Concertzender wil jazz- en wereldmuziekzender lanceren: World of Jazz

Concertzender wil jazz- en wereldmuziekzender lanceren: World of Jazz

De Concertzender heeft een plan gelanceerd om begin 2024 een volwaardige jazz- en wereldmuziekzender te beginnen met de naam World of Jazz. De bedoeling is dat dit een zender wordt die via DAB+ en internet zal uitzenden, naast de Concertzender. De zender is van plan ook een podium voor jonge musici te bieden, door concertopnamen uit heel Nederland uit te zenden. World of Jazz gaat nauw samenwerken met de Nederlandse jazz- en wereldmuzieksector: musici, podia, festivals en conservatoria.

Concertzender wijst op een demonstratie van eind juni 2023 voor meer jazz- en wereldmuziek op de (publieke) zenders, aangezien die in de loop der tijd is verdwenen.

Om de zender World of Jazz te realiseren, roept Concertzender om financiële hulp van jazz- en wereldmuziekliefhebbers. Daarbij hoopt Concertzender meer vrienden te werven maar ook zal een crowdfunding-actie worden gestart. Daarnaast wil Concertzender kijken of een hernieuwde samenwerking met de NPO mogelijk is en wordt op politieke steun gehoopt.

Het budget is onder andere nodig voor de technische implementatie, muziekprogrammering en de continuïteit. Ook is er de ambitie om World of Jazz-een plek op DAB+ te geven. De programmamakers van de Concertzender zijn onbezoldigde professionals, allen gepassioneerde kenners en specialisten in alle mogelijke genres.

Programmering

De programmering van World of Jazz geeft overdag een mix van non-stop jazz en wereldmuziek: van New Orleans tot nu, van Tango tot Mambo, van smooth tot impro, van Afrikaanse jazz tot Latin.

's Middags duikt de zender in de archieven: samenwerkingsverbanden tussen de Concertzender en het Nederlands Jazz Archief, North Sea, omroepen als VPRO, NTR en de voormalige Wereldomroep moeten ertoe leiden dat de rijke archieven geëxploiteerd kunnen worden.

Daarnaast is er in plaats voor verdieping en actualiteit met interviews, recente concertopnamen, nieuwe releases, nieuws over festivals, ontwikkelingen in de wereld van de jazz en de wereldmuziek. De focus ligt hierbij op jazz en wereldmuziek uit Nederland, jong talent, hedendaagse stromingen binnen de jazz en wereldmuziek, concertopnamen van alle Nederlandse podia. Ook zal er livemuziek klinken in de studio, afgewisseld met interviews.

Concertzender

De World of Jazz-zender wordt de tweede zender van de Concertzender. De hoofdzender blijft de zender waar klassiek, jazz en wereldmuziek een podium heeft en muziek te horen is voor liefhebbers die je bij de overige stations niet hoort. Een aantal jazzprogramma's waar bij de NPO geen ruimte meer voor is, zendt de Concertzender nu uit, zoals Co Live!, het programma van Co de Kloet. Concertzender is actief als publieke lokale zender van de publieke lokale omroepen van Amsterdam (POA) en Utrecht (OUS).

NPO Soul & Jazz en Sublime

De Concertzender die van 1998 tot 2007 onderdeel was van de NPO, werd nota bene bij de NPO per september 2006 overgenomen door NPO Radio 6 die jazz- en wereldmuziek uitzond van september 2006 tot januari 2016 en werd vervangen door het nog steeds bestaande (inmiddels) non-stop kanaal NPO Soul & Jazz (via onder meer internet en DAB+). De commerciële kavel op FM- en DAB+ met klassieke en jazzmuziek waar Sublime meer dan 10 jaar op uitzond, is per 1 september 2023 verdwenen. Sublime zendt sindsdien alleen op DAB+ en internet uit.

Themazenders

De Concertzender is op internet - als het gaat om jazz en wereldmuziek - actief met de themazenders Concertzender Jazz, Concertzender JazznotJazz, Concertzender Hard Bop, Concertzender Solta a Franga en Concertzender Wereldmuziek.

Buma Cultuur, Beroepsvereniging Improviserende Musici, World MusicForum, Jazzism en het Koninklijk Concervatorium Den Haag juichen het initiatief toe.

www.concertzender.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Column] David de Jong: NPO doet bijna aan taakverwaarlozing in zomermaanden

25-07-2024 | 19:26:18
Waarom heb je een NPO die bijna 1 miljard euro (waarvan 181.000 euro van Ster-gelden) incasseert van overheidswege? Je zou denken om een breed en divers publiek te voorzien van informatie, waaronder journalistieke inhoud, cultuur en educatie

XYZ Creative Agency ontwikkelt campagne Maritiem Museum voor 150-jarig bestaan

23-07-2024 | 16:52:00
Het Maritiem Museum bestaat 150 jaar. Om dat te vieren en breed uit te dragen, ontwikkelde XYZ Creative Agency een vrolijke publiekscampagne.

NPO Radio 1 verandert in RadiOlympia

23-07-2024 | 09:48:59
NPO Radio 1 maakt tijdens de Olympische Spelen van ’s morgens tot ’s avonds laat live radio vanuit Parijs onder de noemer RadiOlympia.

Closed on Monday ontwikkelt wervingscampagne Het Vergeten Kind en Kamers met Aandacht

15-07-2024 | 12:04:00
De campagne Een huisgenoot voor even, een ervaring voor het leven benadrukt de tijdelijke hulp die jongeren nodig hebben en de waardevolle ervaring die dit voor beide partijen oplevert.

Anton van Lieshout Head of Music Mediahuis Radio

15-07-2024 | 09:13:34
Mediahuis Radio heeft Anton van Lieshout per direct benoemd tot Head of Music van de hele radiotak. Hij wordt hiermee verantwoordelijk voor muzikale inhoud van Radio Veronica, 100% NL, SLAM!, Sublime en Sunlite. Hij wordt hiermee verantwoordelijk voor muzikale inhoud van Radio Veronica, 100% NL, SLAM!, Sublime en Sunlite. 
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.