Marketing Report
Dentsu Creative ontwikkelt campagne voor Randstad over tekort aan vakmensen nieuws

Dentsu Creative ontwikkelt campagne voor Randstad over tekort aan vakmensen

Randstad Nederland & Dentsu Creative Amsterdam zien dat vakmanschap last heeft van een imagoprobleem. Door in te haken op de ontwikkelingen op AI-gebied, wordt positieve aandacht voor praktische beroepen gecreëerd.

Randstad Nederland pleit in een campagne voor een hernieuwde waardering van praktische beroepen. Er is namelijk een groot tekort aan vakmensen,  deels door een gebrek aan waardering. Praktische beroepen waar zowel met hoofd als handen wordt gewerkt zijn bovendien lastiger te vervangen door robots of artificial intelligence (AI). Een perfecte aanleiding om Nederland enthousiast te maken voor praktische beroepen. 

Groot tekort aan praktisch opgeleiden

In alle regio’s in Nederland stijgt het tekort aan vakmensen in praktische beroepen, zo blijkt uit recente cijfers van Randstad Nederland. Landelijk staan er momenteel ruim 195.000 vacatures open in de categorie praktische beroepen. Onder praktische beroepen verstaan we banen waarin je je handen gebruikt om je vak uit te oefenen, waar menselijke skills onmisbaar zijn. Skills die niet te automatiseren zijn door bijvoorbeeld AI.

AI haalt HAVO, zakt voor MBO

Randstad Nederland nam de proef op de som en liet ChatGPT alle havo-examens voor het pakket Natuur en Gezondheid afnemen. Daarnaast legde de AI-software ook een praktijkexamen MBO af. Gerekend met een conservatieve N-term van 1.0 slaagt de AI met vlag en wimpel voor de HAVO, maar zakt voor het MBO praktijkexamen.

Randstad Nederland heeft de tweede correctie van het examen laten uitvoeren door twee vakdocenten waaronder: Marc van Oostendorp, hoogleraar Nederlands en Academische Communicatie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

De uitslag van het praktijkexamen van ChatGPT is een samenwerking met het Het Zadkine Logistiek College in Rotterdam. De reactie van het Zadkine: ChatGPT4 was enorm sterk in feitenkennis, maar dingen zoals het uitvoeren van fysieke handelingen, en het ervaren van echte empathie, was de AI totaal niet toe in staat. Dit is een bevestiging dat, hoewel AI aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt, het MBO voorlopig toch nog te hoog gegrepen is.

De campagne wordt uitgerold in diverse media zoals radio, online en outdoor.

Nic Huiskes, Directeur Marketing, Communicatie & Intelligence Randstad Nederland: "De turbulente ontwikkeling op het gebied van AI is een geweldige kans om om juist deze praktische beroepen, die zo onmisbaar zijn om de Nederlandse economie draaiende te houden, in de spotlight te zetten."

Werken aan de wereld van werk

Jasper Janssen, Creative Director bij Dentsu Creative Amsterdam: "Met Randstad Nederland willen we de wereld van werk verbeteren en met deze campagne bouwen we verder aan dat verhaal."

Werner Klaassen, directeur Randstad Nederland: "Zonder vakmanschap loopt onze arbeidsmarkt en maatschappij vast. Technologie zoals AI kan veel en helpt ons zeker productiever te worden. Maar het kan geen warmtepomp installeren of zonnecollectoren op daken monteren. Ook brengt het weinig verlichting in de kinderopvang en missen onze ouderen de zorg die zij nodig hebben. We moeten daarom trotser zijn op vakmensen en meer Nederlanders stimuleren een praktisch beroep te overwegen. De cijfers op de arbeidsmarkt laten zien: wie kiest voor vakmanschap heeft de toekomst."

Dit persbericht is geschreven met een beetje hulp van ChatGPT.

www.dentsucreative.com

www.randstad.nl

Lees ook:

N=5 Grote Winnaar Content Marketing Awards 2023 - Axioma, iO en Cheil runners-up

28-11-2023 | 23:06:00
Onder het genot van de virtuoze presentatie van Iris van Lunenburg zijn op 28 november in Beeld en Geluid in Hilversum de winnaars van de tweede editie van de Content Marketing Awards bekendgemaakt

Dentsu Creative lanceert DOJO: Creative Technology Lab voor prototypes

27-11-2023 | 07:00:00
Hier kunnen merken een concept in vier weken tot leven brengen met een werkend prototype, waarmee de waarde in de echte wereld getest kan worden

[Interview] Boris Nihom (Dentsu Creative): Onze manier van werken is gestoeld op intensieve samenwerking en samen optrekken met de klant

23-11-2023 | 09:46:00
In de aanloop naar de publicatie van de Reclamebureau100 2024 op het M100 Event op 7 december in Club ACE in Amsterdam, publiceren wij een serie interviews met genomineerden die deelnemen aan het event

[Grow] Dit kun je leren van Dentsu Creative Amsterdam, SAN Bureau van het jaar 2023

22-09-2023 | 10:54:00
Dentsu Creative is verkozen tot Bureau van het jaar. Wat kunnen we van het Bureau van het jaar leren? En wat zijn de successen en uitdagingen?

[CMTA] Dentsu: Randstad - Andersom Sollicitatie

22-09-2023 | 08:50:00
Samen met de grootste werkgevers van Nederland (tegelijk ook de belangrijkste klanten van Randstad) draaien we het hele sollicitatieproces om.

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.