[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet: De grootste Vrijheidsmaaltijd van Amsterdam

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet: De grootste Vrijheidsmaaltijd van Amsterdam

Naam Case: De grootste Vrijheidsmaaltijd van Amsterdam | Inzender: Food Cabinet | Categorie: Non-Profit

Kun jij Food Cabinet introduceren?

Als creative agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken. Dit doen we voor startups, multinationals, pioniers en achterblijvers – voor iedereen die vindt dat het beter kan. Met onze PR- en communicatiecampagnes maken we de keuze voor good food onweerstaanbaar.

Alles wat we doen begint met onze liefde voor goed eten. Wij zijn specialist in food marketing en hebben een unieke combinatie van kennis en creativiteit. We weten als geen ander wat erbij komt kijken als je het eetgedrag van mensen wilt veranderen. Eten is zo sterk verbonden aan de omgeving, bestaande routines en identiteit. Als specialistisch bureau zijn we al meer dan 10 jaar actief in food en hebben zo een sterk netwerk opgebouwd van journalisten, influencers en chefs. We weten wat er speelt op het gebied van nieuws en trends, en kunnen daarom snel schakelen met het juiste verhaal, bij de juiste contactpersoon. Zo brengen we jouw verhaal onder de aandacht bij de juiste mensen, met de best passende invalshoek zodat zij erover gaan berichten

Wie was de opdrachtgever?

Amsterdams 4 en 5 mei comité

De briefing en de doelstellingen

Achtergrond
Op 5 mei worden er in heel Nederland en het Caribisch gebied Vrijheidsmaaltijden georganiseerd. In 2023 waren dat er 588. Tijdens de Vrijheidsmaaltijd schuift heel de stad aan om elkaar te ontmoeten en samen de Vrijheidssoep te eten. De Vrijheidssoep is een initiatief van Food Cabinet om heel Nederland te verbinden door op 5 mei één gerecht te eten. Ieder jaar wordt de Vrijheidssoep bedacht door een andere chef. Dit jaar was dat London Loy. De kern van de Vrijheidsmaaltijd is een bijzondere ontmoeting aan de eettafel, waarbij de gasten over het belang van vrijheid praten.

Briefing
Ontwikkel een nieuw thema en concept voor de grootste vrijheidsmaaltijd van Amsterdam.

Doelstellingen
Inspireer heel Nederland met de grootste Vrijheidsmaaltijd
Maak het thema vrijheid actueel
Maar deze Vrijheidsmaaltijd het meest nieuwswaardige event tijdens 5 mei

Inzichten en strategie

Tijdens de Hongerwinter van 1944-1945 werden vijftigduizend kinderen uit de randstad opgevangen in gastgezinnen buiten de steden. Die gastvrijheid inspireerde ons om heden en verleden samen te brengen. Kinderen van toen die opgevangen werden bij boeren buiten de stad, schuiven aan bij statushouders die recent naar Nederland zijn gevlucht en opgenomen zijn in een gastgezin via Takecarebnb. De Magere Brug over de Amstel vormde de meest symbolische plek voor deze Vrijheidsmaaltijd. De brug die in 1941 werd opgehaald om de Joodse buurt te isoleren, staat op 5 mei in het teken van verbinding. Zo slaat dit event letterlijk een brug tussen heden en verleden.


Strategie
Aan dit inzicht zijn talloze persoonlijke verhalen gekoppeld. Het event diende als platform voor al deze bijzondere verhalen. Anderhalve week voorafgaand aan het event hebben we een persbericht verstuurd ter aankondiging met beeld van de chefs en twee gasten (een statushouder en iemand die in de hongerwinter was opgevangen) op de Magere Brug. Dit bericht volgden we actief op en we nodigden journalisten en influencers uit om aanwezig te zijn bij de maaltijd. Zo konden bijzondere verhalen alle ruimte krijgen.

De case

Voor de grootste Vrijheidsmaaltijd van Amsterdam hebben we Takecarebnb uitgenodigd. Zij bieden vluchtelingen de beste start voor hun nieuwe leven in Nederland door ze onder te brengen in gastgezinnen. Op 5 mei schoven vluchtelingen en Nederlanders die tijdens de Hongerwinter zijn opgevangen bij boeren buiten de stad, aan voor een bijzondere Vrijheidsmaaltijd op de Magere Brug in Amsterdam.

Tijdens het evenement kwamen het thema, de tijdsgeest en de locatie samen tot een mediageniek PR-event. PR bleek het perfecte middel om diepgaande verhalen aandacht te geven.

De Magere Brug als symbolische locatie, het samenbrengen van heden en verleden, de eettafel die alle 120 gasten met elkaar verbindt en de Vrijheidssoep van chefkok London Loy die heel Nederland met elkaar verbindt. Door het slechte weer moesten we last minute uitwijken naar de nabijgelegen Mozes en Aäronkerk.

Voor pers was dit een uitgelezen kans om bijzondere verhalen op te halen en gesprekken te voeren met mensen die niet altijd in vrijheid hebben geleefd. Zowel vluchtelingen uit het heden als uit het verleden en hun gastgezinnen deden het woord. Op deze manier kregen de verhalen een gezicht, en werd het duidelijk dat vrijheid en onvrijheid een thema van alle tijden zijn.

Onderscheidenheid
Dit mediagenieke event maakte vrijheid zeer actueel. De actie verbond de geschiedenis van de Tweede wereldoorlog op een respectvolle manier met de huidige onrustige situatie in Europa en de wereld. Het gezelschap van 120 gasten vormden een bijzondere representatie van mensen die openstaan voor de vrijheid van anderen

www.foodcabinet.nl

www.4en5meiamsterdam.nl

www.dutchpr-awards.nl

Dit is een inzending voor de Dutch PR Awards 2024.

Lees alles over de Dutch PR Awards 2024 en hoe in te sturen hier

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Dutch PR Awards 2024] The Romans winnaar brons in PR Driven Campaign

02-07-2024 | 15:45:00
The Romans was founded in the UK in 2015 and came to the Netherlands in 2023

[Dutch PR Awards 2024] Food Cabinet winnaar zilver in FMCG

02-07-2024 | 15:36:00
Als Creative Agency helpt Food Cabinet merken en organisaties impact te maken

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations wint ZILVER in Finance

01-07-2024 | 16:41:44
Doordacht, helder en resultaatgericht. Dat is HvdM. We zijn sterk in het ontwikkelen én uitvoeren van PR-campagnes met maatschappelijke impact

[Dutch PR Awards 2024] HvdM Public Relations winnaar ZILVER in B2B

01-07-2024 | 16:33:58
Zorg ervoor dat binnen een half jaar 40 gemeenten interesse hebben in de betaalbare woningen uit de woningfabriek van Van Wijnen.

[Dutch PR Awards 2024] Coopr winnaar in Automotive

01-07-2024 | 16:28:36
Coopr is hét Benelux PR & communicatiebureau voor organisaties en merken die zich bevinden in een storm van verandering
 

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.