Marketing Report
DPG Media neemt RTL Nederland over nieuws

DPG Media neemt RTL Nederland over

DPG Media en RTL Group hebben aangekondigd dat RTL Nederland volledig door DPG Media zal worden overgenomen. DPG Media zal 1,1 miljard euro (cash) voor de overname betalen. De overname is onder voorbehoud van goedkeuring door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en moet nog worden voorgelegd voor advies aan de betrokken ondernemingsraden.

Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “We geloven sterk in de toekomst van televisie & streaming waarbij de kracht van goede lokale programma’s en series cruciaal is. RTL en Videoland zijn succesvolle lokale merken met een fantastische programmering die gewaardeerd wordt door een breed publiek. RTL Nederland past daarmee heel goed bij DPG Media.

De televisiewereld maakt een transitie door als gevolg van veranderend kijkgedrag van de consument en de impact van internationale streamingdiensten. RTL Nederland staat daarbij voor dezelfde toekomstige uitdagingen als de bestaande televisie & streaming-activiteiten van DPG Media in België. Volgens Erik Roddenhof is het bundelen van krachten noodzakelijk om succesvol te blijven: “We kunnen elkaar versterken met kennis, kunde en investeringen. Ik verheug me erg op de samenwerking met het sterke team van RTL Nederland en om met hen samen een nieuwe toekomst te maken.”

Christian Van Thillo, Executive Chairman van DPG Media, gelooft in de toekomst van televisie en video: “Ons bedrijf maakt in België met VTM al 35 jaar succesvol televisie. Ik ben ervan overtuigd dat de consument zal blijven kijken naar goed gemaakte programma’s. Onze passie en kracht ligt bij lokaal gemaakte content, iets wat we bij DPG Media met al onze media doen.” Volgens Van Thillo sluit RTL Nederland perfect aan bij deze visie.

Naam RTL blijft in Nederland bestaan

DPG Media heeft met RTL Group afgesproken dat de merknaam RTL tot in ieder geval december 2034 gebruikt mag blijven. DPG Media heeft het voornemen om RTL Nederland en RTL Nieuws onder leiding van Sven Sauvé als divisie aan DPG Media toe te voegen. RTL Group en DPG Media hebben eveneens een strategisch partnership afgesloten die gaat over de sales en content. Zo zal Bedrock, BCE en RTL Ad Alliance voor minstens drie jaar ook voor RTL Nederland blijven werken. Bedrock is het streaming technologiebedrijf van RTL Group, RTL Ad Alliance is verantwoordelijk voor de internationale sales en BCE is de Luxemburgse facilitaire provider van RTL Group. Ook blijft RTL Nederland de komende drie jaar met het ad-techbedrijf Smartclip (ook van RTL Group) werken. RTL Group werkt ten behoeve van RTL Nederland sinds de start in Nederland in 1989 met Luxemburgse licenties, ook voor Videoland.

RTL Deutschland, Groupe M6 en RTL Hongarije blijven de eerste drie jaar het eerste recht houden op de uitzending van door RTL Nederland ontwikkelde programma's.

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland: “We hebben altijd gezegd dat consolidatie noodzakelijk is in de Nederlandse media-industrie. Daarom ben ik heel enthousiast dat DPG Media deze stap samen met ons wil zetten. Door onze krachten te bundelen creëren we een completer mediaconcern dat volop blijft investeren in lokale, innovatieve, impactvolle content en onafhankelijke journalistiek. En ik ben ook blij met het feit dat de naam RTL behouden blijft; het is een sterk merk en geliefd bij heel veel Nederlanders.”

DPG Media behaalde in 2022 met haar activiteiten 1,8 miljard euro omzet en 288 miljoen euro ebita. Bij het bedrijf werken 6000 medewerkers. RTL Nederland had in 2022 een omzet van 636 miljoen euro en 161 miljoen euro ebita. Er werken 800 medewerkers. In het eerste half jaar van 2023 daalde de omzet met 5 procent naar 288 miljoen euro, waarbij de aangepaste ebita (winst) daalde met 19,8 procent naar 69 miljoen euro.

