[Column] David de Jong: Verbod op reclames voor online gokken is geen echt verbod

[Column] David de Jong: Verbod op reclames voor online gokken is geen echt verbod

En daar was het grote nieuws voor de hele reclamewereld. Reclames voor online gokken zou verboden worden. En dus was er verbazing toen bleek dat er nog steeds reclames voor online gokken op websites en apps te zien zijn. Ook de publieke hoofdstedelijke zender AT5 doet daaraan mee. Spotreclame voor online gokken is via televisie, kranten en tijdschriften en buitenreclame expliciet in zijn geheel verboden. Programma- en evenementensponsoring wordt per 1 januari 2024 verboden. Sportsponsoring wordt per 1 juli 2025 verboden.

Achterdeur

Minister Franc Weerwind blijkt echter een achterdeur open te hebben gezet. Die achterdeur is dat via internet en of bij mediadiensten op aanvraag (lees streamingdiensten) reclame voor online gokken mogelijk blijft, op een belangrijke voorwaarde: als met behulp van de best beschikbare technieken aan wordt getoond dat tenminste 95 procent van de personen die door een wervings- of reclameactiviteit zijn bereikt, 24 jaar of ouder zijn.

Onderzoek

Dit uitzoekende blijkt het tamelijk simpel: je vraagt dan als medium om een panelonderzoek te laten uitvoeren door een van de bekende onderzoeksbureaus. Je zorgt ervoor dat je nooit meer dan 5 procent mensen onder de 24 jaar bereikt. Dat is exact wat AT5 blijkt te doen en niet alleen AT5, maar alle aanbieders van deze reclames. En zo zijn straks bij alle uitgevers de reclames voor online kansspelen (weer) zichtbaar. Waarbij je kunt voorspellen dat men (net als eerder) vanuit de gokaanbieders weer probeert de maximale ruimte te pakken.

AT5 zegt simpelweg: we houden ons aan de wet- en regelgeving en daar is geen speld tussen te krijgen. Aanbieders moeten ook nog een opt-out mogelijkheid aanbieden, maar dat is in dit kader iets minder relevant.

Niet meer verslavingsgevoelig bij 24+?

De kansspelautoriteit die hierop moet toezien, kijkt in grote lijnen of aanbieders aan de regels voldoen. Het interessante aan dit alles is voor mij, dat de politiek gekozen heeft voor de leeftijd van 24 jaar. Dan is iedereen wijs genoeg om niet meer gokverslaafd te raken? 

Dit nog los van de discussie die je kunt voeren over de feitelijke betrouwbaarheid en de formulering in de regelgeving. Best beschikbare technieken om aan te tonen dat je een publiek ouder dan 24 jaar bereikt. Wat is dat: de best beschikbare techniek? Daarmee heeft de minister een enorme opening geboden tot discussie en in feite een grote achterdeur voor reclame voor online gokken opengezet.

Publieke omroep met gokreclame

De NPO heeft als landelijke publieke omroep reclames – behoudens voor goede doelen – via online- en on-demand-uitingen op instigatie van toenmalig minister Arie Slob (ChristenUnie) verboden zien worden. Alhoewel de reclameverkoopmaatschappij Ster graag weer online reclame rondom NPO-programma's wil verkopen, staat de politiek het tot nu toe niet (weer) toe.

Het wordt dan interessant dat de publieke omroep voor de regio Amsterdam die wel reclame mag blijven uitzenden, zich inlaat met een online gokaanbieder die gevestigd is in het altijd zonnige Malta. Voor de goede orde, AT5 is er (zoals de Publieke Omroep Amsterdam meldt voor al zijn onderdelen) expliciet voor alle Amsterdammers en niet alleen Amsterdammers van 24 jaar en ouder.

Nederlandse oplossing?

En zo is er een Nederlandse oplossing gekomen. Geen totaalverbod, maar een verbod waarbij er via internet toch reclame mogelijk blijft als je maar met een steekproef aantoont dat je publiek 24 jaar en ouder is. Benieuwd hoe deze oplossing belobbyd is en tot stand is gekomen.

---

David de Jong is als journalist werkzaam voor onder meer Marketing Report.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] David de Jong: Nederlandse media laten zich meeslepen door patriottisme bij Eurovisie songfestival

13-05-2024 | 11:54:00
Nagenoeg alle Nederlandse media hebben zich laten meeslepen in partijdigheid en meegaan in populistische sentimenten alsmede stemmingmakerij voorbijgaand aan journalistieke neutraliteit en objectieve berichtgeving

[Column] David de Jong: Commissariaat voor de Media bewijst eigen onvermogen

06-05-2024 | 10:45:00
Het Commissariaat voor de Media is de bestuursrechtelijke handhaver van de Mediawet. Die bewijst eigenlijk al een behoorlijke tijd zijn eigen onvermogen. Niet omdat deze toezichthouder niet de middelen daartoe heeft, maar omdat hij ervoor kiest om niet te handhaven en een laissez-faire houding aan te nemen

[Column] David de Jong: VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber zijn blaffende honden die niet bijten

23-02-2024 | 17:20:00
De telecombedrijven VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber probeerden een transparante biedingsprocedure voor elkaar te krijgen voor onder meer de live rechten van het Eredivisievoetbal

[DutchMedia Podcast]: Liedewij Hentenaar van Audify over de audiomarkt, NMO en meer

20-02-2024 | 12:46:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom

Budi & Thijs schrijven meest gelezen column van 2023

29-12-2023 | 10:15:00
In onze serie meest overzichtsartikelen mag deze natuurlijk niet ontbreken: de lijst met de meest gelezen columns van 2023
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.