Marketing Report
[Cross Media Merk] Eddy Guyt over 100%NL nieuws

[Cross Media Merk] Eddy Guyt over 100%NL

Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. 100%NL is genomineerd voor Cross Media Merk van het Jaar. We spreken Eddy Guyt, CEO van 100% Media & Partner Netwerk.

Kun jij jouw mediamerk introduceren?

100%NL is het meest complete mediamerk van Nederland. 100%NL is aanwezig als radiozender met een FM frequentie en via DAB+, op TV via 100%NL TV via alle grote providers, online via meerdere websites, alle denkbare social media pagina's, youtube, via een app, met diverse events en als printtitel met het 100%NL Magazine. Laatstgenoemde is ook verantwoordelijk voor diverse andere titels zoals het inflight magazine van transavia etc, waar zij op de cover staan als producent.

Het totale bereik van alle media bij elkaar is rond de 10 miljoen. Het 100%NL merk voldoet aan de behoefte van de markt voor een merk met de kernwaarden: sympathiek, toegankelijk, relevant en Hollands. Niet alleen is het merk uniek richting de consument, maar ook richting adverteerders. Het partnernetwerk is hier een goed voorbeeld van. Op deze manier wordt meer geboden dan alleen bereik.

Hoe onderscheidt 100%NL zich van andere mediamerken?

100%NL is een uniek merk dat zich met geen enkel Nederlands mediamerk laat vergelijken. Dat geldt voor de content op de radio- en TV-zender waar Nederlands product de boventoon voert, als ook de events en de online- en printkanalen. En alles moet voldoen aan de genoemde kernwaarden. Het merk is niet gebonden aan leeftijd, sekse of inkomensklasse zoals zo vele andere mediamerken.

Niet alleen is het merk uniek richting de consument, maar ook richting adverteerders. Het partnernetwerk is hier een goed voorbeeld van. Op deze manier wordt de printadverteerders meer geboden dan alleen bereik. Adverteerders zijn gratis lid van het 100% Media & Partner Netwerk en kunnen onderling aan elkaar worden voorgesteld voor samenwerkingen, activaties en, joint promotions. Ook mogen zij de diverse netwerkbijeenkomsten bezoeken.

Wat waren de successen en hoogtepunten van 100%NL in 2022?

In 2022 bleven de luistercijfers en het marktaandeel van het radiostation stijgen. Wekelijks werden meer dan 1 miljoen luisteraars bereikt. Ook was het merk weer mediapartner van grote evenementen zoals Holland Zingt Hazes, Beste Zangers Live, Toppers in Concert, Dutch Valley en Chantals Pyama Party. Online groeide het merk ook extreem snel. De website 100pm.nl had in de maand juni maar liefst 4,8 miljoen bezoekers.

In 2022 ging het van gemiddeld 2,5 miljoen naar gemiddeld 3,8 miljoen bezoekers per maand. Een groei van maar liefst 50%. Op social media groeide het merk sterk door naar 280.000 volgers. Ook werd het merk weer verder gestretched naar uitgaven van 100%NL Magazine die onder onze naam in opdracht van derden werden geproduceerd.

Welke stappen heeft 100%NL gezet op gebied van crossmedia?

De verschillende mediakanalen zoeken steeds vaker de samenwerking op. Commerciële boodschappen worden doorvertaald naar audio, print, TV en online, waarbij de specialisten op ieder vakgebied dit op hun eigen manier doen. Non-spot en advertorials wordt hierbij ook steeds vaker ingezet om de boodschap op een onderscheidende manier naar voren te brengen. Verder is er geïnvesteerd in kanalen zoals tiktok en youtube waar eigen programma's en items voor zijn bedacht waar adverteerders op kunnen inhaken. Voorbeelden hiervan zijn:

De spot – YouTube en Instagram

• Held van 100 – Instagram
• De gastenlijst – sfeer content Instagram & actiepagina
• De uithaal – Instagram story's en wall & Actiepagina
• Tranen gelachen – Instagram
• De Hit van 100 – Instagram

Daarnaast zijn we in 2022 gestart met Tiktok. Van duizenden views groeide het naar tienduizenden en inmiddels zijn er video's met meer dan dan 1 miljoen views. Dit is alles is dus gestart in 2022. Een zeer belangrijke stap weten we nu. Want wie de jeugd heeft, heeft immers de toekomst.

Ook wordt er in 2022 geparticipeerd in nieuwe kanalen waardoor 100%NL haar klanten nog meer op maat kan bedienen. Een goed voorbeeld hiervan is de participatie van 50% in foodplaces. Dit instagram receptenkanaal is na de participatie al 300% gegroeid door promotie via de bestaande kanalen van 100%NL. Op deze manier kunnen foodmerken gericht worden bediend.

