Marketing Report
[Column] Carien de Bas over marketing die je raakt!

[Column] Carien de Bas over marketing die je raakt!

Als liefhebber van het marketingvak, praat ik er graag over met vrienden. Het beeld is niet altijd even positief en betrouwbaar. Er zijn dan altijd wel voorbeelden te noemen waarom niet. Toch kijk ik hier liever positief naar. Niet alleen naar wat marketing kan bereiken, maar vooral kan betekenen.  

Het blijft een kunst – oftewel een vak – om exact te weten wat er bij jouw doelgroep leeft. Om te begrijpen waar behoefte aan is en zo de juiste snaar of inzicht weten te raken. Dit kan een heel zware of juiste een luchtige emotie zijn. En er zitten pareltjes tussen. Zo ben ik gek op de tv-commercial Geloof in geluk; een kleine magische speelfilm die je laat meedromen over de toekomst en weer terugbrengt naar de realiteit. Een wereld waarmee je je gemakkelijk kunt identificeren, onder meer dankzij de weer zo fantastische casting. De campagne is daarbij crossmediaal sterk rondgemaakt met een duidelijke call to action. Zo sterk dat ik mijzelf op 31 december zelfs verraste door mijn eerste Oudejaarslot ooit te hebben gekocht, na het zien van het stoepbord Geloof in geluk voor mijn Bruna.

Geloof in geluk - Staatsloterij – TBWA\NEBOKO – Pink Rabbit

Maatschappelijke marketing

Marketing wordt ook nog weleens ingezet bij het agenderen van maatschappelijke issues. Om mensen de ogen te laten openen of om ze anders naar bepaalde thema’s laten kijken. In de commercial Een stukje van mij van KPN volg je een meisje dat een naaktfoto naar haar vriendje heeft gestuurd. Je ziet de schade die het verspreiden van deze foto aanricht met de verrassende ontknoping en beslissing van de jongen om dit niet te doen. Hiermee verschuift de aandacht van het slachtoffer naar de aanstichter van deze ellende.

Niet eenvoudig om dit thema goed weg te zetten. KPN gaat voor een beter en veiliger internet en heeft zich enorm goed in dit thema verdiept en zich laten verrijken door kennispartners Rutgers, Fonds Slachtofferhulp en Helpwanted. Erg treffend hoe ze deze kennis ook verweven in de productie, waarbij drie slachtoffers gevolgd en bevraagd worden door singer-songwriter en zangeres MEAU. Werkelijk prachtig hoe MEAU deze emotie weet te vangen in woorden en muziek. Dit in combinatie met de juiste beelden brengt de kijker precies tot de kern. Voor mij een absoluut award winnend pareltje.

Stukje van mij- KPN – Dentsu Creative, Wefilm, Amp.Amsterdam

Mensen op weg helpen

Dat marketing je kan verleiden en iets aan de kaak kan stellen, weten we. Maar zou marketing mensen ook op weg kunnen helpen? Ik spreek redelijk wat mensen in mijn omgeving die af en toe bewust de media, nieuwsberichten, het journaal en socials even niet opzoeken omdat dit hen niet helpt om zich beter te gaan voelen. Sterker nog, ze voelen zich steeds meer onzeker over allerlei issues waar ze geen invloed op hebben, zoals in de zorg, de almaar stijgende kosten, de woningmarkt, het migratiebeleid, het milieu, ontwikkelingen met Rusland, wantrouwen overheid enzovoort. Een vriend van mij omschreef het laatst als het leven in een donkere wolk waarbij hij wacht op de bliksem die zijn gezin wellicht gaat treffen.

Ook mijn eigen leven stond onlangs stil toen ik mijn lieve zus na een intensief en jarenlang ziektebed verloor. Tijdens het ziektebed doet hoop leven, maar wat kun je doen als ze er niet meer is? Mijn wereld voelde opeens anders, minder rooskleurig en ik wist af en toe niet waar hoop uit te halen. In die periode kwam de commercial Vind je lichtpuntje en durf te hopen van Sire voorbij. Een donkere campagne die dit algehele gevoel erg goed weet te vangen. Ik werd weer even herinnerd aan het belang van hoop.

Dit sprak mij aan en ik vond op de website www.lichtpuntje.sire.nl interessante tips. In de podcastserie Lichtpuntjes praten Louis van Gaal, prinses Laurentien en Roxeanne Hazes over hoe zij omgaan met tegenslagen. “Hoop laat je namelijk nadenken over wat belangrijk is, het geeft je moed en het maakt je weerbaar.” Hierbij heeft Sire zich laten verrijken door onderzoek, experts en hoogleraren op het gebied van sociologie, psychologie en economie. Allemaal kleine sprankjes hoop die je de kracht en energie geven om door te gaan. En zo is het! Wat is marketing toch een mooi en hoopvol vak!

Vind je lichtpuntje – Sire – N=5

www.cariendebas.nl

Carien de Bas heeft als merkstrateeg ruim 23 jaar ervaring bij diverse toonaangevende A-merken in FMCG, in retail en aan leverancierszijde. Na aantal jaren van notering aan de Marketing100 en de laatste 13 jaar als Marketing Manager bij FrieslandCampina, adviseert zij vandaag de dag merken op het gebied van Positionering & Partnerships. Ze gelooft in de kracht van verbinding. Verbinding met anderen om elkaars kennis en kunde te vergroten, om elkaars markten en klanten uit te breiden of om impact te creëren.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.