Marketing Report
[Column] Rosanne van Oort over Odido: liegen bij de koffieautomaat column

[Column] Rosanne van Oort over Odido: liegen bij de koffieautomaat

Onder de beplakking op het glas van mijn kamer lopen de benen van Thomas. Ik kan nog net mijn scherm uitzetten voordat hij binnenkomt. "Secret project?" vraagt hij. Ik beeld het draaien van een sleuteltje uit op mondhoogte. Hij zucht. "Pfff, hoelang nog?"

Een paar maanden eerder. Nog enigszins beduusd van het nieuws mail ik de geheimhoudingsverklaring terug. De merknamen T-Mobile en Tele2 gaan verdwijnen. Alle copy moet worden omgeschreven naar een nieuw merk. Ik had wel iets verwacht rondom Tele2, maar T-Móbile de prullenbak in? Wow. Dit wordt once in a career, besef ik.

Een handjevol collega’s bij De Combinatie van Factoren, het reclamebureau waar ik werk als schrijvende copywriter, is eveneens ge-onboard. Samen ontwijken we de kruisverhoren aan de lunchtafel en tellen we af naar 5 september. Als ik op familieverjaardagen vertel dat ik niet kan vertellen waaraan ik werk, denkt mijn moeder dat ik voor Defensie aan de slag ben. Nee, zo spannend is het nou ook weer niet. Het is maar reclame. We redden geen levens of de planeet. Maar het is wel heel leuk.

Tone of voice

Queen of copy Daniëlle van Hengst komt langs om me te briefen op de nieuwe tone of voice. Ook mag ze me de echte merknaam vertellen: Odido. Belangrijk om te weten voor het ritme van je zinnen. Ze verfrommelt het papiertje waar ze het even opschreef, om het spiegelende design te laten zien, en eet het op. Nee hoor. Maar het is wel de sfeer die er hangt. Tot kort voor de launch moeten we de nepnaam Elloh typen in alle copy en correspondentie.

"Ik ben naar mijn andere kantoor!" zeg ik tegen Thomas als ik wegloop. Hij kijkt twijfelachtig. Maar er is echt een secret brand office. In de buurt van het World Fashion Center in Amsterdam. De rest van de kantoren in het pand heeft doorzichtige ramen, bij ons is de boel afgeplakt. Studio M zegt een non-descript bordje. Bij de gemeenschappelijke koffieautomaat haal ik espresso met een wolkje liegbeest.

In de secret brand office zit ook de contentstraat van Entopic. Allemaal leuke, ambitieuze mensen. Ik ben onderdeel van de eindredactie en ga zelf ook copy schrijven. Stilletjes hopen mijn impostersyndroom en ik dat we de nieuwe tone of voice te pakken kunnen krijgen.

Webpagina’s, dm’s, edm’s, sms’jes, omdozen, foutmeldingen, appteksten, release notes, transitiecommunicatie, de muren op het hoofdkantoor, berichten voor als het eerder uitlekt, social posts, persberichten, boiler plates … ’s Nachts gieren mijn vingers nog met Mach 5 over de toetsen.

Maandagavond 4 september. Een geinig KPN-blogje over de naam Odido verschijnt online. Het mag de pret niet drukken. Nog een godsmirakel dat het niet eerder is gelekt. Dinsdagochtend 5 september om 10u, nadat de rest van de eigen werknemers is ingelicht, gaat het los in de media. En op de socials. Mensen vinden, vinden, vinden. Even vond ik het leuker toen het nog ons geheimpje was.

Daarna ben ik trots op de Mount Everest aan copy die we in zo’n korte tijd hebben verzet.

Rosanne van Oort is Senior Schrijvend Copywriter bij De Combinatie van Factoren

www.dcvf.nl

Gedrag beïnvloeden met creativiteit. Niet op gevoel, maar op basis van gedragspsychologie en ervaring met grote merken. Dat is wat wij doen. Digital, social, winkelvloer of massamediaal. Zodat jouw doelgroep in beweging komt. Niet voor niets zit ACT in onze naam en in ons DNA. Want to know how we make people act? Check www.dcvf.nl

Lees ook:

DCVF breidt team uit met vier leden

21-02-2024 | 10:51:00
Claire de Graaff, Emory Hoffman, Pieter Perry en Charlotte Broeken gaan het team van DCVF versterken

[Whitepaper Sessions 2023] Sanne Demir & Coen Zuijdervliet: Creativiteit en gedragswetenschap: twee tegenpolen die elkaar versterken

16-02-2024 | 11:44:00
Voorafgaand aan het M100 event begin december 2023 organiseerden Media Meetings en Marketing Report de Whitepaper Sessions, zes hoogwaardige kennistransfers in een marketeers only event. Onder de sprekers Sanne Demir en Coen Zuijdervliet van het activatiebureau De Combinatie van Factoren. Wij hebben hun gevraagd om hun presentatie samen te vatten in een column

[Column] Sanne Demir (DCVF): Als Mad Men kunnen veranderen, kunnen normale mensen het ook

15-02-2024 | 10:48:00
Mijn wat grijzere collega’s komen nog wel eens met verhalen uit die Goede Oude Tijd. Creatieve hoogtijden waarin de marketingbudgetten niet op konden

[Column] Sanne Demir (DCVF): Verschillende perspectieven op een pooltafel

10-01-2024 | 15:24:45
Zo verbazingwekkend simpel en toch zo vaak vergeten: de waarde van verschillende perspectieven

Budi & Thijs schrijven meest gelezen column van 2023

29-12-2023 | 10:15:00
In onze serie meest overzichtsartikelen mag deze natuurlijk niet ontbreken: de lijst met de meest gelezen columns van 2023

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.