[Column] Arjan Leest (Cogonez): De gezamenlijke Kerstbelofte van Plus en Albert Heijn
Kerstcommercials. Altijd leuk om ze analyseren. Dit keer viel mij vooral de overeenkomsten op tussen Plus en Albert Heijn.
Dezelfde soort muziek Dezelfde video sfeer/ techniek Dezelfde typecasting Hetzelfde thema
Wat ook opvalt is dat dit jaar wordt gekozen voor slechts 1 cliché. Voorgaande jaren werd alles nog uit de kast getrokken om een tranentrekker te creëren. Overleden familie, mensen in het ziekenhuis, gescheiden ouders en zielige kindjes.
Ik ben blij te zien dat dit jaar wordt gekozen voor een iets meer positieve benadering.
'Mensen samenbrengen voor het Kerstdiner'.
Die gedachte brengt mij bij het volgende. Een oproep aan beide supermarktketens:
Ik zie regelmatig burgerinitiatieven waarbij jullie proposities worden verwezenlijkt. Initiatieven waarbij mensen die eenzaam zijn, of mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank worden uitgenodigd om samen te genieten van een kerstdiner. Zelfs transport voor halen en brengen wordt geregeld, bijvoorbeeld door de plaatselijke buurtbus. Maar vaak wordt er wel gevraagd om een eigen bijdrage. Iemand moet ten slotte de kosten dragen.
Hoe mooi zou het zijn als jullie daar (gezamenlijk? Het is tenslotte Kerst) een bijdrage leveren in de vorm van sponsoring (in natura). Of anders gezegd: put your money where your mouth is.
Dat is het échte Kerstgevoel! Dan gaan we jullie boodschappen écht geloven!
Het is toch gekmakend! De marketing en communicatieafdelingen van KPN en VodafoneZiggo werken dag in dag uit aan het zorgvuldig bouwen van consumentenvertrouwen. Daar gaat heel wat tijd en geld inzitten
Na een uitgebreide bureauselectie heeft het Zenner gekozen voor Bien Innovation (Sabien Duetz) en Cogonez (Arjan Leest) voor het aanscherpen van haar merkpositionering
Elk merk heeft een boodschap te vertellen, maar niet elk merk heeft een Odido-budget. Merken met kleinere budgetten moeten daarom creatief en slim zijn.
Arjan Leest is Strategy & Innovation Director bij Cogonez, dat hij samen met Bas Oosterwal heeft opgericht in 2022. We spreken hem over Cogonez en ontwikkelingen in de markt