[Dutch PR Awards 2024] 2twintig PR: Het Vergeten Kind

[Dutch PR Awards 2024] 2twintig PR: Het Vergeten Kind

Naam Case: Het Vergeten Kind - Laat leeftijdsgrenzen in de jeugdzorg vallen | Inzender: 2twintig PR | Categorie: Non-Profit

Kun jij 2twintig PR introduceren?

2twintig PR is een full-service PR-bureau voor opdrachtgevers als Stedin, Koninklijke Verkade, Jacobs Douwe Egberts, Hoppenbrouwers, Stichting Het Vergeten Kind, Lely en HARIBO. Het bureau adviseert, organiseert en coacht op het gebied van reputatiemanagement, crisis- en duurzaamheidscommunicatie, perscommunicatie, influencermarketing, contentcreatie (earned & paid) en events. In 2022 won 2twintig een zilveren EFFIE voor de campagne 'Stop gesloten jeugdzorg’ van Stichting Het Vergeten Kind en in 2023 won het bureau een bronzen EFFIE voor de campagne ‘Horen zoals je nog nooit hebt gezien’ van Schoonenberg.

Wie was de opdrachtgever?

Het Vergeten Kind. Deze stichting komt op voor duizenden kinderen in Nederland die het moeilijk hebben, omdat er thuis veel problemen zijn. Soms is de situatie zo ernstig dat ze niet meer bij hun ouders wonen. Het doel van de stichting is dat deze kinderen er niet alleen voor staan, zich gehoord en gezien voelen, op een veilige en stabiele plek wonen en zich positief kunnen ontwikkelen. Om dit te bereiken organiseert Het Vergeten Kind impactvolle kinderprogramma’s en projecten die bijdragen aan een stabiel en veilig thuis voor alle kinderen in Nederland.

De briefing en de doelstellingen

Het Vergeten Kind wil dat leeftijdsgrenzen worden losgelaten in de jeugdzorg. Jaarlijks worden namelijk ruim 3.300 uit huis geplaatste jongeren 18 jaar. Op dat moment valt hun zorg weg en dat levert veel extra stress en onzekerheid op. Met name de vraag of zij na hun 18e verjaardag mogen blijven wonen op dezelfde plek zorgt voor veel onrust. Het Vergeten Kind deed onderzoek naar deze schrijnende situatie en vroeg 2twintig PR om de campagneboodschap over de leeftijdsgrenzen in de jeugdzorg onder de aandacht van het brede publiek te brengen door zoveel mogelijk persaandacht te creëren.

Inzichten en strategie

De situatie rondom de leeftijdsgrenzen in de jeugdzorg is heel acuut en ernstig. Het Vergeten Kind deed uitvoerig onderzoek naar deze situatie en deze onderzoeksgegevens kon 2twintig PR middels een gedifferentieerde mediastrategie voor veel mediatypen relevant maken: elk medium kreeg z'n eigen invalshoek. De inzet van ervaringsdeskundigen en prominente woordvoerders zorgde ervoor dat de boodschap goed en geloofwaardig overkwam in de media. De stichting organiseert elk jaar een Week van Het Vergeten Kind, waarin diverse activiteiten worden gebundeld en er een petitie aan de minister wordt aangeboden. Deze week zorgt voor extra aandacht, nieuwswaarde en urgentie.

De case

Van 29 januari tot 4 februari 2023 organiseerde Stichting Het Vergeten Kind de Week van Het Vergeten Kind. Dit keer om aandacht te vragen voor de leeftijdsgrenzen in de jeugdzorg. Kinderen die 18 worden lopen het risico uit hun beschermde woonomgeving geplaatst te worden. Met alle stress en mentale problemen van dien.

Deze campagne werd opgebouwd met verschillende communicatiemiddelen en PR momenten. 2twintig PR nam hierin het PR stuk voor haar rekening. We hebben zowel creatief als inhoudelijk nagedacht over de programmaonderdelen, maar ook de strategie en uitvoering van de persaanpak op ons genomen.​

Het primaire doel van de PR campagne: aandacht vragen voor het probleem in de jeugdzorg rondom de leeftijdsgrenzen. We deden dit door middel van storytelling. Secundair doel was om mensen aan te zetten tot actie: de petitie tekenen op www.hetvergetenkind.nl.​

De Week van Het Vergeten Kind trapten we af met het pluggen van onderzoeksgegevens over de schrijnende situatie in de jeugdzorg. 2twintig PR plugde de onderzoeksgegevens bij verschillende mediatypen aan de hand van onze effectieve mediadifferentiatie-aanpak: elk mediumtype boden we een eigen, unieke invalshoek en woordvoerder aan. Op die manier konden we onze campagneboodschap voor veel media relevant en urgent maken.

NOS Journaal besteedde als eerste aandacht aan de situatie in de jeugdzorg (bulletin van 18 en 20 uur), waarna AD, Op1 en talloze andere media volgden. Talkshows wilden graag exclusiviteit bij de start van de campagne en het was flink balanceren om iedereen tevreden te houden en zo maximale persaandacht te krijgen.

Na deze kick-off organiseerden we in die week een gemeentetour: de stichting ging in gesprek met lokale beleidsmakers over de situatie in de jeugdzorg. Hieromheen plugde 2twintig PR de campagneboodschap op lokaal niveau, waardoor de media-impact op nationaal niveau doorrolde op lokaal niveau.

www.2twintig.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] 2twintig PR: Stedin - De Zonnerette

06-06-2024 | 12:03:00
2twintig PR is een full-service PR-bureau voor opdrachtgevers als Stedin, Koninklijke Verkade, Jacobs Douwe Egberts en Hoppenbrouwers

[Dutch PR Awards 2024] Claire Slootheer (Iconic Studios): Het is key om onderwerpen aan te snijden die er toe doen

30-05-2024 | 12:27:00
In de voortdurend veranderde wereld van creatieve PR en marketing, is Iconic Studios uitgegroeid van een traditioneel PR-bureau tot een full-service agency

Dutch PR Awards 2024 | Koop nu kaarten!

30-05-2024 | 06:44:00
De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni in Corendon Schiphol Hotel

[Dutch PR Awards 2024] Free Heri Heri for All 2023

28-05-2024 | 08:05:00
Op 1 juli 2023 vond voor het 21ste jaar de Nationale Herdenking en Viering van de afschaffing van de trans-Atlantische slavernij plaats

[Dutch PR Awards 2024] Dutch Design Week 2023 (Dutch Design Foundation)

28-05-2024 | 08:05:00
Dutch Design Foundation is optimistisch en gelooft in het probleemoplossende vermogen van ontwerpers om de wereld een betere plek te maken. Dutch Design Foundation biedt ontwerpers daarom kansen, ondersteuning, publiciteit en een platform
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.