[Column] Patrick Petersen: Finally draait het om dé Frisse Flexeconomy!

[Column] Patrick Petersen: Finally draait het om dé Frisse Flexeconomy!

We zitten al decennia in transitie. Na de eerste voetstappen van de automatisering, kenden wij een digitale transitie, toen de duurzame transitie, nog even tussendoor een post-corona en via een flexwerk-transitie nu dan maar die gehele economie in transitie. De transitie is inmiddels in haar definitie een continuproces van bewegingen geworden waarbij u zich vooral dient te conformeren aan weer een nieuwe variant van de economie. Bijna zou ik de impact van de kunstmatige intelligentie vergeten die vervolgens de gehele wereldeconomie in een welkome transitie van hyperautomatisering brengt.

Bij AI is het niet de vraag of je het gaat inzetten, maar hoe je het gaat inzetten. De Why van Simon Sinek kunt u dus in zijn geheel overslaan.

Nu een vermoedelijk tijdelijke economische krimp de scheuren blootlegt in de Nederlandse economie, zien we direct wie een fase van transitie heeft overgeslagen. En juist die Artificial Intelligence (AI) heeft het potentieel om de economie ingrijpend te veranderen in een ultieme flex-economie. Waar we snakken naar een betaalbare en meer duurzame en efficiënte economie vereist het van ons een fysieke intelligentie; meer dan ooit dienen wij Fris en Flexibel te zijn.

Jammer

Hyperige termen vertroebelen de essentie van een noodzakelijke, economische transformatie en vertragen de broodnodige herpositionering van organisaties die het virus internationaal blootleggen. Ook deze zin bevat trouwens hyperige termen. 

We hebben er weer veel goeroes bij. Deze keer helpen ze uw organisatie door die AI-transitie heen. Daarbij is zomaar een term – op zomaar een sociaal netwerk – droppen, iets anders dan de structurele ontwikkelingen doorzien. Over sociale media gesproken lijkt de ambitie van een doorgroei naar een "social business" meer dan ooit aandacht te krijgen bij de daadwerkelijke inzet van die Frisse, Flexibele economie.

Cultuur

De organisatiecultuur zit op korte termijn toch vooral in een overlevingsmodus. Daarbij ook het besef dat veel organisaties welzeker sociaal zijn, maar dit wellicht te weinig in de 'social' reflecteren en ondergeschikt maken aan een zoektocht naar marge-maximalisatie. Overleven kent veelal een focus op hard sellen. In het Nederlands gewoon 'verkoopgerichtheid' genoemd. De Frisse Flexeconomie lijkt in deze overgangsfase een zoektocht naar nuance, eeuwig geduld, het maken van de juiste keuzes waarbij AI ons een kijkje in de toekomst geeft met welkome voorspellingen.

Economie 3.x

Dat corona niet zomaar een gewone recessie achterlaat, wordt voor velen duidelijk. Werd na de kredietcrisis – uit 2008 – de arbeidsmarkt flexibeler, nu is het de beurt aan de gehele economie en manier van handelen. Het coronatijdperk is de virale overgang naar weer een nieuwe economie waar traditioneel op snelheid uitgroeit tot old skool. De noodzakelijke flexibilisering krijgt vorm in het thuiswerken, afstandsonderwijs, oneindige videovergaderingen en het creatief omgaan met vrijetijdsbesteding en biedt nieuwe kansen voor de eventbranche. New school draait om het feit dat je ook dit overleeft als je goed reageert op de veranderingen en discipline toont in een tijd van aanpassing.

Flex & Flow

Nederland is sterk in moeilijk doen. Wellicht is het wel de enorme overheidsinvloed die dit mechanisme in stand houdt. Calvinisme noemen wij dit trots en meer dan ooit zijn die culturele normen en waarden onder een vergrootglas gelegd. We hebben spijtig te veel meningen over conflicten waar wij soms eenzijdig over worden bericht en de culturele achtergronden nauwelijks van kennen. We veroordelen snel en houden met een grote mond het kleine landje wereldwijd op de kaart. In de praktijk zijn wij niet altijd flex. Poldermodellen laten organisatieculturen dichtslibben en het – als open economie – overal druk over maken maakt ons sociaal aangezicht allesbehalve chill en toegankelijk. De sociale media varen wel bij al onze meningen.

