[Dutch PR Awards 2024] Claire Slootheer (Iconic Studios): Het is key om onderwerpen aan te snijden die er toe doen

[Dutch PR Awards 2024] Claire Slootheer (Iconic Studios): Het is key om onderwerpen aan te snijden die er toe doen

Claire Slootheer is eigenaar van Iconic Studios. Zij is genomineerd voor PR Persoon van het Jaar 2024. Wij spreken haar.

Een overzicht van alle nominaties voor Dutch PR Awards 2024 staat hier

Kun je Iconic Studios introduceren?

In de voortdurend veranderde wereld van creatieve PR en marketing, is Iconic Studios uitgegroeid van een traditioneel PR-bureau tot een full-service, multichannel agency. Iconic Studios is gespecialiseerd in het ontwikkelen en uitvoeren van PR-, sales-, influencermarketing- en socialmediastrategieën voor diverse bekende (inter)nationale merken en organisaties waaronder MINI/BMW, Breitling, Decathlon, Heineken, Westfield Mall of The Netherlands, Veuve Clicquot en Ruinart. Daarnaast staat Iconic Studios bekend om de eventproducties, merkactivaties en consultancy diensten.

Wat zijn jouw werkzaamheden bij Iconic Studios?

Bij Iconic Studios hoop ik bij te dragen aan het opbouwen en onderhouden van een positieve en productieve bedrijfscultuur. Dit is heel belangrijk voor mij omdat een sterke interne cultuur de basis legt voor creativiteit en samenwerking. Daarnaast werk ik nauw samen met ons team om PR-strategieën, stunts en activaties te bedenken en uit te voeren. Het proces begint altijd met een creatief en strategisch plan dat we samenstellen op basis van de specifieke behoeften en doelen van onze klanten.

Hoe zie jij het PR vak de komende jaren ontwikkelen?

Waar wij vroeger voornamelijk op traditionele media gericht waren, zien we een verschuiving die consumentenbetrokkenheid centraal stelt. Dit houdt in dat wij nu steeds vaker de vraag krijgen om PR-activaties te bedenken waarbij de we de consument actief betrekken. Dit is voor media vaak een extra reden om over een activatie te schrijven. Maatschappelijke verantwoordelijkheid wordt steeds belangrijker, waardoor merken authentiek en transparant moeten communiceren. Key dus om onderwerpen aan te snijden die er toe doen en waarmee we de doelgroep weten aan te spreken en te raken. Niet alleen in de media maar ook via social media kanalen zoals Instagram, TikTok en LinkedIn.

Hoe belangrijk gaat AI worden in PR?

Ik denk dat AI het werk in PR op het gebied van efficiëntie en effectiviteit kan verbeteren en ondersteunen, wanneer het op de juiste manier wordt ingezet. Wel ben ik van mening dat je als PR-professional altijd op de bal moet springen, het nieuwe moet bijhouden en een persoonlijke relatie aan moet gaan met klanten, journalisten en influencers. Het echte succes in PR valt of staat met het opbouwen en onderhouden van persoonlijke relaties. Het één-op-éen contact is enorm belangrijk voor het opbouwen van vertrouwen. Hierdoor kun je snel met elkaar schakelen waardoor je direct kunt inspringen of aanhaken op een topic en zo een mooi bereik voor een merk kunt genereren.

Op welke Iconic Studios case uit 2023 ben je trots?

Dat zijn er meerdere, maar een daarvan is van Decathlon. Een merk waar wij al een aantal jaar met veel plezier nauw mee samenwerken en we in 2023, samen met het Decathlon-team, een mooie PR- en influencermarketing campagne voor bedachten en uitgerolden rond de sport padel. De doelstelling was om Decathlon op de kaart te zetten als de padelspecialist, of je nu beginner bent of profspeler. En daarnaast om aandacht te genereren voor hun eigen merk Kuikma. Het ingrediënt waar we alles omheen mochten bouwen was het feit dat Decathlon hoofdsponsor was werd van WPT in Amsterdam, met als wens om niet een one-off campagne met één piekmoment te genereren, maar om Decathlon over een langere periode aan deze populaire sport te linken in de media en op social media. Op basis hiervan hebben we een PR-strategie bedacht waarin we niet alleen het sponsorship aankondigden, maar ook lifestyle media wisten te trekken door ook product PR te integreren. Natuurlijk mocht de pers uiteindelijk langskomen op het WPT waar ook weer mooie publiciteit uit volgde. Deze strategie werd versterkt door een influencercampagne met macro influencers die echt padel-minded zijn waaronder Kalvijn en Nina Warink. Deze campagne bestond ook uit diverse momenten waarop influencers Decathlon uitlichtten op hun kanalen, buzz verspreidden rond Decathlon, tickets, product dat gewonnen kon worden en aanwezigheid bij het populaire toernooi.

Wat zie jij als jouw belangrijkste PR-wapenfeit uit 2023?

Dat is elk jaar weer mijn team. De afgelopen jaren hebben we niet alleen ons team uitgebreid, maar ook de expertise en specialisatie van onze teamleden versterkt. De verschillende divisies werken goed samen en zetten die extra stap om torenhoge resultaten te behalen. Door de drive en passie van elk teamlid, kunnen we verder bouwen en nog meer talenten en gevestigde namen uit het vak aantrekken. 

Wat is het laatste nieuws?

De afgelopen periode stond in het teken van de oprichting van ons TikTok-team. Dit team adviseert merken over hoe ze TikTok effectief kunnen integreren in hun PR-strategieën. Ze koppelen social influencers en creators aan de juiste merken en bieden advies over user generated content. 

Daarnaast hebben we eerder dit jaar de Equestrian divisie opgezet. Dit initiatief kwam ten eerste voort uit mijn eigen passie voor paarden maar ik ondervond ook dat er nog onbenutte mogelijkheden waren in de paardensportmarkt. Inmiddels hebben wij klanten zoals Longines Tops International Arena, Tommy Equestrian, BOSS Equestrian en Jumping Amsterdam aan ons weten te binden. Onze (paarden)sport divisie richt zich op innovatieve PR- en influencermarketing campagnes die specifiek zijn afgestemd op de wensen van de paardensportgemeenschap.

www.iconicstudios.amsterdam

Nominaties | Uitreiking | kaarten

Een overzicht van alle nominaties voor Dutch PR Awards 2024 staat hier

De Dutch PR Awards 2024 worden uitgereikt tijdens M100 Summer Edition op woensdag 26 juni. Bestel hier kaarten voor de Dutch PR Awards

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.