[Column] Anneke Bos: Ben je opgelucht of blij?

[Column] Anneke Bos: Ben je opgelucht of blij?

Tijdens het creatieve proces is er minimaal een keer, maar soms vaker, een review. Een tussentijds overlegmoment. De diverse voorstellen worden besproken. Welke ideeën zijn goed genoeg om op door te werken?

Zijn de concepten top, dan worden ze gepresenteerd, verkocht en geproduceerd.

Af en toe komen niet-zo-goede-ideeën door de review. Ze halen zelfs de executie-fase. Soms wil het team te graag dat een medium-goed idee, ècht goed is.

De opdrachtgever betaalt voor een goed idee. Dat is op zich al een valide argument om het te willen leveren. 

Ten tweede: een goed idee verandert alles. Geen energie in het team? Goed idee; pats alles stroomt weer. Klantrelatie schuurt? Goed idee; we hebben het nergens meer over.

Als accountdirector verlangde ik soms diep naar de review. Als het goed ging, betekende het wind in m’n zeilen, zonder dat ik zelf hoefde te blazen. 

Soms is er een minder verheffende reden om een goed idee te willen. En wel nu meteen. Er was een review waarbij alles op het spel stond. Als het idee niet goed zou zijn, konden binnenkort twintig collega’s hun hypotheek niet meer betalen, zo was mij verzekerd. Een stukje gezonde spanning dus. 

De review begint. Klik scherm aan. Uitleg van creatie. Tadaa: het idee op het scherm. En ik zag dat het goed was. Het was geweldig! Ik blij. Niet 'Linkedin-blij', maar ECHT blij blij. Zo vre-se-lijk blij. Ik kon bijna niet meer van blijdschap. Dat zei ik ook de hele tijd. O, man ik ben ZO BLIJ. Niet normaal!

De artdirector van dienst keek me recht aan en vroeg: 'Ben je opgelucht, of ben je blij?'

Een fascinerende vraag. Hoe meer ik er over nadenk hoe troebeler het antwoord soms wordt. Ik stel 'm mezelf sindsdien altijd bij het beoordelen van creatief werk. Is er sprake van pure onversneden blijdschap omdat het werk top is? Of opgeluchtheid omdat er überhaupt iets ligt, wat er ook enigszins mee door kan. Ben ik blij omdat ik opgelucht ben? Of ben ik opgelucht dat ik blij ben? 

Ik zou zeggen: oefen bij elke review met bovenstaande vraag, het kan zomaar veel blijdschap opleveren!

Anneke Bos werkte jarenlang als client services director bij bureaus en aan klantzijde. Tegenwoordig is ze onafhankelijk adviseur. Ze helpt bureaus en klanten om beter en efficiënter samen te werken.

www.annekebos.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] Anneke Bos: Vakmanschap heeft geen groep sessies nodig

15-07-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: vakmanschap moet je koesteren

[Column] Anneke Bos: De slechte deal

01-07-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: te krappe financiële afspraken

[Column] Anneke Bos: De paniekfabriek

17-06-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: maak het niet te groot

[Column] Anneke Bos: Eerst een compliment graag!

03-06-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: feedback geven

[Column] Anneke Bos: Vertrouwen of onderbouwen?

20-05-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: volg je gevoel
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.