Marketing Report
[Cross Media Exploitant] Barbara Hazenberg en Mike van der Moolen over DPG Media interview

[Cross Media Exploitant] Barbara Hazenberg en Mike van der Moolen over DPG Media

Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem wordt bekendgemaakt wie de Exploitant van het jaar is. DPG Media dingt mee naar deze prestigieuze titel. We spreken Barbara Hazenberg en Mike van der Moolen, directie Advertising Nederland

Kunnen jullie DPG Media introduceren?

DPG Media bestaat uit een groep gedreven mediamakers: we informeren, inspireren en entertainen. Met 56 sterke crossmediale merken die hoofd en hart raken, het leven verrijken en mensen en adverteerders verbinden. We bereiken iedere maand 12,9 miljoen unieke Nederlanders, multimediaal. Dat is maar liefst 87 procent van de Nederlandse bevolking.

Goede onafhankelijke journalistiek is het kloppend hart van DPG Media. We belichamen kwaliteit, vakmanschap en innovatie. Ons doel is om aansprekende content te creëren en een optimale omgeving voor adverteerders te bieden. Met onze onafhankelijke media verbinden we adverteerders met de leefwereld van relevante doelgroepen, door het bieden van de juiste boodschap op het juiste moment, op de juiste plek. We versterken merken en daarmee de positie van onze klanten.

Wij zijn er voor adverteerders die vooruit willen én impact willen genereren. Afgelopen jaar hadden we 51.356 klantafspraken en verwelkomden we maar liefst 7537 nieuwe adverteerders. Deze prestaties hebben geresulteerd in vele crossmediale campagnes die weer hebben geleid tot een advertentie-omzetgroei van 18 miljoen op onze verschillende mediumtypen. Dit overtreft ons eerdere recordjaar 2021. En groei op groei is uitzonderlijk, zeker als de markt onder druk staat. Dit bevestigt onze positie als de meest krachtige mediapartner voor adverteerders.

Hoe onderscheidt DPG Media zich op crossmediagebied van andere media-exploitanten?

De durf om voortdurend te innoveren onderscheidt ons. Een goed voorbeeld hiervan zijn onze seamless ads die we in 2022 introduceerden. Door kleur, fonts en afbeeldingsgroottes op de omliggende context/content af te stemmen (met onderscheid tussen commerciële en redactionele content), worden zij als minder storend ervaren. Het resultaat mag er zijn: de engagement en CTR binnen campagnes lag vijf keer hoger met een viewability van boven de 80 procent en 21 procent hogere brandlift dan de benchmark.

In 2022 besloten onze vrouwenmerken nauwer samen te werken om een breder vrouwelijk publiek te bereiken. Dit initiatief resulteerde in het vrouwenplatform. Samenwerking tussen de vrouwelijke titels manifesteert zich op diverse manieren, waaronder het delen van on- én offline content. Ook levert de intensievere samenwerking hoogwaardige verhalen op doordat krachten worden gebundeld. Adverteerders profiteren hiervan door mee te liften op het merkimago en de context van een specifieke titel en hun bereik verder uit te kunnen breiden via het brede DPG-netwerk.

Ons salesteam wordt daarnaast regelmatig getraind (via onze eigen continuous learning programma) om adverteerders optimaal te adviseren over crossmediale inzet. Hierdoor blijven we niet alleen voorop lopen in innovatie, maar kunnen we ook onze klanten optimaal begeleiden in het benutten van ons portfolio.

Welke stappen heeft DPG Media gezet in 2022 op crossmediagebied?

Het afgelopen jaar hebben we grote stappen gezet op crossmediagebied: als serieuze podcastmaker behaalden we meer dan 90 miljoen downloads, waaronder de succesvolle podcast 'In de ban van Rian'. Verder breidden we ons digitale regionieuws in onze regio-edities uit, met een sterke focus op lokaal nieuws.

Hoewel we al meer dan honderd jaar actief zijn in kranten, magazines en radio, zijn we pas recentelijk onze digitale reis begonnen. Toch boeken we aanzienlijke vooruitgang: Zo verdubbelden Libelle.nl en Margriet.nl hun digitale bereik. Digitaal neemt steeds meer de kernpositie in binnen onze oorspronkelijk op print gerichte merken, zoals blijkt uit de groei van 12 miljoen euro in (digitale) advertentieomzet en het toenemende aantal digitale abonnementen dat gestegen is tot 800.000.

Elk van onze titels streeft ernaar om zich in te zetten op sociaal-maatschappelijke vraagstukken, dit alles met een crossmediale aanpak. Een mooi voorbeeld hiervan is Libelle EXTRA MAKKELIJK TE LEZEN, een tijdschrift op A2/B1-niveau voor laaggeletterden. Met 100.000 exemplaren, verspreid via verschillende kanalen (zoals buurthuizen, bibliotheken, ROC’s en de Libelle Zomerweek), en persoonlijke ervaringsvideo's van (ex)laaggeletterden (on- en offline beschikbaar), is dit initiatief een enorm succes. Het ontving PR-aandacht in oa Goedemorgen Nederland en Koffietijd.