Zelfbeeld

Een nieuw cultureel-economisch zelfbeeld staat voor de deur. We hebben meer marktwerking, innovatie, openheid, inzicht, maar vooral creatieve geesten nodig die flexibel en met de juiste aanpak organisaties in beweging kunnen zetten. Naast de coronamaatregelen is het hoog tijd om ondernemers te ondersteunen bij hun weg naar innovatie, en degenen te belonen die hard willen werken. We verliezen talent aan het buitenland, terwijl buitenlands talent niet meer naar Nederland wil komen en overheidsmaatregelen demotiverend lijken te werken. Dit is een overgang naar een nieuwe, open, authentieke organisatiecultuur die leidt tot nieuwe inzichten en hybride klantrelaties. Een nieuwe morele code ontstaat, en dit is een state-of-mind 3.0 die menselijke groei bevordert en hogere eisen stelt aan klantrelaties. Uitdagingen voor velen in Nederland zijn nog niet eens op het niveau van State of Mind 2.0. Het gaat dus niet alleen om corona, maar ook om het snel dichten van een grote kloof in een korte tijd. Het gaat om het inhalen van concurrenten door rechts in te halen. Er is geen andere keuze.

Lief zijn de kunstmatige intelligentie goeroes die ons simpele stappenplannen voorschotelen om nog beter uit de crisis te komen. Sprekend over de laatstgenoemde revolutie; dan lijkt geen enkele organisatie klaar voor de cultuurimpact die de huidige transities, de groei naar een echte sociale organisatie, de boost in online commerce en mobile gebruik geven. 

De simpele stappenplannen zijn allang niet meer voldoende; maak van die Big Data even wat bruikbare profielen met wat simpele AI-toepassingen. Zet de profielen maar snel om tot leads, stof je socialemedianetwerken af en haal de kern eruit die echt wat oplevert. Focus en gebruik sociale media gerichter. Maak van die fake-contacten daadwerkelijke relaties. Maak keuzes. Ruim je bureau op. Ruim je afdeling en organisatie op en maak keuzes. Het lijkt allemaal zo simpel. Toch zit het echte succes tussen onze oren.

Koop liever boeken gevuld met inspiratie en visie en volg een van de vele gratis webinars aangeboden door frisse denkers. Stop met het recyclen van een oude economie en het aanspreken van klantgedrag dat al langere tijd tot het verleden behoort.

De stille revolutie is kunstmatig

De succesvolle state-of-mind zit vooral tussen de flexibele oren. We worden gedwongen om anders na te gaan denken, effectiever te werken en heilige huisjes af te breken. 2024 is – naast een focus tot overleven – een jaar van de gedwongen transitie en attitude die vraagt om een flexibele instelling. Maar juist dan groeit stilletjes de noodzakelijk ommezwaai van organisatiecultuur en klantgedrag door. We beginnen weer bij 1, we beginnen bij 2023+1.

--

Patrick Petersen RDM MA MSc is ondernemer met zijn bureau AtMost(TV), auteur van meer dan twintig boeken over marketing, tech en maatschappelijke ontwikkelingen, zoals zijn www.handboek.ai. Bovenal is hij docent en spreker. 

www.atmost.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[AI & Marketing door Patrick Petersen] Met AI klantbeleving boosten? Begin eerst met leveren!

18-06-2024 | 15:16:00
Patrick Petersen RDM MA MSc is onderzoeker, spreker, ondernemer, docent en auteur van onder andere het Handboek.AI en eigenaar van bureau www.atmost.nl

[AI & Marketing door Patrick Petersen] AI in marketing draait niet om tooltjes

16-04-2024 | 08:54:00
We lijken standaardwerk te willen automatiseren, waar een hedendaagse klant vooral maatwerk wil

[AI & Marketing door Patrick Petersen] 2024 wordt het jaar van de AI-fakevideo's!

22-01-2024 | 10:10:00
Nederlandse managers zeggen in een C-level onderzoek van een Amsterdams softwarebedrijf aanzienlijk vertrouwen in kunstmatige intelligentie (AI) te hebben.

Budi & Thijs schrijven meest gelezen column van 2023

29-12-2023 | 10:15:00
In onze serie meest overzichtsartikelen mag deze natuurlijk niet ontbreken: de lijst met de meest gelezen columns van 2023

[AI & Marketing door Patrick Petersen] We moeten iets met conversational AI!

16-11-2023 | 11:47:00
De kern van onze marketing- en media-inspanningen is altijd het brengen van (meer)waarde geweest. De waarde wordt opgeklopt in een doordachte marketingmix
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.