Marketing Report
[Column] Martijn Nillesen (DCVF): Travel retail in de lift: wat is de volgende verdieping? column

[Column] Martijn Nillesen (DCVF): Travel retail in de lift: wat is de volgende verdieping?

Zoals ieder jaar reisde ik in september af naar Cannes voor de Tax-Free World Association Expo (TFWA). Dit evenement is een wereldwijd fenomeen, dat het allerbeste van travel retail laat zien. Met meer dan 25.000 m2 en 450 merkorganisaties, retailers en leveranciers was het in 2023 groter dan ooit. Volle bak dus en dat merkte je. De buzz is weer terug in dit kanaal en het positivisme en het vertrouwen waren voelbaar.

De kwaliteit lag hoog: elk merk probeerde het ander te overtreffen in hun presentatie van nieuwe producten en strategieën. Iedereen vulde het thema ‘Open World’ met verve in. Dat zag je onder andere terug in het design van de stands: Bacardi maakte haar reputatie waar met een schitterende tequilabar en experience tunnel. Sisheido blonk uit in Japanse eenvoud en Luxotica gaf een masterclass zonnebrillen showcasen.

Wat me ook opviel was de verjonging van exploitanten en bezoekers. Minder blauwe pakken en attachékoffers, meer designsneakers, iPads en poloshirts. Een welkome ontwikkeling als je het mij vraagt.

Goed om zelfreflectie te zien

Merken worden zich – gelukkig - steeds bewuster van hun milieu-impact. Daarom had TFWA een groot deel van de expo gewijd aan duurzaamheid en verantwoorde retail. Veel exploitanten benadrukten hun duurzame inspanningen en initiatieven voor maatschappelijke verantwoordelijkheid. Blijft natuurlijk tegenstrijdig in dit kanaal om voor de hand liggende redenen, maar deze zelfreflectie was goed om te zien. Er is meer dan ooit, en ook nog versneld, aandacht voor duurzaamheid.

Nieuw nieuw nieuw

Maar centraal in deze editie stond innovatie. De expo was een terechte hub voor de onthulling van nieuwe technologieën en concepten in travel retail. Bij TFWA i.Lab zag ik dat we dichtbij een totaal vernieuwde winkelervaring zijn. Het duurde even, maar augmented reality, interactieve displays en gepersonaliseerde shopper journeys worden nu eindelijk realiteit. Wat ik wel nog miste, is de integratie van deze technieken in de systemen van de luchtvaartmaatschappijen. Dan kan je echt een naadloze ervaring creëren.

Trots op Mars Wrigley

Een exposant die ik graag uitlicht is Mars Wrigley. Hier geen besloten stoffige meeting rooms, maar een nieuw future proof concept: een open vloer verdeeld in experience zones met aandacht voor hun speerpunten. Het verhaal over 100% duurzaam verkregen cacao vertelden ze bijvoorbeeld met VR. En bezoekers konden kennismaken met data driven insights over koopgedrag rondom kassa’s. Voor mij extra leuk om te zien omdat mijn team en ik bij De Combinatie van Factoren hieraan hadden meegewerkt. Ik was dan ook best een beetje trots.

In de lift

Samengevat bevestigde TFWA Expo 2023 opnieuw haar status als het ultieme podium voor luxe, innovatie en samenwerking in travel retail. Met een prachtige locatie, een overvloed aan geavanceerde innovaties, een toewijding aan duurzaamheid en volop netwerkkansen. De lift gaat hard omhoog. Waar die stopt weten we nog niet, maar dat hij snel gaat is duidelijk.

Martijn Nillesen is CSD/partner bij De Combinatie van Factoren en werkt al meer dan 12 jaar in en voor Travel Retail. Het bureau biedt merken in dit kanaal een turn-key dienstenpakket aan. Van retail-design tot activatie tot aan productie en installatie.

www.dcvf.nl

Lees ook:

DCVF ontwikkelt opnieuw kerstkaartencampagne voor Ben

30-11-2023 | 05:02:00
Hoewel de campagne in een ander jasje is gestoken, blijft het doel hetzelfde: Nederlanders blij maken met een kaart die raakt

WhitePaper Sessions 2023 | Havas Media | N=5 | Pink Marketing | DCVF | Towel | ZIGT

24-11-2023 | 15:28:00
Voorafgaand aan het M100 Event 2023 organiseert Media Meetings & Magazines - op dezelfde locatie - de vierde editie van de WhitePaper Sessions. Een kleinschalig, interactief event dat in het kader staat van hoogwaardige kennistransfer. Dit is een marketeers-only kennissessie en kosteloos te bezoeken

[Column] Rosanne van Oort over Odido: liegen bij de koffieautomaat

19-09-2023 | 07:57:00
Onder de beplakking op het glas van mijn kamer lopen de benen van Thomas. Ik kan nog net mijn scherm uitzetten voordat hij binnenkomt. ‘Secret project?’ vraagt hij. Ik beeld het draaien van een sleuteltje uit op mondhoogte. Hij zucht. ‘Pfff, hoe lang nog?’

Coen Zuijdervliet creatief directeur en partner DCVF

14-09-2023 | 13:30:00
De aanpak van DCVF is doeltreffend: het bureau combineert creatieve intelligentie met de nieuwste inzichten uit de gedragswetenschap

[Interview] Sanne Demir (DCVF): Wij benaderen marketingvraagstukken vanuit de lens van gedrag

07-09-2023 | 16:27:00
Sanne Demir is strateeg bij De Combinatie van Factoren. Zij is ook een van de juryleden bij de Content Marketing Awards

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.