warmst – benadrukt dit sentiment.

VENGEAN develops Brand Strategy, Visual Identity & Communications Concept for Lionsville

19-06-2024 | 11:27:00
VENGEAN has been engaged to strategically position Lionsville, from brand strategy to brand narrative and theme

[Interview] Joost van Dijk (Aethon), Bram Holzapfel en Cees Jan de Melker (VENGEAN) over de Aethon-campagne

17-06-2024 | 14:47:00
VENGEAN heeft een nieuwe 360-campagne You're on! ontwikkeld voor Aethon. We spreken hierover met Joost van Dijk, CMO van Aethon en Bram Holzapfel en Cees Jan de Melker, beiden Executive Creative Director bij VENGEAN
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.