Digital Service Act in werking voor grote online platforms; per februari 2024 voor iedereen

Digital Service Act in werking voor grote online platforms; per februari 2024 voor iedereen

De Digital Service Act is per 25 augustus 2023 in werking getreden voor grote platforms. Per 17 februari 2024 geldt deze Europese wet voor iedereen.

19 grote online platforms en zoekmachines moeten voortaan voldoen aan de in deze Europese wet opgenomen verplichtingen. Zo moeten ze illegale inhoud en desinformatie gericht aanpakken, hun aanbevelingssystemen aanpassen en transparant zijn over online reclame via hun platforms.

Het gaat om Alibaba AliExpress, Amazon Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, SnapChat, TikTok, X (voorheen Twitter), Wikipedia, YouTube, Zalando, Bing en Google Search. AliExpress, Booking.com en Snapchat opereren (juridisch) vanuit Nederland ten behoeve van de Europese Unie.

Deze diensten hebben maandelijks gemiddeld meer dan 45 miljoen actieve gebruikers. Deze platforms en zoekmachines moeten jaarlijkse beoordelingen van de zogenaamde systeemrisico's van schadelijke onlinepraktijken op hun diensten uitvoeren. Te denken valt aan de verspreiding van illegale goederen of content en het verspreiden van desinformatie via hun diensten. Zij moeten hiertegen maatregelen nemen. Ook krijgen zij controles op hun gebruikte algoritmes.

Boete

Als deze allergrootste platforms en zoekmachines niet voldoen aan de DSA, kunnen door de Europese Commissie boetes worden opgelegd tot 6 procent van hun mondiale jaaromzet of dwangsommen tot 5 procent van hun gemiddelde dagelijkse inkomsten.

De Digital Service Act geldt vanaf 17 februari 2024 ook voor andere online diensten en platforms. De DSA gaat daarnaast gelden voor andere in Nederland en Europa veel gebruikte onlinemarktplaatsen, sociale netwerken, zoekmachines, cloudaanbieders, internetproviders en platforms om content te delen zoals videoplatforms en online reis- en accommodatieplatforms.

Onlinemarktplaatsen moeten bijvoorbeeld meer informatie inwinnen én publiceren over de bedrijven (handelaren) op hun platform. Ook moeten digitale diensten onder andere de regels voor het verwijderen van informatie of gebruikersaccounts uitgebreider uitleggen aan gebruikers. Op 17 februari 2024 moeten alle tussenhandeldiensten volledig aan de in de gehele EU geldende aan de Digital Service Act voldoen.

Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid digitale diensten

Nederland heeft gepleit voor diverse onderdelen die in de DSA terecht zijn gekomen. Zo moeten online marktplaatsen straks meer informatie inwinnen over de bedrijven (handelaren) die producten of diensten verkopen via hun platform. Dit moet helpen om malafide handelaren te ontmoedigen en te identificeren, neemt oneerlijke concurrentie weg en maakt het makkelijker om als consument je recht te halen.

Ook verplicht de DSA straks aanbieders van digitale diensten om bij het modereren van inhoud rekening te houden met de grondrechten van gebruikers én ze hier uitgebreider over te informeren. Zij moeten bovendien makkelijk toegankelijke en gebruikersvriendelijke klachtenprocedures hebben voor gebruikers.

Aanpak van onwenselijke gepersonaliseerde advertenties  

Via de DSA wordt het online platforms verboden om nog langer advertenties te personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid. Minderjarigen zijn straks bovendien extra beschermd tegen gepersonaliseerde advertenties. Dat moet eraan bijdragen dat ze geen ongepaste reclame te zien krijgen.

Desinformatie

Daarnaast biedt de DSA ook de mogelijkheid om burgers beter te beschermen tegen desinformatie, nepnieuws en schendingen van grond- en mensenrechten. De allergrootste online platformen en zoekmachines moeten namelijk maatregelen nemen om risico’s van hun dienstverlening voor onder andere de samenleving en de democratie te verminderen. Daarnaast bevordert de DSA transparantie. Door rapportageverplichtingen en de toegang tot data voor onderzoekers beter te regelen, krijgen we meer inzicht in hoe grote platformen werken.

Grote bedrijven betalen zelf heffing voor toezicht

De Europese Commissie houdt vanaf 25 augustus 2023 toezicht op naleving van de DSA door grootste online platformen en zoekmachines. De bedrijven betalen zelf via een heffing voor dit toezicht. De lidstaten zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de overige online diensten.

Digital Market Act per maart 2024

Naast de Digital Service Act zal op 6 maart 2024 de Digital Market Act volledig van kracht worden, waarbij bedrijven als Alphabet (Google, YouTube, Chrome), Meta (Facebook, Whatsapp, Instagram), Apple, Amazon en Microsoft) regels voor eerlijke concurrentie van zogeheten gatekeepers tot internet, worden opgelegd. Dat gaat dan met name over hoe met data wordt omgegaan.

https://commission.europa.eu/index_nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:O

Tui Six Managing Director Merkle Nederland

12-09-2024 | 12:53:00
Met meer dan 16 jaar ervaring in digital, e-commerce en strategie, brengt Tui een schat aan kennis en ervaring mee naar Merkle. 

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Marketeer E-commerce

31-07-2024 | 08:48:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Marketeer E-commerce -Fulltime

[Merken100 2024] Maarten Post: HORNBACH bouwt al jaren op een opvallende en onderscheidende manier aan een sterk merk

12-06-2024 | 08:39:00
HORNBACH is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Maarten Post, Hoofd Inkoop & Marketing bij HORNBACH.

[Merken100 2024] Daan Langstraat (MediaMarkt): In mijn ogen is alléén investeren in korte termijn een race-to-the-bottom

06-06-2024 | 10:42:00
MediaMarkt is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Daan Langstraat, Head of Brand & Campaign bij MediaMarkt Benelux.

[Merken100 2024] Arthur Gerritsen (Uitgekookt): We koken echt. We zijn oprecht en we komen tot ons recht

31-05-2024 | 13:56:00
Uitgekookt is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Arthur Gerritsen, Marketing Manager bij Uitgekookt.
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.