[Column] Anneke Bos: Eerst een compliment graag!

[Column] Anneke Bos: Eerst een compliment graag!

Dit blog schrijf ik namens alle goede ideeën die dat zelf niet kunnen doen, omdat ze zijn verdampt op de vergadertafel. Deze verdamping wordt veroorzaakt door feedback. 

Ik ben niet iemand die vindt dat feedback sowieso stom is en creativiteit niet begrepen wordt bladiebla. Mais non. Ik ben pro-feedback. 

Elk idee wordt beter van feedback. (Je voelt je alleen rot omdat je het zelf niet had bedacht, maar dat is een andere column). 

Normaliter gaat het zo. 

Je hebt de opdracht om een concept te maken en alles is heel tof. Je presenteert de oplossing, beetje zus beetje zo, harmonie, constructief, alle zeventien personen van opdrachtgeversklant zijn blij, factuur, po-nummer, betaling, fijn, en door. 

Soms gaat het anders.

Je voelt het al mis gaan wanneer de eerste opmerking die gemaakt wordt, nadat de presentatie van het voorstel afgerond is, negatief is. Deze opmerking is het startschot voor meer negatieve opmerkingen. Sommigen in vermomming. Zo ontstaat de motregen van ‘vriendelijke vragen’ en ‘suggesties van hoe het ook had gekund’, die de acute dood van goede ideeën tot gevolg heeft. Alles in de vergaderzaal wordt klam vochtig en niemand heeft meer goede zin. Het komt ook niet meer goed. Als het al goed komt, dan nooit meer zo goed als het had kunnen zijn. 

Mensen vergeten gewoon op het moment suprême het positieve hardop uit te spreken. 

Hoe hen daarbij te helpen?

Zorg dat de eerste opmerking altijd positief is. Daar zijn tal van mogelijkheden voor. Maak ‘m desnoods zelf en laat je positieve stelling uitmonden in de vraag: ‘En Hugo welke drie positieve elementen zie jij in het voorstel?’ In het uiterste geval is algehele chaos veroorzaken ook een optie. Alles is geoorloofd zolang de positiviteits volleybal maar hoog blijft. 

Om de vibe te oefenen kan je alvast elk antwoord op een mail beginnen met een welgemeend compliment. Moet jij ‘s opletten wat voor leuke replies je dan opeens krijgt. Sneeuwbal, lawine, you know the drill.

Anneke Bos werkte jarenlang als client services director bij bureaus en aan klantzijde. Tegenwoordig is ze onafhankelijk adviseur. Ze helpt bureaus en klanten om beter en efficiënter samen te werken.

www.annekebos.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] Anneke Bos: Vakmanschap heeft geen groep sessies nodig

15-07-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: vakmanschap moet je koesteren

[Column] Anneke Bos: De slechte deal

01-07-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: te krappe financiële afspraken

[Column] Anneke Bos: De paniekfabriek

17-06-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: maak het niet te groot

[Column] Anneke Bos: Vertrouwen of onderbouwen?

20-05-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: volg je gevoel

[Column] Anneke Bos: Kunnen we hier een kwartet van maken?

06-05-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: kansen zien
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.