[Column] Mo Walhof: Perceptie van AI in Marketing door een toekomstig marketeer -  een strandbedje

[Column] Mo Walhof: Perceptie van AI in Marketing door een toekomstig marketeer - een strandbedje

Ik zit nog aan het begin van mijn marketingcarrière, sterker nog, ik ben nog aan het studeren. Als tweedejaars student Commerciële Economie loop ik momenteel stage bij Incentro Africa in Kenia, waar ik full time mijn hobby van dingetjes mooi verwoorden kan toepassen en ik de fijne kneepjes van het vak marketing kan leren.

De eerste twee maanden zitten erop. Ontzettend leuk natuurlijk, ik leer onder andere wat jargon, blogs schrijven, content maken en evenementen organiseren en nog andere dingen op het gebied van marketing en persoonlijke ontwikkeling.

Even schrikken

Het was eigenlijk allemaal vrij niets aan de hand, totdat ik in de Volkskrant een rapportage las over een bedrijf die een fulltime AI-marketingmedewerker had aangenomen voor een kleine 400 euro per maand via het bedrijf Typetone AI. Er ging van alles door m’n hoofd. Ben ik dit nu voor niks aan het studeren? Is dit vak later eruit gedigitaliseerd? Niet per se. Sterker nog, het biedt me meer kansen dan ik ooit eerder had kunnen bedenken.

Eind 2022, toen OpenAI ChatGPT gratis uitbracht voor commercieel gebruik kon je enkel onder de indruk zijn, van wat dit programmatje kan verzinnen. Sindsdien is AI in een stroomversnelling gegaan. Voor ongeveer elke beroepsgroep is er inmiddels een AI-tool die met de maand beter wordt.

Inschatten wat AI al in het volgende jaar kan, is praktisch onmogelijk. Al helemaal zonder kennis van zaken, mij hoef je in ieder geval niet te vragen hoe AI leert en verbetert. Dit maakt iets heel opwindends net zo spannend. Als aspirant marketeer ga ik niet kunnen beginnen als Marketing Manager. Wat is het nut van onervaren marketeer als AI diens taken al kan uitvoeren voor een zesde van de prijs?

Dat is even schrikken maar het biedt ook juist de kans om veel meer klaar te krijgen in een korte tijd. De efficiëntie in het marketingvak zal hard meevaren op de golf van ontwikkelingen in AI.

Een nieuwe vorm van werken

Een bot zoals Typetone kan namelijk erg veel, het kan blogs voor je schrijven, LinkedIn posts maken - allemaal in de tone of voice van jouw bedrijf en SEO keyword onderzoek voor je uitvoeren. En dat is de gratis versie, die nog tientallen andere verschillende templates heeft, allemaal gericht op marketing.  En hoewel dit dus best intimiderend is, biedt het juist een kans in de vorm van een nieuwe efficiëntere manier van werken.

Momenteel doe ik de major Marketing Communicatie, hiervoor heb ik gekozen omdat het de meest creatieve major was in het curriculum. Nadeel hiervan is alleen dat digitale marketing, bijna niet meer voor komt tijdens mijn studie, dingen zoals zoekwoorden onderzoek, SEO-beschrijvingen schrijven en hoe je goed een meta tekst schrijft, zijn allemaal dingen die nu opeens niet meer van toepassing zijn, terwijl dit een enorm belangrijk onderdeel van marketing is tegenwoordig.

Met een bot als die van Typetone, kan ik nog steeds deze werkzaamheden effectief uitvoeren, terwijl mijn kennis hiervan lager is dan mijn mede studenten die voor Digital Marketing hebben gekozen.

En het werkt beide kanten op, want zij kunnen nu blog posts in de juiste tone of voice schrijven en in een handomdraai content strategieën maken. Deze hebben natuurlijk allemaal nog wel wat aanpassingen nodig maar enkel omdat de specialisatie ergens anders ligt, betekent niet dat het geen onderdeel meer is in de colleges. Waardoor er nog steeds een goede kennis is in hoe het er uit zal moeten zien en hoe wat werkt.