Op welke crossmediale case van DPG Media zijnn jullie trots?

Echt trots zijn wij toch wel op de case met de Mentos Grote Prijs van Nederland waar we via een co-creatie tussen StudioM/Wavemaker, NU.nl en QMusic, de kans hebben gekregen om nieuw leven te blazen in een van de oudste Nederlandse pop talentenjachten, in opdracht van sponsor Mentos.

Centraal in de samenwerking stond het mediapartnership met NU.nl en QMusic. NU.nl, als belangrijkste online nieuwsbron, en Qmusic, als grootste radiostation van Nederland, sloten zich aan als partners voor de Mentos Grote Prijs van Nederland. DJ en programmamaker Stephan Bouwman fungeerde als ambassadeur voor dit evenement.

In samenwerking met NU.nl en QMusic hebben we content ontwikkeld om de journey van de Mentos Grote Prijs van Nederland te volgen en te promoten. Van aanmelding door acts, stemming door fans, samenwerking met QMusic tot en met de door DPG Media georganiseerde Fresh Talent Tour langs Utrecht en Rotterdam met live optredens en natuurlijk de registratie van de finale in Tivoli Utrecht.

Wij hebben een unieke sectie op NU.nl ontwikkeld waar redactionele content van QMusic gekoppeld aan branded content van Mentos voor een voortdurend media middelpunt van de campagne zorgde.

We hebben content gecreëerd, gepubliceerd en via ons gehele netwerk gepromoot op alle relevante momenten, van de start en inschrijving tot aan de juryselectie, audio- en videoclips van de eerste 30 geselecteerde acts, en de halve finales tot de uiteindelijke finale in Tivoli.

Vooral bijzonder was dat wij voor de content, in aanloop naar de finale, met de Fresh Talent Tourbus een ambient manifestatie van de Mentos Grote Prijs van Nederland hebben geproduceerd. Naast de lokale exposure, stond de Fresh Talent Tour, met QMusic DJ Stephan Bouwman garant voor rijke crossmediale en multimediale content.

Om de footprint in de doelgroep te vergroten, werden alle activiteiten in het mediapartnership kracht bijgezet met social media, waaronder een samenwerking met TikTok hitduo BENR die als presentatoren van de halve finales en finale in Tivoli ook hun weg vonden naar NU.nl.

De 23 artikelen met audio en video op NU.nl, 8 in programm momenten bij QMusic, 4 spots, 1 audioboard, de tientallen BENR posts op TikTok (op de kanalen van Mentos en BENR) en 4 live events (waaronder de Fresh Tour) hebben geweldige resultaten opgeleverd voor Mentos en De ‘Grote Prijs van Nederland’ als Mentos Grote Prijs van Nederland weer op de kaart gezet.

Klaar voor het vervolg in 2024!

Hoe verzamelt en gebruikt DPG Media data om zowel gebruikers als adverteerders beter te bedienen?

In Datalab, ons eigen dataplatform, gebruiken adverteerders in een privacy-conforme omgeving eenvoudig relevante first party data audiences vanuit ons netwerk. Hiermee kunnen ze hun doelgroep effectief bereiken en begrijpen, passend bij marktverschuivingen zoals het wegvallen van third party identifiers en zorgen over privacy en ondoorzichtigheid van third party data. Meer dan de helft van onze verkochte impressies maakt gebruik van onze Datalab first party data, waardoor adverteerders minstens 1,5 miljoen euro aan verborgen technologiekosten bespaarden.

Omdat adverteerders zich steeds bewuster zijn van hun brandsafety en het risico op de kwaliteit van bereik, rolden we afgelopen jaar als eerste Europese uitgever het Global Alliance for Responsible Media (GARM) uit. Ons eigen systeem analyseert en classificeert alle content op onze websites via geavanceerde NLP-technieken, waardoor adverteerders hun media-inkoop kunnen afstemmen op hun specifieke merkrisico-tolerantie.

We hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in ons eigen DPG-netwerk waarin de data-, abonnee- en advertentiesystemen zijn gekoppeld aan elkaar én alle merken van DPG Media. Dit zorgt voor een betere ervaring voor onze bezoekers: zo bieden we het gemak van één keer inloggen voor ons volledige netwerk. Hierdoor hebben miljoenen mensen via hun abonnement toegang tot al onze nieuwstitels.

Hoe zien jullie de mediatypen waarin jullie als exploitant actief zijn zich de komende vijf jaar ontwikkelen?

We zien dat consumenten onze media steeds op een andere manier consumeren, van dagbladen tot podcasts en digitale platforms. We signaleren duidelijk de opkomst van audiovisuele content. Binnen deze context is digitalisering niet langer voldoende; we zijn digitaal en daarmee crossmediaal. Onze focus ligt op de waarde van onze digitale producten, journalistiek en entertainment. We streven naar een niveau waarbij consumenten en adverteerders bereid zijn meer te betalen. Dit bereiken we door boeiende crossmediale content te creëren met nieuwe vertelvormen, aantrekkelijke vormgeving en verbeterde gebruikservaring. Dat we dit al goed doen wordt oa bevestigd door onze groei in de radiomarkt waar Qmusic doorgroeide naar een marktaandeel van 20,4 procent. En ook op podcastgebied, waar drie van onze podcasts afgelopen jaar genomineerd werden voor de Dutch Podcast Awards.

Daarnaast speelt technologie, met name AI, een cruciale rol en zal deze rol alleen maar groter worden. Bij AD.nl gebruiken we generatieve AI al voor weerberichten en sportverslagen en op NU.nl hebben we onlangs een feature geïmplementeerd waarmee redacteuren een samenvatting van artikelen kunnen genereren met behulp van AI. We willen hiermee testen of we bezoekers die minder tijd hebben kunnen helpen door ze kort bij te praten over (belangrijke) nieuwsgebeurtenissen.

Hoe veranderen media en marketingcommunicatie door de invloed van social en mobiel?

We erkennen de macht van Facebook, Google en Amazon en streven ernaar om onafhankelijk te blijven. Het is duidelijk dat zij een onevenredig groot deel van de advertentiemarkt domineren. Ons doel is om zo transparant mogelijk te blijven opereren. Wij geloven sterk in de waarde van kwalitatieve journalistieke content in tegenstelling tot willekeurig gegenereerde inhoud. Bovendien koesteren we de kracht van persoonlijk contact: met onze accountmanagers en specialisten onderhouden we nauw contact met onze klanten.

In het vierde kwartaal van 2022 zijn we begonnen met het testen (met een selecte groep klanten) van ons eigen self-service advertentieplatform. Dit jaar hebben we Ad Manager aan de gehele markt geïntroduceerd. Ad Manager stelt adverteerders in staat om op een snelle en effectieve wijze zelf digitale advertentiecampagnes op te zetten, te beheren en te optimaliseren. Met deze lancering optimaliseren wij de complexe digitale inkoopketen door de tussenkomst van derden sterk te verminderen. Dankzij deze vereenvoudiging wordt voor adverteerders de mediawaarde gemaximaliseerd en brand safety gegarandeerd. In combinatie met krachtige algoritmes levert dit forse besparingen en aanzienlijk betere campagneresultaten op. Hierin komt dan ook alles samen: onze investeringen in first party data, nieuwe impactvolle advertentieformaten, een onafhankelijke technische infrastructuur en premium content.

Wat is de toekomst van de media-exploitant? En welke rol zullen reclame-, mediabureaus en adverteerders gaan spelen?

We kunnen met zekerheid stellen dat de grenzen tussen verschillende bedrijfsdomeinen blijven vervagen. Als we naar de toekomst kijken, wordt het steeds duidelijker dat er een verdere fusie zal plaatsvinden om een volledig mediapalet aan te bieden. Deze ontwikkeling gaat hand in hand met de onvermijdelijke digitalisering.

Onze rol als media exploitant transformeert voortdurend. We gaan een nieuwe fase in waarin we niet alleen diensten verlenen, maar ook als consultancypartner fungeren. Onze verantwoordelijkheid beperkt zich niet langer tot het aanbieden van oplossingen, maar strekt zich uit tot strategische begeleiding. Deze evolutie heeft ertoe geleid dat we nauwer dan ooit tevoren samenwerken met onze adverteerders, reclame- en mediabureaus.

De voortdurende fusie van disciplines en de onstuitbare digitale transformatie wijzen allemaal op een toekomst waarin aanpassingsvermogen en innovatie sleutelwoorden zijn. Door deze veranderingen te omarmen, kunnen we samen met onze partners en klanten een duurzame impact hebben in het zich voortdurend ontwikkelende medialandschap.

www.dpgmedia.nl

www.crossmediaawards.nl

Lees ook:

WE DO! Wear the moment van WE Fashion GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:48:48
WE DO! Wear the moment van WE Fashion is de GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

World Padel Tour Amsterdam Open van Triple Double Sportmarketing Cross Media Event van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:30:48
Triple Double Sportmarketing dingt met de World Padel Tour Amsterdam Open mee naar de award voor Event.

Readification van The Invaders Cross Media Innovatie van het jaar 2023

19-10-2023 | 13:23:00
Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde als antwoord op die vraag de campagne Readification, waarbij gaming wordt ingezet

Margriet Cross Media Merk van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:08:32
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. DPG Media zendt Margriet in als Cross Media Merk.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.