Marketing Report
[Column] David de Jong: De uitslag van de radiofrequentieveiling is er. En nu? column

[Column] David de Jong: De uitslag van de radiofrequentieveiling is er. En nu?

De uitslag van de radiofrequentieveiling is er. Er verandert aan de ene kant weinig, aan de andere kant zijn er opvallende bewegingen en blijkt van de speculaties vooraf weinig waarheid te zijn geworden.

Wat duidelijk is dat net als in 2003 Talpa Network zijn positie behoudt. En dus kunnen Radio 538 en Sky Radio door op hun bestaande frequentie. Radio 10 zal per 1 september 2023 over moeten gaan naar waar thans Radio Veronica zit. Wellicht dat dit de spannendste move zal blijken.

Joe?

Immers DPG Media zal de frequenties daarvan overnemen. De verwachting is dat Joe, het tweede format van DPG Media daarop zal uitzenden. Sinds februari 2023 is de nu nog vooral non-stop radiozender met 70s & 80s muziek in de Randstad te horen. Als Joe op een landelijk frequentienetwerk net als Joe in Vlaanderen een brede zender wordt met classics, kan het een echte concurrent voor Radio 10 en NPO Radio 2 worden. In die zin heeft DPG Media een slim spel gespeeld met het verwerven van dit kavel.

Mediahuis

Van de opvallende move van Mediahuis om voor de veiling drie radiostations met landelijke FM-frequenties te kopen (100% NL, Slam! en Radio Veronica) naast het bezit van Sublime die in oktober 2020 werd aangekocht, wordt in feite duidelijk dat deze aankopen betekenen dat twee radiostations naar DAB+ en internet worden gestuurd: Sublime en Slam! Deze zullen daarmee circa de helft van de beluistering moeten missen. Officieel heet het bij Mediahuis dat men heel blij en tevreden is met dit alles.

Een reorganisatie is te verwachten bij Slam! en Sublime waarvan je je kan afvragen in hoeverre er nog gepresenteerde programma’s blijven.Ook is de vraag of de samenwerking met One Media Sales (OMS) waar Mediahuis met de overname van RadioCorp 10 procent van verkreeg, doorgaat.

Hoe dan ook zal een verdwijnen van Sublime van FM  wellicht voor het herdoopte NPO Soul & Jazz een kans zijn als NPO het genre soul en jazz invulling te geven.

BNR Nieuwsradio

Veel is gespeculeerd over ambities die DPG Media en/of Mediahuis zou hebben ten behoeve van een nieuwsradiostation. De uitslag van  de veiling beschouwende is daar uiteindelijk niet veel van gebleken. BNR Nieuwsradio van FD Mediagroep (HAL) blijft gewoon op FM en DAB+. Wel moet daarvoor 7,4 miljoen euro worden betaald, meer dan dit radiostation ooit heeft betaald, maar het voortbestaan is gegarandeerd. Het duidt op een biedingenstrijd op dit kavel; BNR Nieuwsradio zal mogelijk moeten bezuinigen als gevolg daarvan.

Financial News Radio en Joost Zuurbier

De meest verrassende nieuwkomer is Financial News Radio van Joost Zuurbier. Hij kondigde een fris radioconcept aan met financieel nieuws en zakelijke ontwikkelingen voor een jong publiek. Dat zal gebeuren op het kavel waar nu nog Sublime op uitzendt met een FM-dekking van 50 procent.  De vraag is of dit een economisch gezien een haalbaar verhaal is of dat dit ongeclausuleerde kavel uiteindelijk verkocht zal worden aan bijvoorbeeld DPG Media en/of Mediahuis.

Kink

De teleurstelling bij Kink is wellicht groot. Zij hebben juridisch alles op alles gezet in de afgelopen jaren om met succes een veiling bij rechtbanken af te dwingen waar daarvoor de lobby van met name Talpa Network en toenmalig RadioCorp ervoor zorgden dat de politiek geen herverdeling wilde. Vooraf werd al gespeculeerd dat bij een veiling de radiozender het niet zou redden. Leon Ramakers, de eigenaar had dan veel te veel geld moeten geven wat niet verantwoord was en nooit terugverdiend kon worden. En zo bleek uiteindelijk ook. Toch gaat de zender door via andere infrastructuren. Net zoals DPG Media in staat is het landelijke merk Joe via regionale FM-frequentie in de Randstad uit te zenden; kan dit mogelijk een optie zijn voor Kink?

Geen Bauer Media en Global

Van het Duitse Bauer Media en het Britse Global (in Nederland actief met buitenreclame) is niets van vernomen. Of ze geboden hebben, is de vraag. Duidelijk is wel dat net als in 2003 de speculaties van de komst van verdere buitenlandse partijen achteraf gezien niet bewaarheid is. Uiteraard kunnen zij op enig moment zich wel melden voor overnames zoals ze in andere landen ook gedaan hebben.

Hoe het ook zij een stoelendans van presentatoren en dj's kan beginnen en die zal zeker tot 1 september aanhouden, zo niet langer. Immers DPG Media's tweede radiostation zal toch invulling moeten krijgen net als Financial News Radio en een te verwachten reorganisatie bij Sublime en Slam!

---

David de Jong is als journalist werkzaam bij onder meer Marketing Report.

Lees ook:

[Column] Werken investeringen in politieke reclame bij de laatste verkiezingen?

30-11-2023 | 06:49:00
Ongeveer 13,2 miljoen euro is door politieke partijen uitgegeven aan reclames tijdens de verkiezingscampagnes, aldus RTL Z. Wat valt op

[Marketing Report Radio] David de Jong over de Eredivisie

20-10-2023 | 11:18:00
David de Jong is journalist voor Marketing Report. We spreken hem over de verlenging van de Eredivisie met de Walt Disney Company

[DutchMedia Podcast]: De voetbaldeal met ESPN, Ster-beleid en NPO

13-10-2023 | 08:35:34
David de Jong en Taco Jelgersma maken de DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom

[DutchMedia Podcast]: NPO, Paramount, Star Channel en Youfone/KPN

01-10-2023 | 13:20:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom

[DutchMedia Podcast]: Rolf van Houten (Serviceplan Group), NMO Kijkonderzoek, Joe en online gokreclames

06-09-2023 | 16:43:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.