[Column] Jerome Kuijken: Ook zo toe aan iets anders? Word coach!

[Column] Jerome Kuijken: Ook zo toe aan iets anders? Word coach!

Je kent het wel: wat altijd als vanzelf ging, kost opeens moeite. De mensen om je heen begrijpen je steeds minder. Je hebt weinig ideeën. Je was altijd een vakidioot, nu ben je meer bezig met je schuldgevoel over de milieuschade die je met je werk aanricht. En slaap je slecht omdat je bang bent dat je gecanceld wordt. Omdat je geen idee hebt wat je precies wel of niet meer mag zeggen. Of je hebt net je toko verkocht aan een paar investeerders. Die wilden het hebben omdat je een geniaal vernieuwende manier van werken had. Of omdat op dat moment geld gratis was. Of omdat je gewoon erg goed kunt pitchen. Het maakt ook niet uit. Je hebt altijd hard gewerkt. Je bent succesvol. Work hard, play hard. En toch heb je het gevoel dat je er steeds minder toe doet. 

Het kost je meer moeite om ‘s morgens de weg naar kantoor te vinden. Je blijft langer in je bed liggen zodat je die ochtendspits meepakt, fietst vaker om en je hoopt dat je trein is vertraagd. Vragen schieten door je hoofd: Kan ik het nog wel? Ben ik te oud? Heb ik een midlife crisis? Een impostercomplex? Of moet ik gewoon iets anders gaan doen met mijn leven? Mijn droom volgen? Een B&B beginnen op Curaçao? Toch iets met m’n handen en naar de meubelmakersvakschool? Les gaan geven op een mbo in Coevorden? Of maak ik van mijn hobby mijn beroep en ga ik wijn importeren uit Piemonte? 

Om dingen even op een rijtje te zetten - en je partner wat rust te gunnen - neem je eerst een sabbatical. Op een strand in Thailand krijg je, door eerst heel lang in zee te staren en daarna heel lang naar een hoge berg te kijken, inzichten die je verder brengen. Of waren het die 3 weken vrij? Of toch die mushroom pancakes? Hoe dan ook: je voelt je stukken beter. Thuis praat je met een coach. Een ervaringsdeskundige uit hetzelfde vakgebied als jij. Die precies weet wat je nodig hebt: een aantal methodes. 

Je komt erachter welke kleur, dier of sterrenbeeld je bent. Je eet anders, doet ademhalingsoefeningen en je gaat microdosen. “Ik heb echt véél meer energie en ik kan me véél beter focussen”, zeg je daarover tegen je partner. Die je drugsgebruik accepteert omdat die allang blij is dat je weer een soort van de oude bent. Coaching geeft je de handvatten die je je hele leven hebt gemist. Het zelfinzicht waardoor je alles opeens superhelder ziet. 

Met vernieuwde energie en bomvol ideeën over hoe het beter kan, ga je weer terug naar kantoor. Je hebt je leven 720 graden omgegooid. Maanden aan jezelf werken wierp zijn vruchten af. En dat merkt je omgeving. “Wauw man wat een energie. Je zweeft bijna. Zo inspirerend." zeggen je collega’s. Je gaat er steeds meer in geloven dat je het geheim ontrafeld hebt voor een gelukkig leven. En dat je - al microtrippend - de perfecte work-life balance hebt ontdekt. Niets kan jou nog stoppen. 

En daar ga je. Je besluit zelf ook het evangelie te verkondigen. Op LinkedIn noem je jezelf coach en vertel je honderduit over jouw succesformule. Vroeger lachte je om video’s van de supplementen- of Spaanseappartementenmaffia op Instagram. Nu overtuig je met dezelfde flair je voormalig collega’s en zakenrelaties om met je in zee te gaan. Want je gunt het iedereen om net zo succesvol te worden als jij. En beter een dag niet gewerkt dan een dag niet gecoacht. 

Zo worden weer nieuwe goeroes geboren. Met eigen methodes en succesverhalen op LinkedIn. Die inzichten met je delen vanuit het diepste van hun ziel. Of waren het toch gewoon die paddo’s op het strand van Koh Samui?

---

Jerome Kuijken is Managing Director bij De Speld & Partners

www.speld.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Column] Jerome Kuijken: Alles is marketing

15-03-2024 | 09:32:00
Marketeers. Vroeger zagen we ze als succesvolle uitvinders van producten. Nu zien we ze als het gajes dat overconsumptie aanzwengelt

Jerome Kuijken: In memoriam: Hank Dussen

13-02-2024 | 17:54:00
Als je maar ver genoeg over de A27 naar het zuiden rijdt zie je het blauwe ANWB-bord vanzelf verschijnen. Afrit 21, direct na het Shell station: Hank Dussen

Drie lessen uit de podcast Context (N=5) met Jérôme Kuijken (De Speld)

17-02-2023 | 13:57:00
Na het eerste seizoen is de N=5-podcast Context terug. In seizoen 2 duiken creatief directeur Anne Stokvis en strateeg Jens Hellewaard van N=5 in de wereld van onafhankelijke content-denkers.

[Column] Jerome Kuijken: De paywall als redder van online advertising

03-02-2020 | 10:26:00
Publishers kunnen dankzij alternatieve inkomsten selectiever zijn met welke merken ze in zee gaan. Zich richten op duurzame partnerships met merken die in hun publiek willen investeren in plaats van in vluchtige massacampagnes

[Column] Jerome Kuijken: Stranger Things 3: platte productplacement of slim merkenmuseum?

25-07-2019 | 11:08:00
Kinderen die vrolijk bergen Skittles en M&M’s wegspoelen met Coca-Cola en Dr Pepper en een licht-alcoholistische politieman die zelfs als hij in bed ligt een Camel in zijn mond heeft. Als je naar Stranger Things kijkt ga je terug in de tijd

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.