Thomas Rabe, CEO van RTL Group: "RTL Nederland is een fantastisch bedrijf. Onder leiding van CEO Sven Sauvé, heeft het bedrijf een buitengewoon succes bereikt met een sterke eigen cultuur, die aan worden getoond dankzij marktleidende kijkcijfers als het om lineaire tv gaat, sterke groei in de streaming business en hoge winstgevendheid. De afgelopen jaren hebben we consistent gezegd dat marktconsolidatie in de Europese televisie industrie noodzaak is om te concurreren met de wereldwijde tech giganten. Nadat onze consolidatiestrategie binnen landen geblokkeerd was door de mededingingsautoriteiten in januari 2023, is de verkoop aan DPG Media de beste strategische optie voor RTL Nederland en alle stakeholders. We kijken uit naar het strategische partnership met DPG Media en werken graag samen aan Europese oplossingen in de advertentie en streaming technologie, internationale reclameverkoop en gezamenlijke ontwikkelingen.

Elmar Heggen, Deputy CEO en COO van RTL Group: "We willen het management en het team bij RTL Nederland danken voor hun outstanding ondernemerschap en creatieve prestatie gedurende vele jaren. We kennen DPG Media goed. Met eeen gelijksoortige ondernemerscultuur. DPG Media zal een zeer goed nieuw huis zijn voor RTL Nederland en we kijken er naar uit om onze samenwerking uit te breiden met een strategische partnership."

Eerder nam DPG Media samen met Rossel RTL Belgium over. RTL Group zal na de overname nog eigenaar blijven en actief zjin in Nederland met Fremantle en zich focussen op Duitsland, Hongarije en Luxemburg. RTL Group en voorgangers CLT-UFA en CLT (Audiofina) waren sinds de oprichting van RTL Véronique in 1989 betrokken als oprichtende en controlerende aandeelhouder vanuit Luxemburg. Het Duitse Bertelsmann is sinds 1997 aandeelhouder en sinds februari 2001 de meerderheids-aandeelhouder van RTL Group. Thomas Rabe is zowel CEO van Bertelsmann als RTL Group.

In deze transactie werd DPG Media bijgestaan door LoyensLoeff, Linklaters en LDS Advisory. RTL Group werd bijgestaan door J.P. Morgan, NautaDutilh en Allen & Overy.

DPG Media is actief met dagbladen als de Volkskrant, Trouw, AD inclusief regionale dagbladen, de nieuwssite NU.nl, radiostations Qmusic en Joe, tijdschriftmerken als Donald Duck, Libelle en Flow en websites als de Independer. DPG Media is in Amsterdam en Hoofddorp gevestigd, maar zal in de loop van 2024 verhuizen naar een volledig nieuw gebouw in Duivendrecht. DPG Media is eigendom van de Belgische familie Van Thillo met aan het hoofd Christian van Thillo.

RTL Nederland bestaat uit de lineaire zenders RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTL Z, de themazenders RTL Telekids, RTL Lounge en RTL Crime, alsmede de streamingdienst Videoland. Ook maken de nieuwsorganisatie RTL Nieuws en Buienradar (RTL Weer) deel uit van RTL Nederland. Het bedrijf is inmiddels lange tijd niet meer actief op de radiomarkt. Er is sinds het ontstaan van RTL Nederland in 1989 altijd verwevenheid geweest met RTL Group, diens voorgangers en het Luxemburgse hoofdkantoor voor een aantal activiteiten. RTL Nederland is gevestigd in Hilversum en enkele functies zijn in Luxemburg belegd.

www.dpgmedia.nl

www.rtlnederland.nl

www.rtl.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redactie- en data-analist de PZC

15-04-2024 | 09:01:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Redactie- en data-analist de PZC -Middelburg 

[Vacatures] DPG Media zoekt een Verslaggever Nieuwsdienst Brabants Dagblad

15-04-2024 | 08:32:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Verslaggever Nieuwsdienst Brabants Dagblad -Den Bosch

[Vacatures] DPG Media zoekt een NL/BE - Conversie Specialist

12-04-2024 | 12:37:00
DPG Media is per direct op zoek naar een NL/BE - Conversie Specialist -Amsterdam/Antwerpen 

[Vacatures] DPG Media zoekt een SEO Copywriter

12-04-2024 | 11:55:00
DPG Media is per direct op zoek naar een SEO Copywriter -Amsterdam 

[Vacatures] DPG Media zoekt een Commercieel Projectredacteur Vrouwendomein

12-04-2024 | 09:48:00
DPG Media is per direct op zoek naar een Commercieel Projectredacteur Vrouwendomein

Uitgelicht





Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief