Marketing Report
[Cross Media Bureau] Willem-Albert Bol over Abovo Maxlead interview

[Cross Media Bureau] Willem-Albert Bol over Abovo Maxlead

Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie het Bureau van het jaar is. Abovo Maxlead is genomineerd voor deze prestigieuze titel. We spreken met Willem-Albert Bol, CEO van Abovo Maxlead.

Kun jij Abovo Maxlead introduceren?

In de Nederlandse marketing- en mediawereld dagen wij, het grootste onafhankelijke bureau, je uit om buiten de lijntjes te kleuren. Met een team van 250 specialistische denkers en makers, brengen wij eigenzinnige marketing en media.

Van end-to-end strategieën tot gespecialiseerd advies, van veelzijdige crossmediale campagnes tot prestatiegerichte marketingbenaderingen – wij weerspiegelen onze, kritische, onafhankelijke en ondernemende mentaliteit.

Sinds onze koerswijziging in 2021 hebben we de markt opgeschud en ons meest succesvolle jaar ooit beleefd in 2022, met een omzetstijging van 25 procent, winstgroei van 16 procent en 41 nieuwe teamleden. En dit voelt de sector:

  • No. 3 Mediabureau Groep (RECMA 2022)
  • No. 3 Nielsen spend 2022
  • Grootste stijger & No. 3 Mediabureau én No. 2 op dimensie klanttevredenheid (Media Report 2022)

Met een indrukwekkende NPS van +40 procent en de capaciteit voor zowel grote adverteerders als kleinere, lokale klanten, vormen we een diverse en robuuste speler op de markt met een gemiddelde klantrelatie van 9 jaar. In 2022 haalden we op eigen kracht 90 procent van onze klanten binnen, met een overtuigende conversieratio van 70 procent, resulterend in 81 nieuwe accounts en een omzet van 21 miljoen euro, dankzij ons unieke new business-team, sterk netwerk en internationale netwerk Local Planet.

Hoe onderscheidt Abovo Maxlead  zich op crossmediagebied van andere bureaus?

Bij ons vind je klanten die uitdagers zijn, merken en organisaties die de status quo graag uitdagen. Ze verlangen naar een mediapartner met dezelfde mentaliteit, waar crossmediaal denken de standaard is. Digitaal is een vanzelfsprekendheid, maar als TV, radio, print of outdoor ook werken, dan gaan we daarvoor! Wij breken met conventies. Abovo Maxlead biedt kritisch en onafhankelijk advies, omdat we alles in eigen huis hebben. Onze specialisten beslaan alle facetten. Als onafhankelijk bureau worden we niet belemmerd door internationale structuren of (media-specifieke) doelen. Ons advies draait altijd om efficiëntie en effectieve mediakeuzes, precies wat onze klanten verwachten.

Welke stappen heeft Abovo Maxlead  in 2022 gezet op crossmedia-gebied?

Voor crossmedia zijn data een lifesaver. Daarom hebben wij AM Media.tech in het leven geroepen, ons specialistische label met een team van 25 professionals. Om consumenten tijdens hun klantreis te beïnvloeden, moet je precies weten waar wat gebeurt. Kijk bijvoorbeeld naar onze eigen krachtige tool, de Spotanalyser, die de impact tussen TV, radio en websitebezoeken monitort. Deze unieke creatie evolueert voortdurend en heeft al miljarden koppelingen gevonden. Een ander iconisch voorbeeld van crossmedia-data zijn onze onderzoeken met partner Markteffect. Samen brengen wij klantinzichten in kaart, waar vervolgens crossmediaal op gepland kan worden.

Op welke crossmedia case van Abovo Maxlead  ben je trots?

Scapino verlaagt drempels met Into Forty Six

Scapino maakt sinds 1974 kwalitatieve en modieuze schoenen toegankelijk voor iedereen. Vanuit het geloof dat geld nooit een rem mag zijn, wil Scapino financiële, mentale en maatschappelijke drempels verlagen. Nieuwe schoenen markeren vaak de start van een nieuw avontuur en met de pay off ‘neem die stap’ moedigt Scapino mensen aan het avontuur op te zoeken.

