[Column] Michiel Frackers: Zuckerberg rijkelijk beloond en Apple zwaar gestraft

[Column] Michiel Frackers: Zuckerberg rijkelijk beloond en Apple zwaar gestraft

Innovatie wordt zelden op waarde geschat door beleggers, die veelal leven met de horizon van een eendagsvlieg. Apple introduceerde deze week met de Apple Vision Pro een revolutionaire nieuwe vorm van computergebruik en verloor $70 miljard aan beurswaarde. Amazon verkocht een hoop spullen in het vierde kwartaal (goh) en Meta trok veel adverteerders en kondigde aan dividend uit te keren; weinig innovatief, maar samen wonnen ze $270 miljard aan beurswaarde. Misschien fijn voor beleggers, maar voor liefhebbers van innovatie totaal oninteressant.

Wervelende techweek op Wall Street

Het was opnieuw een roerige week voor Tesla, omdat de groei uitblijft en er gedoe is rondom de compensatie van Elon Musk. Het leidde er zelfs toe dat de advocaat van Tesla in huilen uitbarstte, zo oneerlijk vond de schat het dat de rechtbank van zins was Musk een bonus van $56 miljard door de neus te boren.

Het geinige is dat het tranendal volgens de rechter juist aantoonde dat Musk bij Tesla niet wordt omringd door onafhankelijke personen, die ook het belang van de onderneming en de andere aandeelhouders ter harte nemen. Het is niet bekend of Musk zelf een traantje heeft gelaten om het mislopen van zijn dertiende maand van $56 miljard.

Verder was het opnieuw een bijzondere week op Wall Street voor techbedrijven. De aandelen Amazon en Meta spoten omhoog, terwijl Apple juist een forse prijs betaalde voor de aanhoudende onzekerheid over de toegang tot de Chinese markt.

Google verkocht minder advertenties dan gehoopt en beleggers schrokken van de investeringen van Google op AI-gebied, want servers voor AI-toepassingen zijn schreeuwend duur in aanschaf en gebruik. Daar staat tegenover dat de AI-assistent van Google, Bard, inmiddels grote vorderingen maakt in de strijd met ChatGPT van rivaal OpenAI. Maar dat was blijkbaar niet interessant voor beleggers, die gefocust zijn op de korte termijn.

Excuses aan ouders die hun kinderen verloren door Facebook op woensdag en 20 procent stijging van het aandeel Meta op donderdag

Memorabele week voor Zuckerberg

Meta's Mark Zuckerberg beleefde een bizarre week. Op woensdag getuigde hij met CEO's van andere social mediabedrijven in het Amerikaanse congres en bood hij zijn excuses aan voor de gruwelijke dingen die kinderen zijn overkomen op zijn social media netwerken. Ouders van kinderen die zelfmoord pleegden na de hen overkomen ellende, waren niet onder de indruk.

Zuckerberg heeft een lange geschiedenis in het aanbieden van excuses voor alle uit de hand gelopen incidenten op zijn netwerken. Ik houd hoop dat er ooit een belletje bij hem gaat rinkelen dat een bedrijf meer doelen kan hebben dan alleen het koppelen van verslavende algoritmes aan klikbeluste adverteerders.

Maakt zo'n genânte vertoning in het Congres beleggers iets uit? Nee, want de volgende dag kondigde Meta een winststijging aan van 25%, met de belofte voortaan dividend te zullen uitkeren en dus kon Meta $196 miljard aan beurswaarde bijschrijven. Zelf zal Zuckerberg, die ongeveer $350 miljoen aan aandelen in Meta bezit, een extra $175 miljoen aan dividend ontvangen en jaarlijks $700 miljoen extra kunnen verdienen.