Funest voor de marketing stagiair

Wel kunnen deze ontwikkelingen funest zijn voor de aankomende marketing stagiaires, mocht het ooit wettelijk verplicht worden om een stagiair een stagevergoeding te geven.

Het slaat dan natuurlijk nergens op om een stagiair aan te nemen waarvan je niet van plan bent deze later in het bedrijf op te nemen. Voor dezelfde prijs heb je een tool die het allemaal niet hoeft te leren en niet alleen monetair is het onlogisch, ook kost het je huidige marketingwerknemers tijd om hem of haar op te leiden, die zijn dan dingen aan het uitleggen aan een stagiair terwijl er al een tool is die dat zonder enige uitleg kan.Het enige voordeel wat de stagiair dan heeft over de AI bot, is dat de bot niet door het kantoor kan lopen om koffie rond te brengen maar of dat het geld waard is - het lijkt mij sterk.

Allround marketeers

Maar voor de mensen onder ons die geen aankomend stagiaires zijn, betekent dit dus dat welke kant je ook op gaat, je jezelf kunt positioneren als een allround marketeer (behalve misschien de sales kant maar wie weet wat nog gaat komen). Wanneer je als marketingconsultant aan de slag gaat, kom je nooit in de situatie waar je tegen een client hoeft te zeggen dat hij beter naar een bureau kan gaan wat in communicatie specialiseert of in digitale marketing.

Dit geeft ons de kans om onszelf te positioneren als een allround marketeer, in plaats van enkel een digitale of bijvoorbeeld content marketeer.

En niet alleen dat, het bespaart ook bakken met tijd, waar een blog schrijven me eerst een paar uur kostte, kan ik nu bot gebruiken om het eerste concept te schrijven, waar ik dan een aantal aanpassingen in maak en dan is het ready to go.

Het is altijd makkelijker om de bedreigingen ergens van in te zien maar deze ontwikkelingen in AI brengen als je het aan mij vraagt juist meer kansen. In plaats van een zwaard van Damocles dat boven m’n hoofd hangt, kan ik later mijn werk rustig vanaf een strandbedje doen. Misschien hadden die opgepompte sales influencers in Bali op Instagram dan toch gelijk.

Mo Walhof is tweedejaars student Commerciële Economie aan de Hanzehogeschool Groningen. Op dit moment loopt hij stage bij Incentro Africa in Nairobi, Kenia

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Dentsu Creative en Media.Monks winnen Zilveren Lion

17-06-2024 | 16:26:00
Dentsu Creative en Media.Monks winnen Zilveren Lion. Media.Monks won die in de categorie Outdoor, Special Build voor de campagne Sex Education 4 van Netflix die onder de noemer The Fucking Car is gevoerd

[Interview] Joost van Dijk (Aethon), Bram Holzapfel en Cees Jan de Melker (VENGEAN) over de Aethon-campagne

17-06-2024 | 14:47:00
VENGEAN heeft een nieuwe 360-campagne You're on! ontwikkeld voor Aethon. We spreken hierover met Joost van Dijk, CMO van Aethon en Bram Holzapfel en Cees Jan de Melker, beiden Executive Creative Director bij VENGEAN

[Column] Anneke Bos: De paniekfabriek

17-06-2024 | 08:00:00
In deze column beschrijft Anneke Bos herkenbare situaties die tijdens de samenwerking met klanten en bureaus kunnen ontstaan. Vandaag: maak het niet te groot

[RAW Countdown to Cannes] Jeroen Icks, Joe Public

16-06-2024 | 07:00:00
RAW komt ook dit jaar met een mooie delegatie naar Cannes. Iedere dag stellen mensen uit de delegatie zich voor. 

[Cannes Lions 2024] TBWA, Media.Monks en Dentsu Creative op shortlists Outdoor en Health & Wellness

15-06-2024 | 22:57:00
TBWA\NEBOKO werd twee keer genomineerd voor Outdoor Lions. Media.Monks haalde vier nominaties binnen
 

 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.