[Column] David de Jong: De Cannes Lions ervaren - blik op de week

[Column] David de Jong: De Cannes Lions ervaren - blik op de week

Nog nooit was ik in de Franse stad Cannes aan de Cote d’Azur geweest. Nice heb ik privé wel eens bezocht, maar Cannes is een heel ander verhaal en al helemaal met de Cannes Lions.

Het Cannes Lions Festival of Creativity zoals het officieel heet, is een soort kolonie die jaarlijks neerdaalt in Cannes. Ooit begonnen in Italië en vernoemd naar de leeuw op het San Marco Plein in Venetië, is duidelijk sinds 1956 verbonden aan Cannes. Cannes is net als de rest van de Cote d'Azur een mooie, maar vooral luxe strandstad.

Er lijkt een onzichtbaar onderscheid te zijn tussen het congres en buiten het congres. Congresgangers komen daar voor de inhoudelijke sessies en uiteraard de prijzen. Daarbuiten is het spektakel van de grote bedrijven die elk een eigen locatie hebben om hun netwerk te bedienen.

Kosten nog moeite worden gespaard door bedrijven als Meta (Facebook), Google, Snapchat, Spotify, ook RTL Ad Alliance zet jaarlijks een heus RTL Beach op. Overdag hebben ze vaak hun eigen programma waar genodigden naartoe kunnen, ’s avonds grossiert Cannes in de strandfeestjes.

Op de feestjes waarvoor het soms lastig is tickets te krijgen (bandjes verzamelen…) is het een drukte van belang.

Money, Money, Money

Money, Money, Money it’s a rich man’s world - zong Abba in 1976. Dat is enigszins van toepassing op de Cannes Lions en Cannes zelf. Voor de gemiddelde Nederlander zijn de prijzen torenhoog. Als je Cannes aanschouwt met de aanwezige partijen kun je denken, het kan niet op in de reclamewereld, het geld klotst tegen de plinten.

De Verenigde Staten domineert. Het festival wordt vanuit Londen georganiseerd. Zowel adverteerders, creatieve bureaus, mediabureaus als de aanwezige mediabedrijven zijn vooral de grootste op aarde. De macht van de sterkste telt dan.

Nederlandse bedrijven

De meeste Nederlandse bedrijven gaan niet naar het Festival, waar een ticket al snel duizenden euros kost, maar gaan puur om te netwerken op de talloze andere evenementen. Ook voor de inzending voor de Lions-prijzen geldt dat vooral grote partijen inzendingen doen. Al begreep ik dat een inzending van een case al vanaf 1000 euro kan, dat is te veel van het goede voor veel Nederlandse bureaus.

Diversiteit en duurzaamheid

Het festival blinkt juist uit van diversiteit. Dat valt op aan het publiek, door het vele Spaans (uit Latijns-Amerika) en Portugees (uit Brazilië) dat te horen is. Daarbij moet gezegd worden dat er bepaalde fondsen bestaan om dit mogelijk te maken en ook gebieden waar de economie lastiger ligt, te ondersteunen.

Het idee van diversiteit en duurzaamheid botst alleen soms wel met de selectiviteit die de Cannes Lions simpelweg is. Zonder geld kom je niet in Cannes. De drempel is aldus hoog en daar heeft men het niet over.

Overigens is een bezoek aan Cannes voor de bezoekende personen niet duurzaam voor de eigen gezondheid. Bijna iedereen is vermoeid door de vele zaken op het programma die je automatisch tegemoet treden, de hitte en de onverwachte situaties. Ook ik heb helaas bijeenkomsten moeten missen daardoor.

Nederland

Nederland verzamelt zich enigszins in een eigen bubbel. En Marketing Report draagt daar ook aan bij met Marketing Report Radio. Engiszins jaloers reageerden Italianen van een bekend Milanees bureau daarop. Nederland heeft eigen borrels, een eigen plek (van de Dutch Embassy of Creativity), een radiouitzending (Marketing Report Radio) en partijen die het nodige organiseren. In die zin creëert Nederland zijn eigen bubbel.

Dit jaar is wel het goede nieuws dat Nederland veel beter in de prijzen valt, en dat is vorig jaar totaal anders geweest.

En de Fransen?

De Fransen in Cannes zitten er vooral commercieel in. Peperdure accommodatie, dure restaurantjes enzoverder. Klantgerichtheid is wel een dingetje. Bij problemen standaard de schuld geven qan de klant, is toch een bijzondere gewaarwording vertelden Amerikanen mij gisteravond, die altijd de klant op één zetten.

www.canneslions.com

Lees ook:

Pitch in Sneltreinvaart 2024: RAW en bol blikken terug

09-07-2024 | 10:39:00
RAW en bol hebben het succes van de Treinpitch 2024 gevierd. Als onderdeel van het 'Stay Grounded' initiatief, reisde RAW per trein naar Cannes

Merken100 2024: IKEA meest invloedrijke merk in Nederland

26-06-2024 | 20:30:00
Marketing Report lanceert na lange en intensieve voorbereiding de Merken100, een nieuwe Currency for Brands. De Merken100 meet de invloed die merken hebben

Serviceplan Group wint 14 awards tijdens Cannes Lions 2024

26-06-2024 | 12:38:00
De internationale Serviceplan Group nam tijdens het 71ste Cannes Lions Festival 3 Gouden, 3 Zilveren en 8 Bronzen Lions mee naar huis

Victoria Warmerdam (OAK Motion Pictures) wint 5 prijzen bij Young Director Awards

24-06-2024 | 00:33:00
Victoria Warmerdam heeft Bij de Cannes Lions vijf Young Director Awards gewonnen voor de korte film Ik ben geen Robot. Daarbij heeft ze de Special Jury Award gewonnen alsmede Gold Screen-awards in de categorieën Comedy, Short Film, Creative Use of Sound en Passion Project

AKQA Amsterdam wint twee extra Gouden Lions

21-06-2024 | 21:00:00
De campagne Pink Chip van DeGiro en UN Women die door AKQA Amsterdam ontwikkeld is, won twee extra Gouden Lions in de categorie Sustainable Development Goals (subcategorie Reduced inequalities) en Lion for Change (Glass)
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.