In tech-aandelen zijn de grootste bedrijven niet altijd de beste beleggingen

Het aandeel SMCI is wel super, niet micro

Terwijl Meta en Amazon de meeste aandacht trokken bleef bijna onopgemerkt dat de motor achter alle AI-ontwikkelingen, chipmaker Nvidia, bijna Amazon en Alphabet heeft ingehaald in marktwaarde. Vrijwel geruisloos steeg Nvidia dit jaar al evenveel als het deze week zo door beleggers geliefde Meta: 37 procent. Maar Nvidia deed dat  zonder minderjarige klanten over de kling te jagen.

Er is nog een fascinerend aandeel van een veel minder bekende chipmaker: Super Micro (SMCI). Doe jezelf vandaag een groot plezier en klik op die link: het is toch genieten van zo'n website, die schijnbaar gemaakt is door het neefje van de CEO tijdens een huiswerkopdracht in groep 6?

In bovenstaande grafiek is Super Micro tussen de tech-reuzen bijna onzichtbaar met een marktwaarde van 'slechts' $32 miljard, maar het bedrijf ontpopt zich in hoog tempo tot een mini-Nvidia.

                           Super Micro (SMCI)    Nvidia (NVDA)

laatste 5 jaar:               3.664%               1.686%

1 jaar:                              587%                  214%

jaar tot heden:                 103%                    37%

Super Micro is het goedkopere alternatief voor Nvidia en verdubbelde de omzet, gedreven door de wereldwijde honger naar chips die AI-toepassingen aankunnen, in combinatie met een winststijging van 71 procent. Het aandeel SMCI steeg dit jaar daarom al liefst 103%. Op de beurs wint Super Micro al vijf jaar van Nvidia. 

Apple Vision Pro beter dan verwacht

Het kost wat, maar dan heb je ook iets

Apple is inmiddels voorbij gestreefd door Microsoft als 's werelds meest waardevolle bedrijf en de voormalige beurslieveling kreeg ondanks een stijgende omzet alsnog een draai om de oren van Wall Street, terwijl vrijwel alle techbedrijven stegen. Misschien was er juist daarom veel aandacht voor de lancering van de Apple Vision Pro, de mixed reality headset die Apple zelf interessant-doenerig omschrijft als 'spatial computing'.

Bij de aankondiging van de Apple Vision Pro vorig jaar schreef ik: "Alle voortekenen zijn dat de Apple Vision Pro een flop wordt - een flop voor Apple begrippen dan. Maar dat is helemaal niet erg. Apple probeert tenminste weer wat nieuws te ontwikkelen en dat is beter dan fantasieloos voor honderden miljarden eigen aandelen terugkopen, zoals de laatste jaren."

Omdat de prijs met $3500 te hoog ligt om een massamarkt open te breken is er geen aanleiding om van mening te veranderen over de bedrijfseconomische impact van de Vision Pro op korte termijn.

Apple is op weg naar een jaaromzet van $500 miljard, dus voordat een nieuw product een wenkbrauw doet fronsen bij het doornemen van de jaarcijfers moet het in de buurt komen van de jaaromzet van Apple's minst bijdragende product. Dat is de iPad, die nog steeds $7 miljard omzet maakte in het laatste kwartaal. Om daarbij in de richting te komen zou Apple een paar miljoen exemplaren van de Apple Vision Pro moeten verkopen, wat met het huidige model bij deze prijs niet gaat gebeuren.

Notabene Vanity Fair werd door Apple CEO Tim Cook uitgenodigd om kennis te maken met de Apple Vision Pro, hetgeen leidde tot deze openbaring van de verslaggever:

'Wanneer ik het afzet, voelt elk ander apparaat plat en saai: mijn 75-inch OLED-tv voelt als een tv uit de jaren '90; mijn iPhone voelt als een fliphone van vroeger, en zelfs de echte wereld om me heen voelt verrassend plat. En dit is het probleem. 

Op dezelfde manier dat ik me niet kan voorstellen een auto te rijden zonder stereo, op dezelfde manier dat ik me niet kan voorstellen geen telefoon te hebben om met mensen te communiceren of foto's van mijn kinderen te maken, op dezelfde manier dat ik me niet kan voorstellen om te proberen te werken zonder computer, kan ik een dag voor me zien waarop we ons allemaal niet meer kunnen voorstellen zonder augmented reality (AR) te leven. 

