[Column] David de Jong: VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber zijn blaffende honden die niet bijten

[Column] David de Jong: VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber zijn blaffende honden die niet bijten

De telecombedrijven VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber probeerden een transparante biedingsprocedure voor elkaar te krijgen voor onder meer de live rechten van het Eredivisievoetbal. Ze wilden verhinderen dat opnieuw een langdurig exclusief contract onderhands werd afgesloten tussen The Walt Disney Company en Eredivisie cv. Op zich een begrijpelijk idee.

Aangezien er ingewikkelde onderlinge contracten bestaan tussen The Walt Disney Company en Eredivisie cv is het niet simpel daar tussen te komen. Het consortium kaartte de zaak daarom aan bij de mededingingstoezichthouder ACM, want een onderhandse deal is volgens de vier bedrijven in strijd met het mededingingsrecht en kartelverbod, er is sprake van achterkamertjespolitiek en meer van die teksten.

Tot zover is dit enigszins te volgen nadat deze bedrijven pogingen deden om met een naar hun idee met een volgens hun beter bod het voetbal te verkrijgen en de zaak bij Eredivisie cv open te breken.

De irritatie dat deze partijen om ESPN aan te mogen bieden, überhaupt per abonnee flink moeten afdragen per abonnee – ongeacht of deze voetbal wil kijken – zit hun blijkbaar dwars. VodafoneZiggo doet met Ziggo Sport exact hetzelfde, aangezien deze zender voor een groot deel wordt gefinancierd met de abonneegelden.

Blaffende honden bijten niet

Het opvallende is dat de vier enorm blaffen. En het ook oneens zijn met het voorlopige geheime oordeel van de ACM. Dat geheime oordeel zal geheim blijven, want de vier partijen hebben de zaak teruggetrokken. Daarmee zal nooit openbaar worden wat nu precies de beweegreden is dat de ACM van mening is dat de kartelwetgeving niet wordt overtreden.

Niet transparant

Juridische kosten en het zinloos achten van een beroepsprocedure/rechtsgang omdat het niet meer mogelijk zou blijken om dan nog de Eredivisierechten te verkrijgen, klinken ongeloofwaardig. Om meerdere redenen. Zelfs als dat zo zou zijn met betrekking tot een beroepsprocedure, dan nogo zou je de maatschappelijke discussie en druk met het openbaar laten zijn de beweegredeen en aldus transparantie verkrijgen over een beslissing. Het consortium dat zelf transparantie claimt te willen vanuit Eredivisie cv, is aldus zelf tegen transparantie.

Felle woorden

VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber gebruiken felle woorden als het gaat om hun poging de live voetbalrechten te verkrijgen. De partijen stellen keer op keer dat een onderhandse deal tussen the Walt Disney Company en Eredivisie cv in strijd is met het mededingingrecht en kartelverbod. Er is sprake van achterkamertjespolitiek. Ook hebben de vier telecombedrijven benadrukt in hun uitingen dat The Walt Disney Company met ESPN een buitenlandse partij is en spraken over het weer naar Nederland willen halen van het voetbal.

De Nederlandse entiteiten van The Walt Disney Company zijn overigens net zo Nederlands of buitenlands als de entiteiten van de net zo buitenlandse eigenaren van VodafoneZiggo (Liberty Global en Vodafone Group), Odido (APAX en Warburg Pincus) en Delta Fiber (EQT en Stonepeak).

Het zijn partijen die je niet echt kan betrappen op het Nederlands zijn; Liberty Global koos zelfs vorig jaar voor Bermuda als juridische zetel, een locatie die niet echt uitblinkt in het o zo betrokken zijn bij Nederland en samen met VodafoneZiggo honderden miljoenen aan dividend afdwingt om naar het buitenland weg te sluizen, ongeacht de resultaten van deze kabelaar.

Commercieel

Mogelijk ligt de reden van het terugtreden uiteindelijk meer in een commerciële sfeer: enerzijds moeten VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta Fiber weer in gesprek over de verlengingen van overeenkomsten met betrekking tot ESPN, anderzijds zou het natuurlijk kunnen dat juridisch gezien er dusdanig sterke argumenten bij de ACM liggen dat ze die niet openbaar willen teruglezen. Juristen en directieleden van de vier telecombedrijven, die vast en zeker non-discolsure clausules moeten naleven, weten hoe het echt zit.

Tot 2030 bij ESPN

Ondertussen is in ieder geval tot 2030 het voetbal bij ESPN Nederland te zien, een 51 procent-deelneming van The Walt Disney Company. In feite is dan het voetbal 18 jaar bij een entiteit gebleven; zonder dat ooit een openbaar bidboek is gemaakt voor het vaderlandse voetbal. Hoe het met de samenvatrechten zit, zullen we op een later moent zien.

---

David de Jong is als journalist werkzaam voor onder meer Marketing Report.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] David de Jong: Nederlandse media laten zich meeslepen door patriottisme bij Eurovisie songfestival

13-05-2024 | 11:54:00
Nagenoeg alle Nederlandse media hebben zich laten meeslepen in partijdigheid en meegaan in populistische sentimenten alsmede stemmingmakerij voorbijgaand aan journalistieke neutraliteit en objectieve berichtgeving

[Column] David de Jong: Commissariaat voor de Media bewijst eigen onvermogen

06-05-2024 | 10:45:00
Het Commissariaat voor de Media is de bestuursrechtelijke handhaver van de Mediawet. Die bewijst eigenlijk al een behoorlijke tijd zijn eigen onvermogen. Niet omdat deze toezichthouder niet de middelen daartoe heeft, maar omdat hij ervoor kiest om niet te handhaven en een laissez-faire houding aan te nemen

[DutchMedia Podcast]: Liedewij Hentenaar van Audify over de audiomarkt, NMO en meer

20-02-2024 | 12:46:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom

Budi & Thijs schrijven meest gelezen column van 2023

29-12-2023 | 10:15:00
In onze serie meest overzichtsartikelen mag deze natuurlijk niet ontbreken: de lijst met de meest gelezen columns van 2023

[Column] Werken investeringen in politieke reclame bij de laatste verkiezingen?

30-11-2023 | 06:49:00
Ongeveer 13,2 miljoen euro is door politieke partijen uitgegeven aan reclames tijdens de verkiezingscampagnes, aldus RTL Z. Wat valt op
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.