Scapino is één van de grootste schoenverkopers van Nederland, toch zijn er nog mensen die niet bij Scapino (willen) winkelen en Scapino zelfs niet overwegen. Scapino wil daarom relevant worden bij een breder publiek, nieuwe doelgroepen aantrekken en haar imago aanscherpen (modern en eigentijds).

Betaalbare pumps gaan vaak tot maat 42. Terwijl steeds meer mannen én vrouwen met een grotere schoenmaat zich vrij willen voelen om voor hakken te kiezen. Nu zijn zij aangewezen op speciaalzaken en betalen de hoofdprijs. Daarom ontwikkelden we samen met Scapino: INTO FORTY SIX (t/m maat 46).

In de introductiecampagne zijn glansrollen weggelegd voor fashion icon Mark Bryan en Drag Queen Miss Cartier. Twee rolmodellen die de weg vrijmaken om aan te trekken wat je wilt. In de campagne zien we een diverse groep dragers van hakken in grote maten. Door ze te plaatsen in een alledaagse context – de supermarkt – krijgt de campagne een absurdistisch karakter. Dat geeft Scapino de fashion credibility én toegankelijkheid die nodig is om nieuwe doelgroepen over de drempel te trekken (en bestaande klanten te bevestigen).

De collectie wordt high fashion neergezet. Met een kwalitatieve schoenendoos, winkelpresentatie en website. Door een pr en influencers aanpak pluggen we INTO FORTY SIX bij de ‘modegevoelige frontrunners’. Daarnaast genereren we maximaal bereik bij een breed publiek via TV, bioscoop en (getargete) online media.

Resultaten

De TVC scoort ruim boven benchmark op merk- en boodschapherinnering. Mensen die de TVC zagen hebben een positievere merkperceptie: vernieuwend (64 procent) en modern (61 procent). Bron: Ster Admeasure.

De campagne creëert veel buzz en wordt goed opgepakt door de media met een ROI van 13 (benchmark 8).
Gemiddelde weekomzet:
– Periode voor (wk 1-38) versus na (wk 39-50) campagne +15 procent
– Week 39-50 versus dezelfde periode vorig jaar +11 procent
Gemiddeld aantal bezoekers winkel:
– Periode voor (wk 1-38) versus na (wk 39-50) campagne +24 procent
– Week 39-50 versus dezelfde periode vorig jaar +20 procent
Media KPI’s (doelgroep 25-59 jr):
– 117 GRP’s, Bereik 1+ 53 procent, G.c.f. 2,2 (gecombineerd)

Welke rol speelt creatie in een marketingcommunicatiewereld die snel digitaliseert?

Hoe belangrijk wij de rol van creatie vinden, blijkt uit het feit dat we een eigen creatief content label hebben: AM Beyond*. Met een team van creatieve concept- en content-experts lanceren wij succesvolle campagnes en maken wij content die landt in de harten van klanten

Wij zien content als dé manier om merkoverweging te realiseren, de cruciale connectie tussen de Touch en Sell fase van de klantreis. Zonder overweging heb je immers geen kopers. Met content kun je een verhaal vertellen, ervoor zorgen dat consumenten jouw merk gaan waarderen. Het gaat om de juiste balans tussen het toevoegen van waarde aan je merkverhaal en het daadwerkelijk beïnvloeden van de perceptie.

Wij zijn de content regisseurs die storylines bedenken voor klanten. Deze oplossingen krijgen vorm in content en komen tot leven in de media. Onze diensten variëren van conceptontwikkeling, co-creatie sessies, customer journey strategie, buyer persona, contentstrategie tot het maken van diverse media-uitingen.

AM Beyond* heeft ondertussen al mooi werk gelanceerd: een campagne met Raymond van Barneveld voor TONZON op sociale media, een Tik Tok-campagne voor de Collegebundel van Wolters Kluwer en Vitens en het campagneconcept en uitwerking voor de een landelijke 360 campagne voor afronding van het faillissement van DSB.