Wanneer we meer en meer ingekapseld worden door technologie, tot het punt dat we naar deze brillen verlangen als een drug [...], naar de dopamine kick die deze resolutie van kan leveren.'

De meeste recensies waren minder lyrisch dan deze, maar overwegend positief. De conclusie is dat Apple er opnieuw in is geslaagd een verrassend bijzonder en kwalitatief hoogwaardig product te ontwikkelen. En toch wringt er iets.

Apple probeert een onoplosbaar probleem op te lossen

Wired stelt terecht dat er nog geen 'killer app' is gevonden voor de Apple Vision Pro. Het is nog niet het ultieme entertainment apparaat en dat ligt niet aan de kwaliteit van het beeld, het geluid of de bediening, want die zijn bijzonder goed. Het ligt aan de toepassingen en dan niet eens aan de 'content', aan de traditionele video-vertelvorm in beeld en geluid. Het probleem zit in het ontbreken van nieuwe communicatie-toepassingen tussen mensen.

Nu ben ik niet neutraal als het gaat om VR en AR, nadat ik een paar jaar werkte bij VR-pionier Jaunt. Ik heb in de testruimtes van Jaunt exact dezelfde beleving ervaren als de journalist van Vanity Fair, want goede VR heeft een bijna hallucinerende werking. Maar je blijft toeschouwer in andermans film.

En de kern van het succes van internet is niet informatie, transactie of amusement. Het is communicatie tussen mensen. De grote doorbraak van social media werd niet veroorzaakt door dure content van filmstudios of game ontwikkelaars, maar door filmpjes als Charlie Bit My Finger.

Ondanks al het succes van social media als Facebook en Instagram, wordt de berichtenservice Whatsapp door gebruikers intensiever gebruikt. En net toen het leek alsof de markt voor messaging apps was verzadigd, slaagde Telegram erin om in 2023 liefst een kwart miljard nieuwe gebruikers aan te trekken, waarmee het totale aantal gebruikers kwam op 700 miljoen mensen. De vraag naar communicatiemogelijkheden tussen mensen lijkt onuitputtelijk.

De grote vraag voor Apple wordt daarom niet hoe het nog flitsender VR- en AR-toepassingen kan ontwikkelen, of hoe het Netflix zover krijgt om apps te maken voor de Vision Pro; maar of het erin slaagt om communicatie-toepassingen tussen mensen te ontwikkelen voor de Apple Vision Pro die even nuttig, grappig en verslavend zijn als ooit sms. Als liefhebber zou ik willen dat Apple daarop focust en bijvoorbeeld de hele auto-afdeling definitief opdoekt. Hoeveel elektrische automakers heeft de wereld nodig?

Is TikTok het antwoord?

Juist als het gaat om communicatie tussen mensen, is TikTok een fenomeen gebleken. Toen het erop leek alsof de markt van social media compleet was dichtgespijkerd door Facebook, Twitter en Instagram, met Snapchat en Twitch als boutique-winkels, verschenen er dansjes op deze oorspronkelijk Chinese app die wereldwijd navolging vonden. Want dans vereist geen spreektaal, alleen gevoel voor ritme of een schrijnend gebrek aan gêne.

Inmiddels is TikTok zo groot geworden dat Wired een uitgebreid profiel schreef over de Singaporese CEO van het bedrijf, die zich vorige week in het Amerikaanse congres voor de tweede keer moest verantwoorden, waarbij een senator er alles aan deed om voor zijn achterban zo racistisch en anti-Chinees mogelijk over te komen. Overigens antwoordde het Singaporese internet binnen 24 uur met een hilarische video.

Ik ben benieuwd hoe een TikTok-app op de Vision Pro eruit zou zien en wat je er mee zou kunnen. Samen dansen, of samen filmpjes kijken, zodat het gebruik van de Vision Pro in elk geval een gedeelde ervaring wordt?