Wat is jouw visie op crossmedia en de ontwikkeling van crossmedia met betrekking tot mediamerken?

Cross media is een mooi woord en het klinkt goed, maar in de praktijk is het vaak moeilijk te realiseren. Online, radio, tv en print zijn verschillende disciplines en afdelingen. Vaak werken er ook een ander soort mensen en hebben zij hun eigen ideeën, targets en doelstellingen. Om deze mensen en afdelingen allemaal op 1 lijn te krijgen in een gezamenlijke campagne vergt aandacht en geduld.

Mijn visie is dat er geen vrijblijvendheid meer moet zijn, cross mediaal denken is een 'must'. Daarbij moet steeds goed worden gekeken naar de specifieke voordelen per medium en hoe deze kunnen worden ingezet om de doelstellig van de klant te bereiken. Aan de kant van consument kun je de content ook aantrekkelijker maken als de media elkaar versterken. Wel moet altijd het evenwicht worden gezocht tussen wat goed is voor de klant en wat leuk is voor deze luisteraars, volgers en lezers. De boodschap moet niet irriteren en bepaalde merken kunnen afbreuk doen aan ons feel good merk. daar moeten we van weg blijven.

Op welke crossmediacase uit 2022 waarbij 100%NL was betrokken, ben je trots?

De case met de landelijke speelgoedketen Top1Toys is er één waar wij zeer trots op zijn. Dit omdat vrijwel alles wat in onze mogelijkheden ligt wordt aangewend en we dit hebben kunnen aanbieden tegen een laag tarief.

Kun je de case omschrijven? Welke media en mediumtypes zijn bij deze campagne ingezet?

Top1Toys had meerdere doelstellingen. Enerzijds willen ze hun klanten waarderen door het geven van een cadeau, anderzijds willen ze meer traffic naar de winkels en hun naamsbekendheid vergroten. En dit alles met een beperkt budget. Als cadeau hebben we gekozen voor een magazine: De 100%NL Familiespecial. Bewust is hier niet de naam van Top1Toys aan toegevoegd om de 'cadeauwaarde' te optimaliseren. De content is geheel aangepast op de doelgroep (families met jonge kinderen) en er is een speciale cover geschoten met Danny Froger en Ann Dominique Wilten en hun gezin. Samen zijn zij goed voor 150.000 volgers, waarmee we ook direct influencers konden inzetten voor de promotie.

Om voor extra traffic te zorgen buiten hun eigen klantenkring zijn wij op zoek gegaan naar andere partijen die het magazine ook zouden kunnen verspreiden. Dit werden naast de leestafel en leesmap (vanwege hun enorme bereik), ook de schoenenretailer vanHaren. Bij aankoop van kinderschoenen kregen hun klanten ook dit magazine. Hierdoor was distributie onder nieuwe potentiële klanten in de doelgroep verzekerd. In een tijd waarin huis-aan-huis verspreiding steeds moeilijker wordt en je veel 'waste' hebt aan mensen jonge kinderen, is dit extreem waardevol.

Om de kosten van de productie en het drukken van het magazine (oplage 100.000) voor Top1Toys te drukken, hebben we advertenties in het magazine verkocht aan (niet concurrerende) derden die zich ook op families richten. De website en socials van 100%NL hebben een belangrijke rol gespeeld in het 'teasen' van het magazine. Belangrijke shoots werden daar belicht, en content werd gedeeltelijk alvast gedeeld.

Later is online ook ingezet om het magazine te promoten. Dit niet alleen qua content, maar ook het actiemechanisme waarin je het magazine gratis kon ophalen bij de genoemde partners. Radio is gebruikt als 'call to action' mechanisme. 'Ga nú naar Top1Toys en ontvang de 100%NL Familiespecial gratis bij iedere aankoop'. In de radiospot werd verder de inhoud van het magazine gecommuniceerd.

Met de actie werden alle doelstellingen ruimschoots gehaald tegen een zeer laag tarief. De klant was zeer tevreden en heeft de actie in 2023 herhaald en wil dit ook weer doen in 2024. De ingezette mediumtypes zijn: influencers, tiktok, instagram, facebook, website, nieuwsbrief, print en radio. Verder is optimaal gebruik gemaakt van het partner netwerk van 100%NL voor de extra verspreidingskanalen en de verkoop van advertenties om de kosten van de campagne te minimaliseren.

Hoe ondersteunt 100%NL adverteerders?

100%NL heeft een selectief bereik waardoor ze gericht kunnen adverteren. Ze kunnen daarbij kiezen uit diverse mediatypes, waarbij wij altijd creatief meedenken. Wij hebben speciale creatieve teams die zich verdiepen in de klant en de doelgroep. Creativiteit en ervaring is hierbij heel belangrijk.