Hoe helpt Abovo Maxlead klanten op gebied van het zinvol verzamelen en gebruiken van data?

Uitdagers innoveren per definitie

– Onze cultuur is gericht op innovatie. Collega’s krijgen tot 20 procent van hun tijd ruimte om bestaande oplossingen door te ontwikkelen of nieuwe initiatieven te ontplooien.

– Wij hebben partnerships met de best-in-class partijen om media, onderzoek, technologie en creatieve oplossingen voor onze klanten te vinden of ontwikkelen.

– Wij reserveren 18 procent van ons budget voor innovatie. Niet innoveren om te innoveren, maar gericht op leren en creëren van hypotheses en unieke meetplannen. Bewust niet ‘lui’ worden van onze bewezen succes(cases).

– Technologie is voor ons de drijver van innovatie. We zijn in staat om datagebruik en (eigen) ontwikkelde technologie voor elke fase van de customer journey in te zetten. Server-2-server, Max Leadmanager, AM Redirection CookieConsent.io zijn enkele voorbeelden van zelf ontwikkelde producten.

– Lef hebben staat centraal. Lef hebben om gewoon te beginnen en te proberen. Alle teams kregen AI als vraagstuk en ieder pakt in hun eigen discipline op.

– AM Media.tech: ontwikkeling van ons label met eigen developers, die eigen tooling ontwikkelen en bouwen. Deels voor toepassing op klanten (bv. Spot Analyzer voor effect van offline op online, Max Locations een hyperlokaal programmatic ad system) en deels voor interne toepassing (bv. Webvis: eigen media boekingssysteem).

Wat is de toekomst van reclame- en mediabureaus? En welke rol zullen adverteerders gaan spelen?

Ondernemers voor ondernemers

Wij zien onze klanten als partners, net als de andere betrokken bureaus in de mix. Vanwege onze onafhankelijkheid – én omdat ondernemen in onze genen zit – kunnen wij snel schakelen (wij hebben bijvoorbeeld geen last van internationale of groeps- stroperigheid).

Deze mentaliteit wordt bevestigd door onze klanten. Ons klanttevredenheidsonderzoek toont een opvallend hoge flexibiliteitscore. De hedendaagse klant vraagt om snelle doorlooptijden, gestroomlijnde processen en een grote dosis aanpassingsvermogen. Wij omarmen deze uitdagers.

Onze solide klantrelaties en hoge NPS rusten op diverse fundamenten. We bieden uitgebreide diensten met ons beste werk, juiste specialisaties, cross-/upselling en wereldwijde expansie via Local Planet, naast de groeiende vraag naar meeslepende content. We zetten in op klantenteams met een passie voor specifieke branches, wat energie en betrokkenheid opwekt. Onze nauwe betrokkenheid gaat zo ver dat we zelfs interim marketingfuncties vervullen, zoals recent bij Basic Fit, waar een teamlid 6 maanden lang een leidinggevende rol bekleedde. We verrijken onze klanten met initiatieven zoals klantendagen, onderzoek, seminars en online trainingen. In harmonie samenwerken met andere bureaus is ons credo, want in elke klantrelatie streven we gezamenlijk naar succes, met gedeelde doelen en uitdagingen als leidraad.

www.abovomaxlead.nl

www.crossmediaawards.nl

Lees ook:

WE DO! Wear the moment van WE Fashion GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:48:48
WE DO! Wear the moment van WE Fashion is de GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

World Padel Tour Amsterdam Open van Triple Double Sportmarketing Cross Media Event van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:30:48
Triple Double Sportmarketing dingt met de World Padel Tour Amsterdam Open mee naar de award voor Event.

Readification van The Invaders Cross Media Innovatie van het jaar 2023

19-10-2023 | 13:23:00
Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde als antwoord op die vraag de campagne Readification, waarbij gaming wordt ingezet

Margriet Cross Media Merk van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:08:32
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. DPG Media zendt Margriet in als Cross Media Merk.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.