 Of is het Joe Rogan?

Ooit presenteerde 's werelds populairste podcastmaker Joe Rogan het tv-programma Fear Factor, een afgeleide van Now or Neverland. In dat programma moesten deelnemers uit Nederland en België opdrachten vervullen als uit een gebouw springen terwijl ze een ei in hun hand hielden dat niet mocht breken, of wurmen eten terwijl Hans Kraay Junior ze toeschreeuwde 'doe het voor je land, eet die wurmen voor Nederland!'

Joe Rogan, de Amerikaanse Hans Kraay Junior, tekende deze week een nieuw contract met Spotify dat hem liefst een kwart miljard dollar oplevert. Het interessante is dat het niet eens een exclusief contract betreft met Spotify, dus Rogan zal op meerdere platformen te zien en te beluisteren zijn.

De podcasts van Rogan zijn opgenomen weergaves van de meest elementaire vorm van communicatie sinds het begin van de mensheid: twee mensen die met elkaar praten. Het succes van Rogan zit in zijn nieuwsgierigheid.

Hij is daadwerkelijk geïnteresseerd in zijn gasten en heeft nooit de neiging om slim te willen doen ten koste van zijn gasten. Misschien is hij niet zo slim, dat is altijd de kritiek op hem, maar wellicht maakt dat zijn podcasts juist toegankelijk voor een groot publiek.

Het zou me niet verbazen als er miljoenen mensen zijn die, met een Apple Vision Pro op hun hoofd, het gevoel willen hebben om naast Joe Rogan en Elon Musk, of Quentin Tarantino of Lance Armstrong, als derde persoon aan tafel te schuiven. Niet eens om op gelijkwaardige voet mee te kunnen praten, maar om een interessant gesprek van heel dichtbij te beleven. Alleen al het feit dat dit soort toepassingen relatief makkelijk zijn te maken, is een reden om te concluderen dat de Vision Pro wordt onderschat.

Want het zal rustig vijf jaar en drie versies van de Vision Pro kunnen duren voordat het apparaat zijn killer apps vindt in combinatie met een goede prijs, maar dan heeft Apple naast de Mac, de iPhone, iPad en Apple Watch een nieuwe succesvolle vorm van de personal computer in handen. Zeventig miljard beurswaarde verliezen in de week dat de Apple Vision Pro op de markt kwam? Beleggers zouden zich moeten schamen.

Tot volgende week!

--

Michiel Frackers is Chairman van Bluenote en Chairman van Blue City Solutions.

www.bluenote.world

www.bluecity.solutions

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Column] Michiel Frackers: Biljoenenjacht op Wall Street door AI-Goudkoorts

17-06-2024 | 09:35:58
Wat is er loos met die beleggers? Vanwaar die absurde koerszwenkingen van honderden miljarden?

[Column] Michiel Frackers: Nvidia is Apple voorbij dus wat doet Tim Cook?

10-06-2024 | 12:40:40
Er gebeurde afgelopen week zoveel in de techwereld, dat ik kort tien nieuwsberichten bespreek die me het meest opvielen.

[Column] Michiel Frackers: Nvidia verbijstert beleggers, maar crypto verslaat AI met gemak

28-05-2024 | 00:43:31
Wie vorig jaar de grootste tech-aandelen kocht, deed het qua rendement (+34 procent) slechter dan degene die focuste op AI-aandelen (96 procent stijging).

[Column] Michiel Frackers: OpenAI opent de aanval op Google, vergeet veiligheid?

21-05-2024 | 09:05:00
Aan deze uitspraak van J. Robert Oppenheimer moest ik deze week denken toen OpenAI de wereld verbaasde met de introductie van GPt-4o

[Column] Michiel Frackers: Apple zegt sorry en Microsoft sluit record CO2-contract

13-05-2024 | 11:35:00
Er is één plek waar ze dit weekend blij zijn met alle publiciteit rond Joost Klein en het Songfestival en dat is bij Apple.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.