Dit vertaalt zich in goed gelezen advertorials in print en online en op radio in branded content (non)spot campagnes en combinaties van deze middelen. We streven ernaar van adverteerders 'love brands' te maken door toffe campagnes uit te serveren aan onze doelgroep. Uiteindelijk gaat hierdoor ook de gunfactor richting deze merken omhoog, wat ook weer resulteert in meer verkoop en naamsbekendheid.

Resultaten worden contant bijgehouden en waar nodig kan worden bijgestuurd. Verder nodigen wij onze adverteerders uit op events, waar zij de mogelijkheid hebben te netwerken met andere adverteerders. Tenslotte is het ook mogelijk om via ons met andere adverteerders in contact te komen. Dit is uniek in het huidige medialandschap. het woord 'adverteerder' gebruiken wij zelf nooit, wij spreken liever over partners. Adverteren is vaak eenzijdig en een partnership heeft meerdere lagen.

www.100pm.nl

www.100p.nl

www.crossmediaawards.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

WE DO! Wear the moment van WE Fashion GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:48:48
WE DO! Wear the moment van WE Fashion is de GOUDEN Cross Media Case van het Jaar 2023

Jhelisa Panfred is De Belofte 2023

19-10-2023 | 13:37:00
Tijdens Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Jhelisa Panfred, strategist bij HERC, uitgeroepen tot De Belofte van het jaar 2023.

World Padel Tour Amsterdam Open van Triple Double Sportmarketing Cross Media Event van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:30:48
Triple Double Sportmarketing dingt met de World Padel Tour Amsterdam Open mee naar de award voor Event.

Readification van The Invaders Cross Media Innovatie van het jaar 2023

19-10-2023 | 13:23:00
Hoe krijg je jongeren weer aan het lezen? The Invaders ontwikkelde als antwoord op die vraag de campagne Readification, waarbij gaming wordt ingezet

Margriet Cross Media Merk van het Jaar 2023

19-10-2023 | 13:08:32
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. DPG Media zendt Margriet in als Cross Media Merk.

DPG Media Cross Media Exploitant van het Jaar 2023

19-10-2023 | 12:36:00
Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is DPG Media uitgeroepen tot Cross Media Exploitant van het jaar 2023.

Kruidvat Cross Media Adverteerder van het Jaar 2023

19-10-2023 | 12:21:00
Kruidvat is door AGE Media voorgedragen als Cross Media Adverteerder van het Jaar en is door de jury uitgeroepen tot winnaar.

Wavemaker is Cross Media Bureau 2023

19-10-2023 | 11:21:17
Tijdens de Cross Media Awards 2023 op 18 oktober in PHIL Haarlem is Wavemaker uitgeroepen tot Bureau van het jaar.

Sophie van der Schaft Cross Media Persoon 2023

19-10-2023 | 07:43:00
Sophie van der Schaft is CEO van &.media group. Zij is uitgeroepen tot Cross Media Persoon van het jaar 2023.

Cross Media Awards 2023: alle winnaars en genomineerden

19-10-2023 | 07:42:00
Op 18 oktober werden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. Hier vind je alle winnaars

DPG Media en Wavemaker grote winnaars Cross Media Awards 2023, Sophie van der Schaft Cross Media Persoon

18-10-2023 | 12:35:00
DPG Media en Wavemaker grote winnaars Cross Media Awards 2023, Sophie van der Schaft Cross Media Persoon

[Belofte Forum] Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

10-10-2023 | 15:39:00
Met enige regelmaat vragen wij een aantal beeldbepalende spelers in de markt naar hun mening in de rubriek FORUM. Deze keer vragen we de genomineerden voor De Belofte 2023: Wat snapt de gevestigde orde in onze business niet wat jonge mensen wél snappen?

Nominaties Cross Media Awards 2023 - KOOP NU JOUW KAARTEN

06-10-2023 | 09:43:00
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. Hier vind je de nominaties

[Cross Media Adverteerder] Maarten Post over HORNBACH

03-10-2023 | 18:33:00
Op 18 oktober worden Cross Media Awards 2023 uitgereikt in PHIL Haarlem. HORNBACH is door Serviceplan voorgedragen als Adverteerder van het jaar en is nu ook genomineerd voor deze prestigieuze prijs. We spreken Maarten Post, Hoofd Marketing & Communicatie bij HORNBACH

[Cross Media Adverteerder] Maurice van Susante over Kruidvat

03-10-2023 | 09:10:00
Kruidvat is door AGE Media voorgedragen als Adverteerder van het jaar en is nu ook genomineerd voor deze prestigieuze prijs. We spreken Maurice van Susante

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief