Marketing Report
[Column] Sanne Demir - De Dans der Generaties: Van Disco tot TikTok column

[Column] Sanne Demir - De Dans der Generaties: Van Disco tot TikTok

In onze marketingwereld gaat het vaak over Gen Z. De generatie die alles op z’n kop zet. Eerlijk is eerlijk, wij doen er zelf ook aan mee. En terecht, wat mij betreft. Een beetje flauw uit mijn mond, gezien mijn eigen leeftijd. Maar ik ben van mening dat om in de transitie van de wereld te kunnen meevaren, je de nieuwe generaties moet begrijpen. Zij gaan de wereld verder vormen.

Onlangs had ik het met een collega over het effect van door Gen Z ingezette shifts in de wereld en hoe die ook effect hebben op het leven van andere generaties. Waarna het besef kwam: waarom is er eigenlijk alleen maar interesse in de transitie van Gen Z? Heeft niet elke generatie zijn eigen transities doorgemaakt? En kunnen we daar niet ook nog heel veel van leren?

Het grote generatiediner

Stel je eens voor dat de generaties samenkomen voor een groot familiediner. Generatie Z, die jonge neef die fundamentele maatschappelijke discussies moeiteloos combineert met eindeloos swipen op zijn smartphone, overtuigt de familie van het belang van verduurzaming, gesteund door feiten die hij heeft opgedaan uit zijn TikTok-feed.

Deze digital natives, geboren tussen 1997 en 2012, groeiden op met iPads in hun handen en hashtags in hun vocabulaire. Ze stellen de status quo ter discussie en zijn niet bang om hun bezorgde stem te laten horen, of het nu gaat om klimaatverandering, genderneutraliteit of de nieuwste viral challenge. Ze zijn de trendsetters in sneakers die de rest van de familie bij de pinken houden. En tornen aan de wetten waar zij aan gewend zijn.

Leven van opgebouwde nostalgie

Maar terwijl Gen Z tussen de discussies door de nieuwste danspasjes aan het leren is, zit oma Boomer aan het hoofd van de tafel, nostalgisch denkend aan de dagen van vinylplaten en bell bottom jeans. De babyboomers, die tussen 1946 en 1964 de wereld betraden, zijn nu de wijze ouderen die de overgang maken naar hun pensioen. Het is de laatste generatie die de nasleep van de Tweede Wereldoorlog zelf nog heeft meegemaakt. En uitbundig heeft gevierd dat dit nooit meer hoefde te gebeuren. En toch komt oorlog – al is het op andere schaal – nu weer verdomd dichtbij. En hoewel ze wellicht een indrukwekkende verzameling oude lp's (en spaargeld) hebben, voelen ze de verandering in hun portemonnee nu ze met pensioen zijn. Ook best onzeker allemaal.

Een rockconcert vol hoogte- en dieptepunten

Dan hebben we tante en oom Gen X, geboren tussen 1965 en 1980. Ze zitten in die intrigerende levensfase waar hun tiener het ene moment nog in de kelder gitaar speelt en het volgende moment het huis verlaat om op eigen benen te gaan staan. En zij moeten leren hoe een tweepersoonshuishouden – en relatie – ook alweer werkt. Ze vertellen hun tafelgenoten verhalen over het wachten bij de telefoon, hopend die ene belangrijke oproep niet te missen. Ze herinneren zich de dagen van de Koude Oorlog, de hoogtijdagen van MTV en het versturen van het eerste sms'je. Hun leven lijkt wel één groot rockconcert te zijn geweest, vol met hoogte- en dieptepunten.

Van verse tijdschriftpagina’s naar e-gemak

En laten we de vaak bekritiseerde millennials niet vergeten. Schommelend tussen analoge kindertijd en digitale volwassenheid. Geboren tussen 1981 en 1996, zijn ze groot geworden met de opkomst van het internet, de magie van de Nokia 3310 en later de wonderen van sociale media. Stel je voor: zij zijn die familieleden die het ene moment nostalgisch zijn over de geur van verse tijdschriftpagina's en het andere moment over het gemak van e-readers praten.

Millennials hebben hun eigen unieke uitdagingen gekend. De wereldwijde financiële crisis in 2008 raakte velen van hen net toen ze hun eerste stappen in de beroepswereld zetten. Ze werden geconfronteerd met de moeilijkheden van het studentenleven, hoge schulden en een competitieve arbeidsmarkt, allemaal terwijl ze probeerden een evenwicht te vinden tussen werk, leven en hun pas ontdekte passie voor avocado-toast.

Maar het zijn ook de millennials die de deuren hebben geopend naar de gig-economie, die het traditionele 9-tot-5 model hebben bevraagd en de betekenis van 'werkplek' opnieuw hebben gedefinieerd met digitale nomadisme. Ze hebben de wereld kennis laten maken met influencers, (een poging tot) duurzaam leven en de kunst van het minimalisme.

Dus, terwijl de millennials aan tafel zitten, scrollend door hun Instagram-feed en herinneringen ophalend aan die ene keer dat ze hun eerste mp3-speler kregen, brengen ook zij een uniek perspectief en ritme mee dat de symfonie van generaties rijker maakt.

Elke generatie zijn eigen dans

Hoewel het verleidelijk is om vooral gefascineerd te zijn door de jongste aan tafel - want laten we eerlijk zijn, de TikTok-dansjes van Gen Z zijn behoorlijk aanstekelijk - moeten we niet vergeten dat elke generatie zijn eigen dans heeft.

Iedere generatie heeft een eigen ritme, stijl en uitdagingen. En hoewel Opa Boomer misschien niet de Renegade dans kan uitvoeren en Tante Gen X niet precies weet wat een prela inhoudt, hebben ze allemaal hun unieke charme en levenslessen die ze aan tafel brengen.

Een symfonie van ervaringen

Van rock 'n roll tot hiphop en electro-pop: het leven is een symfonie van ervaringen en verhalen. Laten we dus niet alleen naar het nieuwste nummer luisteren, maar de hele afspeellijst waarderen. En wie weet, misschien worden de Disco klassiekers van Oma Boomer wel de volgende TikTok dance-challenge. Immers, we kunnen allemaal iets van elkaar leren.

Disclaimer: de omschrijvingen van generaties zijn uiteraard generalisaties en niet representatief voor iedereen binnen die generatie. De verschillen binnen generaties zijn immers net zo groot als die ertussen. Een extra reden om met elkaar in gesprek te gaan. Iedereen heeft zijn eigen verhaal om aan de symfonie toe te voegen.

Zin om verder te sparren over de rol van AI? Ik ben benieuwd naar je mening. Contact opnemen kan via LinkedIn, of sanne.demir@dcvf.nl

Sanne Demir, strateeg bij De Combinatie van Factoren

www.dcvf.nl

Gedrag beïnvloeden met creativiteit. Niet op gevoel, maar op basis van gedragspsychologie en ervaring met grote merken. Dat is wat wij doen. Digital, social, winkelvloer of massamediaal. Zodat jouw doelgroep in beweging komt. Niet voor niets zit ACT in onze naam en in ons DNA. Want to know how we make people act? Check www.dcvf.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief