[Cross Media Case] Paul Cudok over Mentos Grote Prijs van Nederland
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. Wavemaker zendt de case Mentos Grote Prijs van Nederland in. We spreken Paul Cudok, Senior Brand Manager bij Mentos, over het project.
Kun jij jouw bedrijf/organisatie introduceren?
Wavemaker is het grootste media & contentbureau van Nederland. Wavemaker mixed data, technologie en creativiteit om merken te laten groeien. Die groei ontstaat niet vanzelf; die moet je provoceren door nieuwe wegen te bewandelen. Positive Provocation noemt Wavemaker dat. DPG Brandstudio belooft maximaal resultaat voor merken door media, data en creativiteit slim in te zetten en advertising en content vanuit een zo relevant mogelijke invalshoek te ontwikkelen en te distribueren binnen het eigen netwerk. StudioM, het nieuwe creatieve collectief van GroupM, gelooft heilig dat synergie tussen creatie en media dé oplossing is om tot uitzonderlijke content te komen die opvalt.
Hoe kijken jullie vanuit jouw bedrijf/organisatie naar Cross Media?
StudioM trad op als verbinder tussen Wavemaker, DPG Brandstudio, Mentos en Grote Prijs van Nederland voor een frisse nieuwe crossmediale samenwerking. Samen geloven we dat crossmedia pas echt perfect is wanneer alle diepgaande kennis per kanaal en partner ook daadwerkelijk wordt ingezet om de content binnen die kanalen te sturen en te optimaliseren. Puur vak- en maatwerk dus, van idee tot aan productie en distributie. Crossmedia is meer dan de juiste content op de juiste plek met dezelfde eenduidige boodschap. Het gaat om vertrouwen in het partnership en opereren als één team.
Wat is de naam van de case?
Kun je de case omschrijven?
Welke media -en reclamebureaus waren betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne?
- Wavemaker (mediabureau & influencer marketing–BenR)
- StudioM (branded content/partnership advies & creatie)
- DPG Brandstudio (creatie & productie)
- Nu.nl/Qmusic
- Mentos
- Grote Prijs van Nederland / Sounders app
Welke media - en mediumtypes - zijn voor de campagne ingezet?
Een mediapartnership met Nu.nl en QMusic was het belangrijkste onderdeel van de campagne. Nu.nl omdat het de grootste online nieuwsbron van Nederland is en Qmusic omdat zij het grootste radiostation van Nederland is. De Grote Prijs van Nederland leverde mooie kwalitatieve content waardoor bovengenoemde kanalen in staat waren om geloofwaardige en relevante artikelen te maken. Dit werd voor een deel vanuit redactionele insteek ingezet en een deel paid. De hele journey van de Grote Prijs werd gevolgd. In aanloop naar de finale reisde de Fresh Talent Tourbus met de finalisten de grote steden af. Dit werd gepresenteerd door DJ Stephan Bouwma en leverde rijke content op.
Om de footprint bij de primaire doelgroep te vergroten en de engagement te vergroten werd er social media ingezet, zoals een samenwerking met TikTok-sensatie en muzikaal duo BenR.Nu.nl en Qmusic hebben een enorm groot en relevant bereik waardoor zij in staat waren om decontent succesvol te distribueren binnen het hele DPG-netwerk, wat weer organisch overgenomen werd door andere online (nieuws)platformen en nationale en lokale vakpers. Door de herlancering van de Grote Prijs van Nederland naar de Mentos Grote Prijs van Nederlandstond Mentos continu in the picture.
Wat waren de resultaten van de campagne?
De resultaten van de campagne waren uitstekend. Circa 60 procent van de doelgroep heeft een of meeruitingen op Nu.nl of Qmusic gezien. Meer dan 50 procent van de doelgroep die de uitingen gezien heeft weet Mentos te koppelen aan De Grote Prijs van Nederland en ca. 70 procent vindt het een goede fit. Daarnaast is de bekendheid van de Grote Prijs van Nederland gestegen (gemiddeld 22% extra bekendheid). De campagne heeft tevens positieve impact gehad op de slogan bekendheid Yes to Fresh.
Tevens wordt de sponsoring van Mentos op Mentos Grote Prijs van Nederland positief beoordeeld. De doelgroep vindt de sponsoring geloofwaardig, origineel en leuk, wat de relevantie voor Mentos verhoogt. Dit zien we terug in een significante stijging op voorkeur voor Mentos. In totaal waren er binnen het DPG netwerk ruim 290.000 landingen/article views en in totaal 35 miljoen impressies. Er waren in totaal 200.072 stemmen in de sounders app en 300 ingeschreven acts. Tiktok realiseerde 2 miljoen impressies op de Mentos Grote Prijs van Nederland content waarvan 1,6 miljoen organisch. Een groei van 123 procent in volgers (+10k). Een gemiddelde engagement rate van 6 procent (benchmark van 3-5%).
Credits beeld: Stijn De Winter
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
WE DO! Wear the moment van WE Fashion GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023
Jhelisa Panfred is De Belofte 2023
World Padel Tour Amsterdam Open van Triple Double Sportmarketing Cross Media Event van het Jaar 2023
Readification van The Invaders Cross Media Innovatie van het jaar 2023
Margriet Cross Media Merk van het Jaar 2023
DPG Media Cross Media Exploitant van het Jaar 2023
Kruidvat Cross Media Adverteerder van het Jaar 2023
Wavemaker is Cross Media Bureau 2023
Sophie van der Schaft Cross Media Persoon 2023
Cross Media Awards 2023: alle winnaars en genomineerden
DPG Media en Wavemaker grote winnaars Cross Media Awards 2023, Sophie van der Schaft Cross Media Persoon
[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?
Nominaties Cross Media Awards 2023 - KOOP NU JOUW KAARTEN
[Cross Media Adverteerder] Maarten Post over HORNBACH
[Cross Media Adverteerder] Maurice van Susante over Kruidvat
Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen